شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ‌ای بین تمرینات کششی دینامیک با و بدون فیدبک حسی- شنوایی و تمرینات کششی استاتیک بر انعطاف ‌پذیری عضلات همسترینگ دختران دانشجوی ۲۵-۱۸ سال


بررسی مقایسه ‌ای بین تمرینات کششی دینامیک با و بدون فیدبک حسی- شنوایی و تمرینات کششی استاتیک بر انعطاف ‌پذیری عضلات همسترینگ دختران دانشجوی ۲۵-۱۸ سال
● سابقه و هدف:
یکی از علت های اصلی مشکلات اسکلتی عضلانی به صورت عدم هماهنگی عضلانی به خصوص در جامعه شهری که فعالیت فیزیکی مناسبی ندارند، می باشد. این امر که به بروز اختلالاتی در ستون فقرات، اندام تحتانی و چرخه راه رفتن می‌شود. استفاده از مناسب‌ترین روش‌ها جهت کشش عضلات کوتاه شده، امری ضروری در برنامه تمرین درمانی است. وجود اثرات انکارناپذیر بیوفیدبک در تمرین درمانی باعث شد تا در این تحقیق به صورت ابتکاری از فیدبک درتمرینات کششی استفاده شود.
● مواد و روش‌ها:
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی یک سو کور تصادفی متوالی، بر روی ۴۵ نفر از دانشجویان دختر ۲۵-۱۸ ساله خوابگاه فاطمه الزهرا دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت. کلیه افراد مورد مطالعه با رضایت کامل به شرط دارا بودن سلامت عمومی با پر کردن پرسش‌نامه وارد این مطالعه شده و به صورت تصادفی در سه گروه تقسیم‌بندی شدند. گروه اول کشش استاتیک، گروه دوم کشش دینامیک بدون فیدبک و گروه سوم کشش دینامیک با فیدبک حسی - شنوایی را به مدت ۴ هفته هر روز به جز پنج شنبه و جمعه دریافت کردند. اندازه‌گیری میزان انعطاف پذیری عضلات همسترینگ توسط بررسی دامنه حرکتی به دو صورت مستقیم (توسط گونیامتری) و غیر مستقیم (توسط تست خمش به جلو) قبل و بعد از مداخله انجام گرفت. یافته ها بر اساس t و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته‌ها:
بر اساس آنالیز آماری در هر سه روش درمانی کشش استاتیک، کشش دینامیک بدون فیدبک و کشش دینامیک با فیدبک حسی - شنوایی، میزان انعطاف‌پذیری بعد از درمان در عضلات همسترینگ نسبت به قبل از درمان افزایش یافته بود ولیکن هیچ یک از سه روش، از نظر میزان تأثیر نسبت به یکدیگر مزیتی نداشته و اختلاف معنی‌داری بین آن‌ها وجود نداشت.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به یکسان بودن نسبی نتیجه اثر هر سه تمرین کششی، به نظر می رسد که استفاده همزمان فیدبک در تمرینات کششی می‌تواند باعث ترغیب هر چه بیشتر بیماران به انجام تمرینات شود.
محمدحسن روستایی
عباس رحیمی
اعظم صالحی
فاطمه احمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید