جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط بین بیماری کلیه پلی کیستیک و دیابت پس از پیوند کلیه


بررسی ارتباط بین بیماری کلیه پلی کیستیک و دیابت پس از پیوند کلیه
● زمینه و هدف:
بیماری پلی کیستیک کلیوی اتوزومال غالب Kidney Disaese , ADPKD (Autosomal Dominant Polycystic یک بیماری شایع ارثی است، که با ایجاد و بزرگ شدن کیست های متعدد در هر دو کلیه مشخص می شود و به صورت تیپیک تا دهه پنجم زندگی منجر به بیماری کلیوی مرحله نهایی (End Stage Renal Disease =ESRD) می گردد. دیابت پس از پیوند (Post-Transplant Diabetes Mellitus=PTDM) یک عارضه شایع به دنبال پیوند ارگان های مختلف با احتمال بروز %۲۰-۲.۵، با کاهش طول عمر آلوگرافت و نیز طول عمر بیمار همراه است. در مطالعات محدودی PTDM در بیماران مبتلا به ADPKD که تحت پیوند کلیه قرار گرفته بودند بروز بیشتری داشته است. در این مطالعه ما ارتباط بین ADPKD وPTDM را در بیماران خود مورد بررسی قرار دادیم.
● روش بررسی:
در این مطالعه آینده نگر ۱۴۰ بیمار غیر دیابتیک و غیر سیگاری که پیوند موفق کلیه داشتند (۲۷ بیمار مبتلا بهADPKD و ۱۱۳ بیمار غیر مبتلا بهADPKD) ظرف مدت چهار سال مورد بررسی قرار گرفتند. هر دو گروه از لحاظ سن، جنس، شاخص توده بدنی، طول مدت دیالیز قبل از پیوند و پروتکل درمانی ایمونوساپرسیو به دنبال پیوند مطابقت داده شدند. در این مطالعه از تعریف انجمن دیابت کانادا ارایه شده در سال ۲۰۰۲ برای PTDMاستفاده شد. بیماران برای یک سال پس از پیوند کلیه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
● یافته ها:
فراوانی دیابت پس از پیوند در گروه ADPKD، ۱۱.۱% و در گروه غیرADPKD،۱۳.۳ درصد بدست آمد که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت ۰.۰۵)<P). بروز PTDM در گروه مبتلا به ADPKD ارتباطی به جنس، سن،فشار خون بالا، مدت دیالیز قبل از پیوند، شاخص توده بدنی و سطوح کراتینین سرم نداشت.(p>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد PTDM در بیماران پیوند کلیه با ADPKD به عنوان علت نارسایی مرحله نهایی کلیه ارتباطی ندارد.
سپیده سیفی
اعظم سلیمانی
محبوب لسان پزشکی
بهزاد عین الهی
محمدرضا خاتمی
میترا مهدوی مزده
فرخ لقا احمدی
سیما مازیار
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید