سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


فیلمی تاسف برانگیز , دیدنی و پر مفهوم


فیلمی تاسف برانگیز , دیدنی و پر مفهوم
در سلسله مطالب معرفی فیلم های برتر و دیدنی امروز قصد دارم یکی از دیدنی ترین فیلم های اخیر رو که تماشا نمودم را به شما معرفی کنم . همان طور که از تیتر پیداست مضمون فیلم نشان از نقض حقوق بشر دارد و باز در برمه ! ( به یاد ارید در طوفان اخیر چند هفته پیش نظامیان محلی اجازه دریافت کمک های بین المللی را با ان وضع وحشتناک طوفان ندادند !) این فیلم که در حقیقت همان ورژن شماره ۴ از سلسله فیلم های رمبو است مضمونی تاثیر گذار دارد و فیلمبرداری ان به گونه ای است که بیننده کاملا خود رو در میان کارزار خواهد یافت .این فیلم به کارگردانی و نویسندگی سیلوستر استالونه در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۸ (در امریکا) و نقش آفرینی Sylvester Stallone در نقش رمبو , جولی بنز در نقش سارا , متئو مارسدن در نقش پسر بچه مدرسه ای , گراهام مک تاویش در نقش لوئیس , رینالدو گالجز در نقش دیاز و جک تابوتز در نقش ریس ساخته شده است. موزیک متن اون به عهده Brian Tyler بوده است . اجازه بدید مختصری از فیلم رو بیان کنم :
استالونه در نقش رمبو یک سرباز امریکایی است که سابقا در تایلند خدمت میکرده و هم اکنون در برمه به کار مارگیری و رانندگی یک قایق موتوری که با آن افراد را در رودخانه جابجا میکند مشغول است (احتمالا به دلیل تبعید ) .
در این میان تعدادی از فعالان حقوق بشر که در میان انها زنی به نام سارا نیز وجود دارد از او میخواهند تا قایق خود را به انها کرایه دهد و انها را تا دهکده ای که مردم ان روستایی های برمه ای هستندبرساند . او ابتدا بشدت انها از این اقدام و رفتن به ان منطقه جنگ زده که توسط تعدادی از افراد مسلح محلی (با لباس نظامی بومی) که از قبیله Karen ها و نژاد مغولی هستند به خون کشیده شده است , باز میدارد اما اصرار سارا و حرف های تکان دهنده او مبنی بر نجات جان انسان ها رمبو را متاثر تر نموده و مجددا ریسک را میپذیرد .
(البته او بیشتر به فکر این گروه است و دلیل نپذیرفتن او دونستن عاقبت شوم این کمک گروه است ) . در میان راه در حین گذر از بخشی از رودخانه افرادی که مالک ان قسمت هستند آنها را متوقف و پی به وجود زنی در قایق میبرند و از رمبو میخواهند تا او را به انها تحویل دهد تلاش رمبو برای دادن پول و مانع شدن به نتیجه نمیرسد و انها را با یک اقدام سریع و حرفه ای میکشد . بدین ترتیب گروه مورد نظر را به دهکده میرساند و خود برمیگردد . هنوز ساعتی ز حضور انها در دهکده نمیگذرد که نظامیان خونخوار حمله نموده و دهکده را با خاک یکسان و تمامی افراد را قتل عام میکنند . و این گروه را نیز اسیر مینمایند . سفیر در انسو از تاخیر برگشت گروه نگران و گروه نظامی ای را به رمبو معرفی نموده و از او میخواهد تا انها را به جایی که گروه اول را برده است ببرد .
در این میان دیگر رمبو نمیتواند تحمل کند و خود نیز همراه انها میشود و در یک عملیات شبانه ۱۰ دقیقه ای تعدادی از زنان اسیر و نیز خود گروه اول را که در بندند را با استفاده از سستی سربازان بومی که همگی مشغول عیاشی و مستی هستند , نجات میدهند .
تعقیب انها از سوی نظامیان محلی منجر به دستگیری افراد گروه دوم میشود که رمبو را به دلیل تاخیر ( وی به خاطر نجات سارا به مشکل برخورده اما موفق میشود او را نجات دهد و در این بازه گروه با اسرای رها شده او را تنها گذاشته و فرار میکنند بجز یک نفر که تک تیر انداز است و در یک لحظه دیدنی به کمک رمبو میشتابد ) جا گذاشته اند .
اما رمبو با زیرکی تعقیب کنندگان را از بین میبرد و بلافاصله در کمال نا باوری بیننده به کمک دستگیر شدگاه میشتابد …
نهایتا کل نظامیان بومی از بین رفته و رئیس انها بدست خود رمبو کشته میشود و او نیز به مرزعه خود بر میگردد .
این فیلم فرای زیبایی های فیلمبرداری خود در نمایش نوع قتل و غارت و شیوه های نظامیان محلی در لذت بردن از قتل اهالی روستاها و نیز چگونگی ایجاد رعب و وحشت در میان غیر نظامیان و مردم روستاها , حاوی نکته های مهمی در مضمون خود است . مهم تر اینکه در این فیلم خوب و بد جدا نشده و حتی در میان گروه دوم که برای نجات گروه اول امده اند هم نشانه هایی از رفتار ناجوانمردانه مشاهده میشو د .
بدون شک سیلوستر استالونه را میتوان در این فیلم خود موفق ارزیابی نمود . انتخاب صحیح شخصیت ها و صحنه ها خصوصا شروع فیلم که ابتدا حاوی صحنه های مسند از این وقایع است کاملا به بیننده واقعی بودن ماجرای فیلم را اثبات میکنه . موزیک این فیلم را نیز مثبت ارزیابی میکنم .
توصیه حتمی من این است که فیلم را تهیه و مشاهده نمایید .با وجودی که مایل نیستم اشاره ای به وضعیت امروز جهان خصوصا در خاور میانه کنم اما مسلما مردم در فلسطین , عراق و افغانستان به عین این نوع رفتار ها را مشاهده نموده اند . نمونه تصاویر این فیلم را بار ها در میان کشته شدگان و کودکان این مناطق مشاهده نموده و از این رفتار انسان ها کاملا در عجبم .
http://websaz.wordpress.com


همچنین مشاهده کنید