شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نفت ۱۴۰ دلا ر را هم پشت سر گذاشت!


نفت ۱۴۰ دلا ر را هم پشت سر گذاشت!
ادامه صعود قیمت نفت علیرغم وعده عربستان برای ثبات بازار نفت و گفت وگوهای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توجه کارشناسان جهانی را به خود جلب کرده است. به نظر می رسد به دنبال گفت وگوهای اضطراری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده نفت در جهان، روند صعودی بهای نفت ادامه پیدا کند.
این درحالی است که بهای نفت شیرین آمریکا برای تحویل در ماه اوت با بیش از پنج دلار افزایش به هر بشکه کمی بالا تر از ۱۴۰ دلار و نفت برنت دریای شمال هم با چهار دلار افزایش به ۱۵.۱۳۹ دلار در هربشکه رسیده است. قیمت ها در حالی افزایش پیدا کرده اند که عربستان سعودی موافقت کرده که از ماه ژوئیه تولید روزانه اش را ۲۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. کشورهای مصرف کننده و به ویژه غربی ها مدعی اند که افزایش بهای نفت باعث افزایش جهانی قیمت سوخت و بالا رفتن هزینه های زندگی در سراسر دنیا شده است کهاین مساله باعث شده عربستان سعودی -بزرگترین تولیدکننده نفت جهان -با سیاست گذاران نفتی بزرگ دنیا در جده تشکیل جلسه دهد. پیش از این جلسه عربستان سعودی متعهد شد که تا پایان ژوئیه سهمیه تولید روزانه اش را افزایش داده و به ۷.۹ میلیون بشکه در روز برساند. مصرف کنندگان که به نظر می رسد در رویارویی با شرایط جدید دچار بحران شده اند، پیش بینی کرده اند که اگر تولید کنندگان دیگر اوپک حاضر به همکاری کافی در این زمینه نشوند، حرکت عربستان برای تامین تقاضای بازارهای در حال رشدی مانند چین و هند، بی نتیجه خواهد بود. این درحالی است که خبر بسته ماندن میادین نفتی نیجریه که به دنبال حمله به این میادین در هفته گذشته منتشر شد، باعث شده که قیمت ها همچنان بالا باقی بمانند.
اما این در حالی است که، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه مدعی شد: کنترل قیمت نفت از دست سازمان اوپک خارج است و هیچ کنترلی بر قیمت نفت ندارد.مدیر غول گازی روسیه مطرح کرد که اوپک حتی تاثیر خود را بر بازارهای جهانی نفت نیز از دست داده است. وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا هیچ تصمیمی از سوی اوپک اتخاذ نشده است که بازار نفت را واقعا تحت تاثیر قرار دهد. آلکسی میلر به فایننشال تایمز که روز گذشته (جمعه) منتشر شده است، همچنین تصریح کرد: شرکت گازپروم قصد دارد به موثرترین شرکت انرژی در جهان تبدیل شود. وی همچنین پیش بینی کرد که قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی داشته باشد و قیمت ها در سطوح جدیدی قرار گیرند. او اوایل این ماه نیز پیش بینی هایی را درباره نفت ۲۵۰ دلاری مطرح کرده بود.
● پیشنهاد عربستان جدی نبود
محمدعلی خطیبی نماینده دایمی ایران در اوپک در خصوص دلایل افزایش قیمت نفت پس از اعلام عربستان سعودی مبنی بر افزایش سطح تولید این کشور یاد آور می شود: افزایش سطح تولید عربستان بی قید و شرط نبود و این کشور اعلام کرده بود اگر بازار به نفت نیاز داشته باشد تولید نفت خود را افزایش خواهد داد، این در حالی است که بازار در حال حاضر با مازاد عرضه روبرو است و به نظر می رسد پیشنهاد عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت جدی گرفته نشده است.نماینده دایمی ایران در اوپک درباره دستاوردهای نشست جده با تاکید بر اینکه قیمت نفت را بازار تعیین می کند و نمی توان به صورت دستوری چیزی را به بازار دیکته کرد، تصریح کرد: تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نشست عربستان دیدگاه های مورد نظر خود را مطرح کردند اما با توجه به کمبود وقت فرصت واکنش به مباحث مطرح شده وجود نداشت; بنابراین دیدگاه های مطرح شده باید در نشستهای آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.به گفته وی، مصرف کنندگان نفت به طور کلی درباره افزایش ظرفیتهای تولید نفت اجماع داشتند و معتقد بودند در گذشته سرمایه گذاری کافی در صنعت نفت کشورهای تولید کننده صورت نگرفته است، این در حالی است که در این نشست بر تسریع توسعه در بخش بالا دستی نفت تاکید شد تا نیاز آینده بازار نفت تامین شود.
● افت بازارهای بورس جهانی در پی ثبت رکورد تازه قیمت نفت
اما به دنبال انتشار اخبار مربوط به افزایش قیمت نفت به رکورد تازه ۱۴۰ دلاری، افت شدیدی در بازار های بورس جهانی به وجود آمد. به گزارش بلومبرگ، تهدید لیبی به کاهش تولید، کاهش ارزش دلار و پیش بینی رئیس سازمان اوپک مبنی بر افزایش قیمت نفت به ۱۷۰ دلار در هر بشکه تا پایان تابستان سال جاری، موجب شد که قیمت جهانی نفت به بیش از ۱۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.به دنبال این افزایش بها» در قیمت نفت شاخص سهام "داو جونز" در بازار بورس آمریکا بیش از ۳ درصد کاهش یافته و به۱۱ هزار ۴۵۳/۴۲ واحد رسیده که این رقم پایین ترین نرخ اعلام شده از سهام داوجونز طی ۲ سال اخیر بوده است. در بازار بورس لندن نیز شاخص سهام "فوتسی ۱۰۰ "با ۲/۶ درصد کاهش به رقم۲ ۵۵۱۸/ رسیده است. گزارش هاحاکی است که به دنبال افزایش قیمت نفت، در بازارهای بورس فرانسه و آلمان نیز سهام شرکت های بزرگ مابین ۲ تا ۳ درصد افت داشته است. در گزارش بلومبرگ آمده است:آمریکا طی ماه ژانویه سال جاری قانونی را تصویب کرد که به خانواده های آمریکایی قربانی تروریسم اجازه می دهد اموال کشور لیبی را برای جبران خسارت خود بلوکه کنند که هم اکنون دولت لیبی اعلام کرده است که به منظور اعتراض به این قانون لیبی که درحال حاضر ۱/۸۵ میلیون بشکه نفت معادل ۲/۲ درصد کل نفت جهانی را تولید می کند، سقف تولید نفت خود را کاهش خواهد داد. گفتنی است، علاوه بر تهدید دولت لیبی،پیش بینی" شکیب خلیل"-رئیس اوپک-مبنی بر رسیدن قیمت نفت به ۱۷۰ دلار در تابستان سال جاری به افزایش اخیر قیمت نفت دامن زده است
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید