جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آرزوهای بزرگ


آرزوهای بزرگ
اسپانیایی ها معمولا اعتقاداتی خرافی دارند که برای مردم دیگر نقاط جهان خنده دار است. از جمله آنها می توان به شکست های متوالی تیم ملی اسپانیا در روز ۲۲ ژوئن سال های ۱۹۸۶-۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ در جام های جهانی و جام ملت های اروپا اشاره کرد که همگی نیز در بازی های یک چهارم نهایی اتفاق افتاده اند. با این شرایط بود که ماتادورها عزم خود را جزم کردند و با هم پیمان شدن به مصاف ایتالیا رفتند تا نشان دهند خرافات در فوتبال جایی ندارد. به درستی نیز چنین اتفاقی افتاد و شاگردان آراگونس با جدیت هرچه تمام به نبرد با آتزوری رفتند و در آخر نیز قهرمان جام جهانی را مغلوب خود ساختند و بدون جام راهی خانه کردند.
آخرین دیدار مرحله چهارم نهایی یورو ۲۰۰۸ یکشنبه شب بین دو تیم همیشه مدعی ایتالیا و اسپانیا انجام شد که اتفاقاتی رقم خورد که شاید پیش بینی آن چندان آسان نبود.
ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که برای دفاع از عنوان پا به جام ملت ها گذاشته بود چندان درخشش دلچسبی که بتواند هواداران و فوتبالدوستان در سراسر دنیا را راضی کند از خود نشان ندادند. روبرتو دونادونی که پیش از دیدار با فرانسه که حکم مرگ و زندگی برای آنها داشت آماج انتقادات رسانه های ایتالیا بود به خوبی می دانست که باخت به رقیب دیرینه(فرانسه) یعنی اخراج از سرمربیگری تیم ملی ایتالیا. در نتیجه به هر طریق ممکن ۲ گل روانه دروازه فرانسوی ها شد که در این بین اشتباه سهوی تیری هانری ستاره اسبق آرسنال مزید بر علت شد تا برکناری احتمالی دونادونی چند روزی به تاخیر بیفتد. ایتالیا راهی مرحله یک چهارم نهایی شد تا ناکامی های این تیم برابر هلند و رومانی برای چند روز به دست فراموشی سپرده شود.
در آن سوی میدان ماتادورها با اقتدار به عنوان تیم اول گروه C صعودشان مسجل شده بود و بی هیچ دغدغه ای منتظر شناخته شدن تیم دوم گروه D بودند تا آن که ایتالیایی ها سد راه رسیدن به جام قهرمانی شوند که سال ها است انتظار آن را می کشند. با این حال به این نکته باید اذعان کرد که اسپانیای قدرتمند که به ترتیب روسیه را با ۴ گل و سوئد و یونان را با ۲ گل از پیش رو برداشته و با ۹ امتیاز مقتدرانه به مرحله حذفی صعود کرده بود حال با دشواری و مشقت فراوان ایتالیایی را که ابتدا با ۴ گل مقهور شاگردان فان باستن شد مغلوب کرد.
به هر حال بازی نفس گیر در تیم که در پایان ۱۲۰ دقیقه نفس گیر ثمری نداشت به ضیافت پنالتی ها کشید تا نگاه ها به دست های دروازه بان ها و ساق های پنالتی زنان معطوف شود. به ویژه که ۲ تن از بهترین دروازه بانان حال حاضرجهان سنگربانی ایتالیا و اسپانیا را به عهده داشتند. بوفون برای ایتالیا و ایکرکاسیاس برای اسپانیا انجام وظیفه کردند. اما این کاسیاس بود که از بخت بیشتری برخوردار بود و بهتر از بوفون عمل کرد. دروازه بان شماره یک رئال مادرید شوت های دنیل ده روسی و آنتونیو دی ناتاله را مهار کرد تا در نهایت یاران آراگونس بازی را در ضربات پنالتی با حساب ۴ بر ۲ به سود خود خاتمه دهند تا خود را در نیمه نهایی یورو ۲۰۰۸ ببینند. اگرچه بوفون هم با کوشش فراوانش یکی از پنالتی ها را مهار کرد اما هرگز نتوانست مانع حذف تیم ملی کشور شود.
‌● شایسته پیروزی بودیم
لوئیس آراگونس در حالی که از پیروزی شاگردانش سخت به وجد آمده بود در اولین اظهاراتش به تمجید از آنها پرداخت: پیش از هر چیز موفقیت شاگردانم را تبریک می گویم و از این که گفته های من را به خوبی و به درستی در زمین پیاده کردند تشکر می کنم. بازی بسته ایتالیا کار را برای ما مشکل کرده بود، اما ما کار خودمان را کردیم و مطمئنم که شایستگی صعود را داشتیم. ما همیشه خاطرات تلخ گذشته را به خاطر می آوردیم اما حالا می توانیم با یک پیروزی دیگر به جام نزدیک تر شویم.
سسک فابرگاس زننده گل پیروزی بخش اسپانیا این پیروزی را برای تیم جوان اسپانیا بسیار ارزشمند خواند: حقیقتا بیان بعضی کلمات در شرایط خاص واقعا دشوار است. سال ها بود که منتظر چنین طلسم شکنی بودیم و این موفقیت برای بازیکنان جوان ما سخت ارزشمند است.
از طرفی آراگونس که این روزها مطبوعات در رسانه ها را بیش از گذشته متوجه خود کرده می داند که رویارویی آنها با روسیه، تیمی که علی رغم نداشتن سوابق درخشانی در قاره سبز روحیه انگیزه مضاعفی دارد چندان آسان نخواهد بود. چرا که هدایت تیم ملی روسیه را گاس هیدینگ هلندی برعهده دارد که حتی تیم ملی وطنش را نیز با ۳ گل به خانه فرستاد: «رقابت متفاوتی خواهد بود. آنها فیزیک بدنی مناسبی دارند و تقریبا تمامی نفراتشان از آمادگی مطلوبی برخوردارند. کار سختی در پیش داریم. آنها در برابر هلند نشان دادند که تا آخرین ثانیه ها نیز کوتاه نمی آیند و این رمز موفقیت آنها بوده است. کاسیاس مرد برتر میدان بود او نه تنها دو پنالتی حیاتی و سرنوشت ساز را برای تیمش گرفت بلکه در طول ۱۲۰ دقیقه نیز بارها دروازه اسپانیا را از خطر جدی باز شدن نجات داد. کاسیاس معتقد است که ضیافت پنالتی ها مانند بخت آزمایی است و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد: مدت ها بود که اسپانیا از مرحله یک چهارم به بعد جلوتر نرفته بود و ما شایستگی این برد را داشتیم. ضربات پنالتی این دیدار را هرگز از یاد نمی بریم. ترس از شکستی دیگر در ضربات پنالتی جو خاصی به تیم ما داده بود. از طرفی ایتالیا قهرمان جام جهانی بود اما ما به این گونه حاشیه سازی ها پیش از بازی توجهی نکردیم و فقط به صعود به نیمه نهایی فکر کردیم.
● غول خفته بیدار شد
در جام ملت های ۲۰۰۴ این یونان بود که توانست شگفتی ساز شود و در عین ناباوری به قهرمانی برسد. در یورو ۲۰۰۸ نیز تا این جای کار روسیه به رهبری گاس هیدینگ خود را به نیمه نهایی رسانده و داعیه قهرمانی دارد. حال آنها در این آوردگاه سخت باز هم اسپانیا را سد راه خود می بینند و یک بار دیگر در جام ملت های ۲۰۰۸ باید با آنها مصاف دهند. دیدار نخست روسیه با اسپانیا بود که نتیجه تقابل هیدینگ و آراگونس به سود آراگونس تمام شد. روسیه که بعد از آن سوئد و یونان را شکست داد به عنوان تیم دوم جدول به مرحله بعدی رسید. روس ها سپس به جنگ با لاله های نارنجی رفتند و شگفتی های این دوره را تکمیل کردند. دوئل شاگرد و معلم ( فان باستن و هیدینگ) به سود هیدینگ پایان یافت و روس ها با نتیجه قاطع ۳ بر یک هلند را هم بدرقه کردند.
فان باستن که از عملکرد روس ها شگفت زده شده بود آنها را لایق صعود خواند و پیش بینی روزهای سختی برای اسپانیا کرد: وقتی بعد از بازی به رختکن روسیه رفتم به آنها تبریک گفتم. آنها خیلی خوب کار کردند و اگر به این شکل مقابل اسپانیا ظاهر شوند قطعا بازی سختی در انتظار ماتادورها خواهد بود.
● مژده هیدینگ به مردم روسیه
تیم خوب و یکدستی را راهی یورو کرده که تا به اینجا به خوبی از پس حریفان مطرح و سرشناس برآمده. گاس هیدینگ که حتی به تیم ملی کشورش نیز رحم نکرد و مانع صعود هلند به نیمه نهایی شد با داشتن بازیکنان تمام کننده ای چون آندره آرشاوین و دیمتری توربنسکی به آینده خوش بین است و اصلا قصد ندارد به شکست ۴ بر یک مرحله گروهی فکر کند: نمی خواهم زحمات شاگردانم را نادیده بگیرم اما برد هلند یک معجزه بود. بازیکنانم از هر نظر بر هلند برتری داشتند. اگرچه آرشاوین روز خوبی را سپری نکرد اما گل به موقعی را برای کشورش به ارمغان آورد. او آنقدر درخشان ظاهر شده که بارسلونا خواستار به خدمت گرفتن او است.
جیان لوییجی بوفون سنگربان ایتالیا که حذف بی رحمانه شان از یورو ۲۰۰۸ را از یاد نخواهد برد از بازی خوب اسپانیا می گوید: اما ماتادورها را نسبت به حریف باانگیزه شان برحذر داشت: اگر روس ها بازی شنبه شب شان را یک بار دیگر تکرار کنند قطعا کاسیاس را به زحمت خواهند انداخت ولی گاس هیدینگ نیز باید بداند که اسپانیایی ها عاشق فوتبال اند و به راحتی دست از تلاش نمی کشند.
تقابل تجربه و انگیزه
روس ها برخلاف آنچه گفته می شود و در اذهان باقی مانده پیش از فروپاشی شوروی سابق یکی از قطب های فوتبال اروپا به شمار می رفتند. آنها که آخرین بار در سال ۱۹۶۰ به قهرمانی اروپا رسیدند، طی سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۲ نایب قهرمانی اروپا را از آن خود ساخته اند. اما بیش از یک دهه است که دیگر خبری از حضورهای موفق روس ها نیست.
در جام جهانی گذشته که نتوانستند در مرحله مقدماتی کاری از پیش ببرند و در جام ملت های سال ۲۰۰۴ نیز در مرحله اول از دوره مسابقات کنار رفتند.
در طرف دیگر تیمی انتظار روس ها را می کشد که علاوه بر در اختیار داشتن چندین بازیکن مطرح و جهانی بارها و بارها به عناوین مختلف اروپایی و جهان دست یافته اند. البته حذف ناباورانه آنها در مرحله اول یورو ۲۰۰۴ را نمی توان فراموش کرد اما ماتادورها سابقه دو بار حضور در یک چهارم نهایی جام ملت ها را داشتند که هر دو بار به ناکامی ختم شد ولی سومین تجربه را با شادکامی پشت سرگذاشتند تا طلسم ناکامی هایشان شکسته شود.
فرناندو تورس، کاسیاس، پویول، هرناندز، ویا و … همگی شاگردان سرشناس آراگونس هستند که به نوعی چشم امید او محسوب می شوند. با این شرایط منتظریم تا ببینیم که نتیجه تقابل دو تفکر که هر کدام مدعیان قهرمانی این دوره را ناکام گذاشتند به کجا ختم می شود.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید