جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر تکنیک آرامسازی بر میزان اضطراب و استرس سالمندان مبتلا به فشارخون بالا


بررسی تاثیر تکنیک آرامسازی بر میزان اضطراب و استرس سالمندان مبتلا به فشارخون بالا
● زمینه و هدف:
استرس و اضطراب در زندگی پیچیده امروزی، به خصوص در سالمندان که قدرت تطابق و سازگاری آنان کاهش می یابد می‌تواند باعث عوارض وخیم و جبران ناپذیری در ابعاد سلامت آنان شود. این مطالعه با هدف کاهش میزان اضطراب و استرس افراد به منظور کاهش و یا جلوگیری از عوارض و اثرات منفی ناشی از این عوامل با بکار گیری تکنیک آرامسازی پیشرونده عضلانی در سالمندان مبتلا به هیپرتانسیون انجام شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه نیمه تجربی که در مرکز سالمندان کهریزک تهران در سال ۱۳۸۳ انجام گرفت ۵۵ نفر سالمند مبتلا به فشارخون بالا به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. در گروه آزمون تکنیک آرامسازی پیشرونده عضلانی به مدت ۶ هفته و هفته ای سه بار به مدت ۲۰ دقیقه اجرا گردید. میزان اضطراب و استرس هر دو گروه قبل از مداخله، هفته سوم و در پایان مداخله با استفاده از پرسشنامه DAS (Depression Anexiety Stress) ارزیابی گردید. از آزمون های من ویتنی، ویلکاکسون و آنالیز واریانس تکرار شونده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
● یافته ها:
با بکارگیری آرامسازی پیشرونده عضلانی، میانگین نمره اضطراب و استرس در گروه آزمون از ۴.۰۲ ۳۸.۸± قبل از مداخله به ۳.۷ ۳۴.۳±، در هفته سوم به ۵.۱۷ ۳۳±در پایان مداخله رسید (p<۰.۰۱). در حالی که این میزان در گروه شاهد قبل از مداخله ۴.۱۴ ۳۸.۶±، در هفته سوم ۶.۰۷ ۳۷.۵± و در پایان مداخله ۴.۱۶ ۳۹.۵± بود که این افزایش از نظر آماری معنی دار بود (p<۰.۰۵). همچنین در گروه آزمون فشارخون دیاستولیک، فشارخون سیستولیک، تعداد ضربان نبض، تعداد تنفس کاهش معنی داری داشته اند (p<۰.۰۱). در حالی که در گروه شاهد این مقادیر به جز تعداد تنفس افزایش یافته اند (p<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت که با بکارگیری روش های غیر دارویی، مانند تکنیک های آرامسازی، امکان دست یابی به کنترل استرس و اضطراب و جلوگیری از عوارضی همانند فشارخون بالا و ایجاد یک عمر طولانی همراه با سلامتی در سالمندان نیز مانند سایر گروه های سنی وجود دارد.
سعید حمیدی زاده
فضل اله احمدی
محمد اصغری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید