جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کاهش سطح کولین استراز گلبول های قرمز در کارکنان کارخانه تولید سموم گیاهی


کاهش سطح کولین استراز گلبول های قرمز در کارکنان کارخانه تولید سموم گیاهی
● زمینه و هدف:
برخی از ترکیبات شیمیایی از گروه آفت کش ها مانند ارگانوفسفره ها و کربامات ها با فعالیت کولین استراز تداخل کرده و یا آن را مهار می سازند. اندازه گیری فعالیت کولین استراز کاربرد زیادی در تشخیص آسیب کبد به وسیله حشره کش ها دارد. یکی از گروه هایی که در معرض خطر مسمومیت با آفت کش ها قرار دارند، کارکنان شاغل در کارخانجات تولید سموم هستند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر کار در مجاورت سموم روی سطح کولین استراز گلبول های قرمز بود.
● روش بررسی:
این تحقیق در سال ۱۳۸۴ روی کارکنان یک کارخانه تولید سموم گیاهی انجام پذیرفت. در این مطالعه از ۵۸ نفر طی دو مرحله قبل از شروع کار و پس از سه ماه نمونه گیری به عمل آمد. آزمایش کولین استراز به روش اصلاح شده المن و آزمایش های آنزیمی به روش کینتیک انجام شدند.
● یافته ها :
میانگین سطح کولین استراز گلبول های قرمز در مرحله اول ۴۸.۵±۱۱.۲ IU/gHb و در مرحله دوم ۳۷.۹±۱۷.۳IU/gHb بود ۹۵ CI=-۴۳.۳۰-۱۴.۷۷, P<۰.۰۵) درصد، (paired t test, mean=-۲۹.۰۳. سطح AST در مرحله دوم نسبت به مرحله اول افزایش داشت، اما از نظر آماری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. افزایش معنی داری در سطح ALT دیده شد (P<۰.۰۵). همچنین در غلظت آلبومین سرم کاهش معنی داری مشاهده شد (P<۰.۰۵). در مجموع ۱۵ نفر (۲۵.۹ درصد) کاهش بیش از ۳۵ درصد در سطح کولین استراز گلبول های قرمز داشتند.
● نتیجه گیری:
با توجه به کاهش شدید سطح کولین استراز گلبول های قرمز در ۲۶ درصد کارکنان کارخانه، سنجش روتین کولین استراز در کارکنان شاغل در این گونه مشاغل و افرادی که با سموم گیاهی در ارتباط هستند، الزامی به نظر می رسد.
حمیدرضا جوشقانی
علیرضا احمدی
ناصر بهنام پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید