جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت آنتی بیوگرام پروپیونی باکتریوم آکنه در بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس


بررسی وضعیت آنتی بیوگرام پروپیونی باکتریوم آکنه در بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس
● سابقه و هدف:
آنتی بیوتیک ها نقش مهمی را در درمان آکنه ایفا می کنند و پزشکان بر اساس تشخیص خود از میزان اثر بخشی و صرفه اقتصادی و اثرات جانبی و گاهی اوقات دارویی، بهترین آنتی بیوتیک را برای درمان انتخاب می کنند. اما مقاومت میکروبی در سال های اخیر مشکلاتی را در مسیر درمان آکنه در پی داشته است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آنتی بیوگرام پروپیونی باکتریوم آکنه (P.acnes) در بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس انجام شد.
● مواد و روش ها:
در این طرح با استفاده از روش E-Test Antibiogram الگوی مقاومت دارویی پروپیونی باکتریوم آکنه به آنتی بیوتیک های رایج در درمان آکنه در ایران مشخص گردید. پس از نمونه برداری و کشت و خالص سازی پروپیونی باکتریوم آکنه به کمک روش کمی E-Test عدد MIC برای هشت مورد از آنتی بیوتیک های رایج در درمان آکنه برای هر بیمار به دست آمد.
● یافته ها:
در ۸۶ بیماری که مورد نمونه برداری قرار گرفتند، %۲۵.۶ مذکر و %۷۴.۴ مونث بودند و میانگین سنی آنها ۲۲.۸ سال بود. در نتایج حاصله ۱۳% سویه های پروپیونی باکتریوم آکنه به اریترومایسین، %۱۰.۷ به کلیندامایسین و %۷.۱ به کوتریموکسازول مقاوم بودند. هیچ مورد مقاومتی نسبت به سایر آنتی بیوتیک های مورد آزمایش شامل تتراسایکلین، داکسی سایکلین، ماینوسایکلین، آمپی سیلین و سفالکسین مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
به طور کلی مقاومت تک دارویی در %۸.۱ موارد و مقاومت چند دارویی در %۱۰.۵ سویه ها دیده شد. اما این میزان مقاومت نسبت به میزان مقاومت های ذکر شده در کتب مرجع بیماری های پوست و برخی مقالات چاپ شده در نشریات معتبر بسیار پایین تر است. آنالیز نتایج طرح بیش تر نشانگر این مهم است که عدم مصرف صحیح و مشکلات موجود در فرهنگ مصرف آنتی بیوتیک ها عامل مهمی در موارد شکست درمانی آکنه در ایران است.
فائزه احمدی
فریناز راشدمرندی
هوشنگ ساغری
حمید امامی خو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید