جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


واز Waz


واز  Waz
▪ کارگردان: تام شنکلند.
▪ فیلمنامه: کلایو برادلی.
▪ موسیقی: دیوید جولیان.
▪ مدیر فیلمبرداری: مورتن سوبورگ.
▪ تدوین: تیم مورل.
▪ طراح صحنه: اشلی جفرز.
▪ بازیگران: استلان اسکارسگارد[ادی آرگو]، ملیسا جورج[هلن وستکات]، سلما بلیر[جین لرنر]، اشلی والترز[دانیل لئونه]، شون برایان جوردن[جمال عثمان/خالد عثمان]، تام هاردی[پی یر جکسون]، پلی کی[دکتر گلب]، جان شرین[جک کورلی]، سالی هاوکینز[الی کارپنتر]، رابرت فیلیپس[سروان مکلین].
▪ ١٠٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ نام دیگر: Devil&#۰۳۹;s Algebra، The Killing Gene.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
اجسادی متعلق به مواد فروشان اغلب سیاه پوست در نیویورک یافت می شوند که بعد از شکنجه و توسط شوک برقی به قتل رسیده اند. روی بدن بیشتر آنها نیز با چاقو حروفی مانند دبلیو دلتا زد نقش شده که ظاهراً عاری از معنی است.
کارآگاه ادی آرگو و دستیار تازه اش هلن وستکات مامور رسیدگی به این پرونده ها شده اند. تحقیقات آنها به زودی فاش می کند که مقتولین تحت فشار قرار گرفته اند که یا یکی از دوستان و نزدیکان خود را به قتل برسانند یا خود کشته شوند.
اما هلن در اثنای تحقیقات متوجه می شود که ادی تماس های تلفنی مرموزی دریافت می کند و در صدد پنهان کردن برخی چیزها از اوست. هلن از طریق پیگیری ارتباط میان مقتولین به دو برادر سیاه پوست می رسد که یکی از آنها کشته شده و دیگری ارتباط نزدیکی با ادی دارد.
ادی بارها او را دستگیر کرده، اما خیلی زود به دلیل فقدان مدارک آزاد شده است. بعد از دستگیری مظنونی مذکر، ادی خود به دام قاتل اصلی می افتد.
زنی به نام جین لرنر که خود قبلاً قربانی تجاوز بوده است. جین ادی را نیز به صندلی الکتریکی بسته و از وی می خواهد یا زندگی خود و یا جمال عثمان-محبوبش- را نجات دهد. ادی از کشتن جمال امتناع کرده و از جین می خواهد تا او را بکشد. هلن نیز زمانی به آنجا می رسد که ادی آخرین نفس هایش را نیز کشیده است....
● چرا باید دید؟
تام شنکلند را با سه فیلم کوتاه و موفقش در سال های پایانی دهه ١٩٩٠ به یاد می آوردم: حباب ها، طعمه و سقوط که در جشنواره های لندن، نیوپورت و مراسم بافتا با استقبال و تحسین روبرو شدند. بعد از آن جذب تلویزیون شد و قسمت هایی ار سریال های مختلف را کارگردانی کرد و فیلمی تلویزیونی نیز به نام مارپل: انگشت متحرک در سال ٢٠٠٦ ساخت. واز یا ژن قتل اولین فیلم بلند اوست.
واز یکی از نادر نمونه های سینمای جنایی است که معمایی فلسفی و گاه روانشناختی را توامان در پشت ظاهر خود پنهان می کنند. از سوی دیگر نمایشگر رابطه پر مهر دو همجنسگراست که بر خلاف بسیاری از قربانیان پیشین جین لرنر از کشتن یکدیگر خودداری می کنند.
تماشاگر این رابطه را کم و بیش تا نیمه فیلم کشف نکرده و هر لحظه منتظر شکل گرفتن رابطه ای میان ادی و هلن است. ادی قرار است نمونه کارآگاهان دولتی خونسرد و کارکشته ای باشد که رازگشایی قتل ها برایش سال ها قبل چالشی درونی بود و حالا از این کار خسته شده است. تصویری که با فیلم های الگویی سینمای بریتانیا در تضاد کامل قرار دارد و فیلم را از یک تریلر کارآگاهی به سوی فیلمی ترسناک و شوک آور سوق می دهد.
فیلمنامه دقیق کلایو برادلی که بر اساس تحقیقات خود او درباره شگردهای شکنجه روانی نوشته شده، واز را به فیلمی متفکّرانه چون هفت نزدیک می کند. هلن مانند قاتل فیلم هفت معنایی فلسفی به کار خود بخشیده و کشتن انسان ها توسط یکدیگر را به آزمون عشق و دوست داشتن یکدیگر بدل ساخته است. این آزمون از هر شکنجه ای که شما تصورش را بکنید، هراسناک تر است.
واز با بودجه ای اندک حدود ٥ میلیون پوند ساخته شده، اما ساختار خوب آن در کنار بازی قدرتمندانه استلان اسکارسگارد شما را به این نتیجه خواهد رساند که با فیلم به شدت جدی، بالغ و متفکرانه روبرو هستید که تماشای آن نیز جسارت لازم دارد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید