پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر دهان شویه آلوپورینول بر پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی


بررسی تاثیر دهان شویه آلوپورینول بر پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی
● زمینه و هدف:
استوماتیت یا موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی یک عارضه داروهای ضدسرطان است که در درصد بالایی از بیماران مشاهده می شود. تنها راه پیشگیری از بروز آن، استفاده از دهان شویه مناسب و بهداشت دهان می باشد و این مهم در تسکین آلام بیماران اثربخش بوده و منجر به افزایش کیفیت زندگی آنها می گردد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر دهان شویه آلوپورینول بر پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی انجام شده است.
● روش بررسی:
در این تحقیق نیمه تجربی ۴۲ بیمار که به طور تصادفی در گروه آزمون (۲۸ بیمار) و شاهد (۱۴ بیمار) قرار داده شدند. بیماران گروه آزمون از دهان شویه ترکیبی پنج میلی گرم در میلی لیتر آلوپورینول با هیدروکسی پروپیل متیل سلولز و گروه شاهد از آب معمولی برای شستشوی دهان به مدت ۱۶ روز استفاده نمودند.
● یافته ها:
داده های به دست آمده و بررسی روزانه مخاط دهان بیماران نشان می دهد که دهان شویه آلوپورینول توانسته است به طور معنی داری شدت استوماتیت، شدت درد ناشی از استوماتیت و میزان بقای استوماتیت را کاهش دهد (p<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
پیشگیری از بروز استوماتیت در بیماران تحت شیمی درمانی موجب پذیرش بهتر درمان از طرف بیمار می شود. آلوپورینول می تواند به عنوان دهان شویه مناسب در بیماران تحت شیمی درمانی جهت پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی مورد استفاده قرار گرفته و موجب بهبودی تغذیه و رضایت بیماران گردد.
رضا شبانلویی
فضل اله احمدی
جلیل واعظ قراملکی
ابراهیم حاجی زاده
یوسف جوادزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید