چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

افراد دارای آمادگی جسمانی عمر طولانی تری دارند


افراد دارای آمادگی جسمانی عمر طولانی تری دارند
استیون بلر (Steven Blair) کارشناس ورزش از دانشگاه کارولینای جنوبی و همکارانش، در طی ۱۲ سال به پیگیری و بررسی وضعیت ۲۶۰۰ فرد ۶۰ سال به بالا پرداخته و بر تاثیر میزان آمادگی جسمانی و چربی بدن آنها بر مرگ ایشان تحقیق کردند. آمار فوت آن دسته از افرادی که از نظر آمادگی جسمانی در ۵ رده پایین بودند چهار برابر اشخاصی که در پنج رده بالای سطح آمادگی جسمانی قرار داشتند بود. به گفته بلر " داشتن بدنی که از نظر جسمانی مقاوم و توانا باشد، این زنان و مردان بالای ۶۰ سال را دربرابر مرگ محافظت میکند، چه این افراد دارای وزنی عادی یا بیش از حد چاق بوده، یا فقط اضافه وزن داشته باشند."
● زندگی بی تحرک
یافته های این گروه به خصوص درباره مردمی صادق است که شیوه زندگی آنان روز بروز ماشینی تر و کم تحرک تر شده و میزان چاقی مفرط در بین افراد آن جامعه بالا رفته باشد. در همین حال در بسیاری از کشورها، که مردمان آن همچنان به شیوه سنتی زندگی کرده، تحرک بیشتری دارند، جمعیت افراد سالخورده مدام رو به افزایش است. به گفته بلر: " من اعتقاد دارم که ما-در آمریکا- دچار یک چاقی اپیدمیک شده ایم. این علامت بسیار بدی است و ما نباید چاقی مفرط را نادیده بگیریم. اما اتفاقی که تقریبا در تمام موارد می افتد این است که ما تنها بر روی چاقی متمرکز شده و بخش مربوط به تحرک، فعالیت و آمادگی جسمانی را فراموش میکنیم."
محققان میزان آمادگی جسمانی داوطلبان را با تست تردمیل (treadmill) سنجیدند، به این ترتیب که هر یک از آنان تا چه مدتی میتواند بر روی تردمیلی که به تدریج شیب پیدا میکند، راه برود. سپس شاخص جرم بدن یا BMI –که با محاسبه نسبت میان وزن و قد به دست می آید- ، اندازه دور کمر و درصد چربی بدن آنها را محاسبه نمودند.
تحقیق نشان داد که حتی کوششی اندک برای بهبود بخشیدن به تحرک فیزیکی میتواند از نظر سلامتی سودمند باشد. افرادی که در ۵ سطح پایین قرار داشتند، دو برابر بیش از کسانی که در ۵ رده بالاتر ایشان بودند، در خطر مرگ بودند.
به گفته دکتر ژیومی سویی (Xuemei Sui) یکی دیگر از محققان این دانشگاه :" شما نباید وحشت کنید و بگویید آه من اضافه وزن دارم، من چاقم و تحرک فیزیکی برای من هیچ سودی ندارد".
این محققین میگویند برای دست یابی به سلامت، شاید انجام تغییراتی بسیار شدید لازم نباشد. به گفته بلر: "اگر اضافه وزن مختصر یا شدید دارید، کم تحرک بوده و از نظر جسمانی نامتناسب هستید باید کار را با سه مرتبه پیاده روی ۱۰ دقیقه ای در روز و حداقل ۵ روز در هفته، آغاز کنید. البته با این کار وزن زیادی از دست نخواهید داد."
او افزود: " شما همچنان سنگین وزن خواهید بود اما با انجام این کار بسیار سلامت تر خواهید شد." بلر همچنین بر اهمیت یک رژیم غذایی سالم تاکید کرد که حاوی میوه، سبزیجات و غلات کامل فراوان باشد.
بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی و کشورهای پیشرفته چاق مفرط هستند. (لازم به ذکر است که افرادی با اضافه وزن بسیار زیاد و سن کم، در چند سال اخیر در جامعه ما نیز به شدت افزایش یافته اند که نشانه کم تحرک شدن و غذای نامناسب جوانان ایرانی و به خصوص تهرانی است.) چاقی مفرط یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، انواع اصی از سرطان و نوع رایج دیابت (مرض قند) است.
بیش از نیمی از بزرگسالان فعالیت ورزشی منظم ندارند در حالی که ورزش خطر مرگ از بیماریهای قلبی و انسداد عروق را به شدت کاهش میدهد و خطر سکته قلبی، سرطان روده، دیابت و فشار خون بالا را نیز از بین میبرد.
زهرا
http://daneshvavarzesh.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید