جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نبرد من، جنجال می‌آفریند


نبرد من، جنجال می‌آفریند
کتاب نبرد من نوشته آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی قرار است به زودی و پس از بیش از شست سال مجددا در آلمان منتشر شود. اما انتشار این کتاب قبل از نشر جنجال­های گسترده­ای را در آلمان به وجود آورده است. عمده نگرانی­ها برای انتشار این کتاب حول این محور است که مبادا با انتشار آن این کتاب مجددا به کتاب مقدس ناز­ها تبدیل شده و باعث شود، آنان دوباره قدرت بگیرند و به فکر حرکت به سمت هسته اصلی قدرت بیفتند.
قرار است مرکز مطالعات تاریخی مونیخ نسخه جدید کتاب نبرد من هیتلر را با نظارت پروفسور مولر رئیس این موسسه منتشر کند.
پروفسور مولر در این باره می­گوید: «همه می­دانیم که چیزی که ممنوع است حرص و ولع برای یافتن و داشتن آن چیز ممنوع را افزایش می­دهد. اکنون در همه یک حس فضولی روشن شده است. اما این را هم باید در نظر بگیریم که انتشار این کتاب می­تواند اسطوره­ و حساسیت موضوع هیتلر و کتابش یعنی نبرد من را فروکش کند.»
وی در ادامه می­افزاید: «تا کنون به طور بی­سابقه­ای تقاضا برای خرید این کتاب بشدت افزایش یافته است، به گونه­ای که هنوز نتوانسته­ایم قیمتی برای نسخه جدید آن تعیین کنیم. البته ما به دنبال سوء استفاده از بازار نیستیم اما به هر صورت بیش از شست سال است که کتاب نبرد من منتشر نشده و این پروفسور مولر درباره فشارهایی که بر موسسه برای اعمال دقت بیشتر بر انتشار کتاب صورت می­گیرد نیز می­گوید: «از ناحیه دولت و مقام­های دولتی کسی به ما نگفته که این کتاب را منتشر نکنید اما نگرانی­ها حول آن بسیار بالا است. همه از قدرت گرفتن نازی­ها نگرانند، یکی از مقامات که راضی نیست نامش را بیاورم به من گفت، الآن تعصب نازی­ها بدتر از زمان هیتلر است. الآن نئونازی­ها افکار بسیار تندی دارند و هیتلر برای آنها یک اسطوره مقدس است. حال اگر کتاب نبرد من هیتلر نیز چاپ شود، دایره اسطوره­ای آنها نیز تکمیل می­شود. همه می­ترسند با چاپ این کتاب نئونازی­ها تحریک شده و دوباره حس قدرت طلبیشان بیدار شود و فعالیت­هایشان را از سر بگیرند.»
آدولف هیتلر در سال ۱۹۲۵ جلد اول کتاب نبرد من را نوشت و منتشر کرد. چاپ این کتاب باعث شد که پنج سال به حبس محکوم شود. زیرا بواسطه این کتاب توانست عده­ای را به دور خود جمع کرده و علیه حکومت وقت رایش انقلاب کند. اما پس از یک سال، هنگامی که هیتلر رئیس حزب ناسیونال سوسیالیست شد، جلد دوم کتاب نبرد من را به رشته تحریر در آورد. این کتاب تا زمان به قدرت رسیدن هیتلر جزء کتاب­های زیر زمینی و در عین حال بسیار باارزش برای نازی­ها بود.
کتاب نبرد من تمام دیدگاه­های هیتلر را شامل می­شود. هنگامی که بعدها هیتلر به قدرت رسید اجرای جزء به جزء آن را در دستور کار خود قرار داد. دشمنی با نژاد سامی، انجام فعالیت­های تروریستی و تشکیل گورهای دسته جمعی با هدف پاک­سازی نژادی و حمله به شرق برای استیلای کامل بر آن با هدف ایجاد امکانات معیشتی بیشتر و زدنگی بهتر برای مردم آلمان به عنوان نژاد برتر از جمله مواردی است که هیتلر در کتاب نبرد من به طور کامل به آن پرداخته است.
فریدمن درباره کتاب نبرد من می­گوید: «این کتاب بازگوکننده طرح­های بسیار دقیق و حساب شده هیتلر برای رسیدن به قدرت و تلاش­های وی برای اعدام­های دسته جمعی بود. هیتلر از قبل این کتاب میلیو­ن­ها دلار بدست آورد و توانست به واسطه آن به راس هرم قدرت در آلمان برسد.»
در سال ۱۹۳۳ رفته رفته نگاه­ها به سمت کتاب نبرد من متوجه شد. به گونه­ای که دولت آلمان خود برای گسترش فروش این کتاب به حمایت گسترده از آن پرداخت. دولت آلمان نبرد من را به عنوان هدیه به اعضای حزب، طرفدران آن و گروه­های همسو اهدا می­کرد. در سال ۱۹۴۵ میزان فروش این کتاب به ۱۲ میلیون نسخه رسید. اما پس از آن تاریخ و پس از آن که نظام نازیسم از هم فرو پاشید و جنگ جهانی دوم پایان یافت، فروش آن تا به امروز متوقف شد و در همین حال اقبال از آن نیز بسیار کاهش یافت.
اما پروفسور مولر معتقد نیست که علاقه به خواندن این کتاب پس از ممنوعیت چاپ آن کاهش یافته است. وی در این باره می­گوید: «این درست نیست. در مطالعاتی که دو سال پیش در مورد این کتاب انجام دادیم، ثابت شد که این کتاب بر خلاف آنچه تصور می­شود اسطوره­ای است که با استقبال گسترده­ای رو به رو است. همین طور در خارج آلمان نیز ظرفداران بسیاری دارد. کتاب نبرد من تا کنون به چندین زبان ترجمه و منتشر شده است. این دلیلی است بر این که به کتاب نبرد من اهتمام بسیاری در جاهای دیگر و خارج از آلمان می­شود.»
مولر درباره ممنوعیت چاپ این کتاب پس از جنگ جهانی دوم می­گوید: «درباره این که چرا این کتاب پس از جنگ جهانی دوم چاپ نشد و بسیاری نیز بر این باورند که هنوز هم نباید چاپ شود، دلایل بسیاری وجود دارد. نخستین دلیل این است که این ممنوعیت برای احترام به احساسات قربانیان آن دوران است. یکی دیگر از دلیل هم این است که آن را هنوز خطری می­دانند که می­تواند توسط نئونازی­ها مورد استفاده قرار گیرد و تحریک تازه­ای برای فعالیت­های آنها محسوب شود.»
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید