پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لیپی در آستانه بازگشت


لیپی در آستانه بازگشت
تیم ملی ایتالیا یا همان قهرمان جهان یکشنبه شب گذشته مقابل تیم ملی اسپانیا از گردونه رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ حذف شد و آرزوی قهرمانی را به دل تیفوسی ها گذاشت. روبرتو دونادونی که تا پیش از پایان مرحله گروهی رقابت های این دوره تهدید به اخراج شده بود، توانست از این مرحله بگریزد اما غافل بود که کابوس اسپانیایی او را راحت نمی گذارد تا در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب ماتادورها شده و دست از پا درازتر به کشور چکمه ای بازگردد. البته دونادونی که پس از مارچلو لیپی هدایت آتزوری ها را برعهده گرفته بود، طی دوران حضورش در راس کادر فنی تیم ملی ایتالیا مرتب مورد انتقاد قرار می گرفت. در بازی های مرحله گروهی آتزوری ها منتقدان علل ضعف عملکرد تیم را بر گردن سرمربی جوان انداخته بودند و عده ای معتقد بودند که او توانایی اداره تیم را ندارد. لاجوردی پوشان که ۲ سال پیش با اقتدار جام جهانی را در آلمان بالای سر بردند این بار دست خالی راهی خانه هایشان شدند، با این حال سرمربی اعتقاد دارد که شاگردانش می بایست سرها را بالا بگیرند چرا که تمام تلاش خودشان را به کار گرفته بودند.
دونادونی می گوید: باعث تاسف است که در ضربات پنالتی مغلوب اسپانیا شدیم. ناراحتی بیشتر من به خاطر خود بازیکنان است. ما در زمینه پنالتی چندان خوش شانس نیستیم اما تیم من یک بار دیگر نشان داد که چقدر هماهنگ و متحد است. دوره قبلی که دونادونی در ضربات پنالتی مغلوب شده بود جام جهانی سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ همراه با تیم ایتالیا و به عنوان بازیکن این تیم بود که در سال ۹۰ خود در مرحله نیمه نهایی یک پنالتی مقابل آرژانتین را از دست داد. دونادونی در ادامه می افزاید: بازیکنانم باید به خود افتخار کنند چرا که ما طی ۹۰ دقیقه وقت قانونی دیدار هیچ گلی دریافت نکردیم و در زمین عالی کار کردیم. به نظرم مردم ایتالیا هم به تیمشان افتخار می کنند. دو سال گذشته که کارم با این تیم آغاز شد، تجربیات زیادی کسب کردم و هیچ چیز جای این تجربیات را برایم نمی گیرد.دونادونی همچنین به این نکته اشاره کرد که انتخاب صد درصد بازیکنانی که پنالتی های تیم را در بازی مقابل اسپانیا به ثمر رساندند، بر عهده او نبوده است. پیش از انتخاب، اسامی کریستین پانوچی، ماسیمو آمبروزینی و لوکاتونی به گوش می رسید که همگی اشتباه از آب درآمد. در وقت اضافه مشاهده شد که آنتونیو دی ناتاله از روی نیمکت به زمین فراخوانده شد که او نیز نتوانست چاره ساز باشد. دونادونی در این باره گفت: تصمیم خاصی در این مورد نگرفته بودم و قصد داشتم هر بازیکنی را که آماده تر است برای زدن پنالتی انتخاب کنم. من کسی را مجبور نکردم که ضربات پنالتی را بزند. ما همه با هم تصمیم گرفتیم. در کل می خواهم بگویم که در زمینه پنالتی هیچ گاه خوش شانس نبوده ام. روبرتو دونادونی برخلاف سرمربیانی که پس از حذف تیم هایشان استعفا می کنند، در کنار تیمش می ماند. دونادونی انتقادات زیادی را تا به اینجای کار متحمل شده چرا که نتوانست تیمش را به سطح تیمی که ۲ سال پیش قهرمان جهان شد، برساند. بیشتر انتقادات هم به این خاطر بود که چرا دونادونی از گاتوزو و الکس دل پیه رو در این دیدار آخر استفاده نکرد. یکی از شرایط تمدید قرارداد دونادونی با فدراسیون فوتبال ایتالیا که کمی پیش از آغاز رقابت های جام ملت های اروپا بود، این بود که در صورتی که ایتالیا نتواند به نیمه نهایی یورو راه پیدا کند، سرمربی می بایست از سمتش کناره گیری کند. حال که او نتوانسته به قول خود وفا کند، پس باید جای خود را به یک سرمربی جدید بدهد اما بازیکن سابق تیم ملی ایتالیا و باشگاه میلان قصد دارد همچنان در کنار آتزوری ها بماند. دونادونی می گوید: دوست دارم در سمت خود ابقا شوم اما اگر فدراسیون تصمیم به برکناری من بگیرد، چاره ای جز پذیرفتن ندارم. جانکارتو ربه ته، رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا پس از حذف تیم ملی این کشور از دور رقابت ها در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تا چند روز آینده در خصوص وضعیت سرمربی تصمیم خواهیم گرفت. درست نبود پس از شکست ایتالیا در این باره تصمیمی اتخاذ کنیم. دونادونی که قراردادی ۵/۲ ساله را با فدراسیون ایتالیا تمدید کرده در ادامه می افزاید: آنچه که در این تورنمنت تجربه کردم بسیار به کارم آمد. هر آنچه که تاکنون انجام داده ام به خاطر منفعت و پیشرفت شاگردانم بوده است. آنچه که در چنته داشتیم ارایه دادیم اما هر کس آزاد است که در مورد من و عملکرد تیمم قضاوت کند. در کل از بازی که شاگردانم ارایه دادند رضایت دارم.
● لیپی بازمی گردد؟
در بحبوحه شایعات کناره گیری دونادونی، مطبوعات ایتالیا مرتب به این نکته اشاره می کنند که مارچلو لیپی، سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا که قهرمان جهان را در کنار شاگردانش تجربه کرده در آستانه بازگشت می باشد. کوریره دلو اسپورت در یکی از روزنامه های چند روز گذشته این چنین نوشته بود؛ ایتالیا! لیپی باز می گردد. گازتادلواسپورت نیز به این قضیه اشاره می کند که سرمربی سابق تیم قهرمان جهان تا پیش از دیدار دوستانه ایتالیا مقابل اتریش در تاریخ ۲۰ آگوست به حرفه سابقش باز می گردد.
برخی روزنامه ها نیز در ستون های خود آورده اند که دوران سلطنت دونادونی با پنالتی سسک فابرگاس خاتمه یافته است.
کوریره دلاسرا نیز با انتشار مطالبی علیه دونادونی بخت برگشته سعی کرده که از کورس عقب نماند و در این خصوص نوشته: این شکست پایان دوره تیم ملی ایتالیا بود. ایتالیایی که شاهد آن بودیم درست مثل سرمربی اش بود و از لحاظ کیفی بسیار ضعیف عمل کرد. اسپانیا چیزی بیشتر از ما داشت و ایتالیا دیگر آن ایتالیا ی سابق نیست برای مثال لوکاتونی نشان داد که در بدترین وضعیت فیزیکی قرار دارد. دونادونی با تصمیمات غلطش تیم ملی را بر باد داد. بعید به نظر می رسد که فدراسیون فوتبال ایتالیا و هواداران فوتبال به ابقای دونادونی در سمتش رضایت دهند. مارچلو لیپی پس از سوق دادن تیمش به قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از سمتش کناره گیری کرد و به نظر می رسد به زودی در کنار شاگردان قدیمی اش خواهد بود. تیم ملی ایتالیا پس از خداحافظی این سرمربی چندان موفق عمل نکرده است.هرچند گفته می شود دوشنبه این هفته لیپی رسما سرمربی ایتالیا می شود.
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید