پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مسیر متفاوت آمریکا و اروپا در برابر کوبا


مسیر متفاوت آمریکا و اروپا در برابر کوبا
اتحادیه اروپایی هفته گذشته تحریم هایی را که در سال ۲۰۰۳ در واکنش به بازداشت ۷۵ تن از مخالفان کوبا علیه این کشور اتخاذ کرده بود لغو کرد. رئیس اسلوونیایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از لغو رسمی تحریم های این اتحادیه علیه کوبا به امید تشویق مردمسالاری در این کشور در دوران پس از فیدل کاسترو خبر داد. این اقدام عمدتاً یک حرکت نمادین سیاسی محسوب می شود چرا که تحریم های اتحادیه اروپا علیه کوبا از سال ۲۰۰۵ به حالت تعلیق در آمده بود. این تصمیم سیاسی توسط وزیران خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست این وزیران در پنجشنبه گذشته گرفته شد ولی در اجلاس وزیران شیلات کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ رسماً به تصویب رسید. با این وجود، فیدل کاسترو رئیس جمهور پیشین کوبا از اتحادیه اروپا به خاطر آنکه آمریکا را به دلیل شکنجه انسان ها تحریم نکرده انتقاد کرده است. کاسترو می گوید در هشت سال اخیر آمریکا به دلیل نسل کشی در عراق، زندانی کردن بدون محاکمه هزاران نفر و شکنجه انسان ها توسط اتحادیه اروپایی مجازات نشد.
به اعتقاد رهبر انقلاب کوبا اگر اتحادیه اروپا با ادعای دفاع از حقوق بشر تدابیری دیپلماتیک را علیه کوبا اتخاذ می کند چرا همین کار را درباره آمریکا که در دوران جرج بوش مرتکب نسل کشی در عراق شده است به کار نمی گیرد. اتحادیه اروپا نیز اگر چه رژیم کوبا را در فهرست ، رژیم های ناقض حقوق بشر قرار داده است اما حتی انگلیس نزدیکترین متحد واشنگتن در درون اتحادیه اروپا نیز حاضر به گذشت از منافع اقتصادی خود در کوبا نیست. در واقع آمریکا و انگلیس اگرچه در ائتلاف بین المللی ضدتروریسم همراه و همسو هستند ولی در مورد تصمیم واشنگتن مبنی بر گنجاندن کوبا در لیست کشورهای تروریستی اختلاف نظر دارند. لندن همچنان با این دیدگاه آمریکا که کوبا حامی تروریسم است، موافق نیست و در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا کوبا را به همراه شش کشور دیگر یعنی سودان، ایران ، عراق ، لیبی ، کره شمالی و سوریه به عنوان کشورهای «سرکش» در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داده و دلیل آن را پناه گرفتن شورشیان باسک و فراریان آمریکایی در جزیره کوبا می داند، انگلیس موضعی متفاوت در این زمینه دارد. فیدل کاسترو رئیس جمهوری سابق کوبا نیز ضمن رد چنین اتهاماتی به نوبه خود آمریکا را به حمایت از تروریسم علیه کوبا از سال ۱۹۵۹ به بعد متهم کرده است. در واقع ، انگلیس نیز که با چهار دهه تحریم اقتصادی کوبا از سوی آمریکا مخالف بوده است ، واکنش کوبا را در قبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قابل توجه و تامل می داند زیرا کوبا حملات را محکوم کرد و فوراً به آمریکا پیشنهاد استفاده از فرودگاه های خود و کمک پزشکی داد اگرچه هاوانا هیچ پاسخ علنی از واشنگتن در قبال پیشنهاد خود دریافت نکرد.
تجارت مانعی برای منزوی کردن کوبا علاقه مندی صاحبان صنایع و تجار آمریکایی برای ورود به بازار پرسود کوبا مانع دیگری بر سر راه بوش برای منزوی کردن دولت کاسترو به شمار می رود. در همین چارچوب نمایندگان صنعت طیور آمریکا چندی قبل به کوبا سفر و برای توسعه همکاری و صادرات بیشتر به کوبا اعلام آمادگی کردند این در حالی است که کوبا نیز اعلام کرد هاوانا قصد دارد محصولات غذایی بیشتری از آمریکا وارد کند.«جیم سامتر» رئیس هیات آمریکایی که سرپرستی شورای صدور طیور و تخم مرغ را در کشورش به عهده دارد، پس از این سفر اظهار داشت، کاسترو به این گروه گفته است کوبا قصد دارد به زودی محصولات غذایی و کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند. حتی در پی پیشنهاد کمک جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا به کوبا پس از وزش توفان میچل در این کشور در نوامبر ۲۰۰۱، هاوانا ۳۵ میلیون دلار محصولات غذایی از آمریکا وارد کرد و این نخستین بار طی حدود چهار دهه گذشته بود که کوبا به رغم اعمال تحریم های آمریکا علیه این کشور، به طور مستقیم مبادرت به واردات محصولات آمریکا کرد. به دلیل همین وضعیت و ادامه فشارهای تجار و صاحبان صنایع ،بوش مجبور شده که قانون تحریم های کوبا را همانند دولت پیش از خود به طور کامل اجرا نکند.
قانون سال ۱۹۹۶ ، معروف به «هلمز برتون» به آمریکایی هایی که املاکشان در کوبا (بعد از اینکه «فیدل کاسترو» در سال ۱۹۵۹ به قدرت رسید) مصادره شده اجازه می دهد کسانی را که از این دارایی ها استفاده می کنند ، تحت تعقیب قضایی قرار دهند. وزارت خارجه آمریکا بر اساس همین قانون یک فهرست پنج هزار و ۹۱۱ فقره ای از شرکت ها و شهروندانی که دارایی هایشان بدون هیچ گونه جبران خسارتی از سوی دولت کوبا و اکثراً در دهه ۱۹۶۰ ملی اعلام شده تهیه کرده است. اما هنگامی که این قانون جنجالی در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید، به رئیس جمهور آمریکا این اختیار داده شد که آن را به طور متناوب در شش ماه، یا به اجرا گذاشته و یا معلق کند و کلینتون و بوش سعی کردند، به نوعی کج دار و مریز با آن رفتار کنند.
سعید طباطبایی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید