پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی توزیع ماستوسیتهای رحمی در زمان لانه گزینی پس از سوپراوولاسیون تخمدانی در موش آزمایشگاهی نژاد balb/c


بررسی توزیع ماستوسیتهای رحمی در زمان لانه گزینی پس از سوپراوولاسیون تخمدانی در موش آزمایشگاهی نژاد balb/c
● مقدمه:
شواهد کلینیکی نشان داده ‌که پذیرش جنین توسط رحم از طریق پنجره لانه‌گزینی است که در فاز میدلوتیال باز می‌شود. درهمین زمان قطبیت اندومتریوم، تشکیل پنیوپودیاها بر سطوح راسی سلولهای اندومتریومی و همچنین دسیدوایی شدن استرومای رحمی روی می‌دهد. در تحقیق حاضر بمنظور توصیف مارکر مخصوصی جهت ارزیابی پذیرش استرومای رحمی، توزیع ماست ‌سل‌های رحمی پس از سوپراوولاسیون تخمدانی بررسی شد. هدف دیگر این پژوهش، بررسی توزیع ماست‌سل‌های استرومایی در دوره قبل از لانه‌گزینی و لانه‌گزینی پس از سوپراوولاسیون تخمدانی با استفاده از hMG و hCG می‌باشد.
● مواد و روشها:
حیوانات آزمایشگاهی بر اساس دستورالعمل نگهداری و استفاده از آنها در مرکز حیوانخانه دانشگاه علوم پزشکی کردستان نگهداری شدند. تعداد ۲۸ سر موش ماده نژاد balb/c با سن ۱۰ـ ۶ هفته در شرایط ۱۲ ساعت تاریکی و ۱۲ ساعت روشنایی نگهداری و به صورت اتفاقی به گروههای آ‍زمایش و کنترل تقسیم شدند. موشهای گروه کنترل حاملگی کاذب داشتند. در گروههای آزمایش با تزریق داخل صفاقی hMG ۱۰ Iuو ۴۶ ساعت بعد با تزریق Hcg ۱۰ Iu سوپراوولاسیون صورت گرفت و در غروب دومین تزریق، حاملگی کاذب همانند گروه کنترل انجام شد. در روزهای ۳.۵و ۴.۵پس از حاملگی کاذب با انجام جابجایی مهره‌های گردنی، موشها کشته شدند و از ۳/۱ میانی شاخ رحمی نمونه‌گیری جهت مطالعات میکروسکوپی نوری و الکترونی صورت گرفت. در مطالعات میکروسکوپی نوری، نمونه‌ها در فیکساتیوبوین فیکس و به صورت روتین پروسس داده شدند. از نمونه‌ها برشهایی با ضخامت ۵ میکرومتر تهیه و پس از رنگ‌آمیزی تولوییدین بلو، تعداد ماست ‌سل‌های گروههای کنترل و آ‍زمایش با استفاده از گراتیکول شمارش گردید و نتایج با استفاده از آزمون t-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مطالعات میکروسکوپی الکترونی هم نمونه‌های شاخ رحمی با استفاده از محلول باز فسفات و سپس با محلول با فرسدیم کاکودیلات ۰.۲مولار (PH=۷.۲)شستشو داده شد تا بقایای ترشحات موکوسی غدد رحمی برداشته شود. نمونه‌ها در گلوتارآلدیید ۲.۵ درصد در بافر کاکودیلات سدیم (PH=۷.۲)و سپس در تترواکسیداسمیوم ۱% فیکس شد. آبگیری با استفاده از غلظتهای استن صورت گرفت و نمونه‌ها در رزین پلیمریزه شدند و در نهایت برشهای اولتراتین پس از رنگ آمیزی، با استفاده از دستگاه میکروسکوپ الکترونی انتقالی مورد مطالعه قرار گرفت.
● یافته‌ها:
مطالعات مورفومتریک نشان داد که تعداد ماستوسیتهای رحمی پس از سوپراوولاسیون در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی‌داری یافت. در گروه کنترل، ماست‌سلها بیشتر در لایه عضلانی و آدوانتیس رحم قرار داشتند؛ اما در گروههای آ‍زمایش، ماست‌سلها بیشتر در لایه عضلانی و لامینا پروپریا بودند. مطالعات فراساختاری نیز نشان داد که پس از سوپراوولاسیون بیشتر ماست‌سلها در فاز دگرانولاسیون هستند.
● نتیجه‌گیری:
سوپراوولاسیون منجر به افزایش معنی‌دار ماست‌سلها در مرحله قبل از لانه‌گزینی و در طی لانه‌گزینی می‌شود. بیشتر این ماست‌سل‌ها در فاز دگرانولاسیون هستند. این پدیده ممکن است بر روی لانه‌گزینی اثر مهاری داشته باشد.
محمدجعفر رضایی
مسعود علاسوند
صلاح الدین احمدی
مجتبی رضازاده
شهره رضایی
پروین ثابتی
آویز رحیم زاده
پدرام عندلیبی
محمود قادرمرزی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید