شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تبعات آشکار اقتصادی و پنهان سیاسی جام ملتهای اروپا


تبعات آشکار اقتصادی و پنهان سیاسی جام ملتهای اروپا
انتظار می رود تاثیر مالی این بازیها روی اقتصاد کشورهای اروپایی برابر با ۴/۱ میلیارد یورو باشد که بیشتر از ۴۷۰ میلیون یورو از این درآمد مستقیم وارد اقتصاد کشورهای اتریش و سوییس خواهد شد .
میزبانی مسابقات ورزشی در جهان تاثیر اقتصادی بزرگی برای ان کشور خاص و منطقه ای که در ان واقع شده دارد. مطالعات نشان می دهد علاوه بر سرمایه گذاریهایی که برای این میزبانی انجام می شود ، توریستهایی نیز به این کشورها سفر می کنند تا شاهد مسابقات باشند و به دنبال ان با صرف مخارج بسیار اقتصاد میزبان را متحول می کنند.
امسال میزبانی مسابقات فوتبال جام باشگاههای اروپا را کشورهای اتریش و سوییس بر عهده دارند . بسیاری پیش بینی می کنند این میزبانی درآمدزایی زیادی برای دو کشور اروپایی مذکور داشته باشد و بتواند آسیبهای اقتصادی ناشی از بحران های مالی جهانی را روی اقتصاد آنها کمتر کند.
مسابقات جام ملتهای اروپا یا یورو ۲۰۰۸ سومین حادثه بزرگ ورزشی در دنیا است . این حادثه بزرگ و با اهمیت ورزشی که طرفداران زیادی هم دارد بعد از المپیک و مسابقات جام جهانی فوتبال سومین حادثه بزرگ ورزشی در دنیا است.
● توریسم و یورو ۲۰۰۸
مطالعات نشان می دهد با برگزاری مسابقات جام ملتهای اروپا بر شما مسافرانی که برای تماشای بازیها به کشور میزبان سفر می نند افزوده می شود. در این زمان هزینه های کلانی برای تهیه بلیطهای هواپیما و بلیطهای مسابقات ورزشی پرداخت می شود و مبالغی برای اسکان در هتلها و صرف غذا در رستورانها و مکانهای تفریحی هزینه می شود .
در جریان مسابقات هزینه های خدمات رسانی در حوزه های رسانه ای ، مخابراتی، تبلیغات و حمایت از برگزاری بازیها (اسپانسر شدن) در اقتصاد کشور میزبان صرف می شود که می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
پروفسور سیمون چادویک بنیانگذار و رییس مرکز تجاری ورزشی بیرکبک و استاد رشته استراتژی تجاری ورزش و بازاریابی در دانشگاه کانونتری (conventry) پیش بینی می کند ارزش اقتصادی هر بازی در جام ملتهای اروپا برابر با ۴۲ میلیون یورو باشد در حالکیه بازیهای لوکس تر و پر طرفدار تر می تواند درآمدی بین ۴۹ تا ۵۶ میلیون یورو برای کشورهای میزبان به همراه داشته باشد.
مجموع درآمد ناشی از این بازیها بیشتر از ۴/۱ میلیارد یورو خواهد بود که هم روی اقتصاد میزبانان و هم روی اقتصاد اتحادیه اروپا تاثیر می گذارد. وی در این مورد می گوید:" اتریش و سوییس که میزبان این بازهای هستند در عرض یک سال گذشته سرمایه گذاریهای زیادی برای توسعه زیر ساختهای صنعتی خود انجام داده اند . این سرمایه گذاریهای کلان خود تبعات اقتصادی مثبتی برای میزبانان دارد .
از طرف دیگر درآمدی که کسب می کنند نیز می تواند سرعت حرکت چرخ اقتصاد آنها را تسریع کند . درآمدی که دو کشور اتریش و سوییس بدست می آورند می تواند سبب تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری آنها با دیگر کشورهای اروپایی شود و به دبنال آن اقتصاد دیگر کشورها نیز منتفع گردد. "
این پژوهشگر امور اقتصادی ورزشی انتظار دارد بیشترین عواید اقتصادی برای اتحادیه اروپا- نه فقط کشورهای میزبان- از طریق بازیهایی باشد که آلمان در آنها حضور دارد. البته برخی دیگر بازهای گروه البته برخی دیگر بازهای گروه C را سودآورترین بازیها می دانند زیرا بر این باورند که حضور ایتالیا و فرانسه در این بازهای سبب افزایش شمار تماشاچیان و علاقمندان آنها می شود .
یورو ۲۰۰۸ تاثیر اقتصادی کلانی روی وضعیت اقتصادی ۱۶ کشوری دارد که تیمهای خود را در این بازیها شرکت داده اند . انتظار می رود تاثیر مالی این بازیها روی اقتصاد کشورهای اروپایی برابر با ۴/۱ میلیارد یورو باشد که بیشتر از ۴۷۰ میلیون یورو از این درآمد مستقیم وارد اقتصاد کشورهای اتریش و سوییس خواهد شد .
این تاثیر اقتصادی در بسیاری از کشورها حس می شود که سهم اعظم این تاثیر ها از طریق آگهی های تبلیغاتی و حمایت مالی از برگزاری بازیها یا به عبارت بهتر Sponsorship است.
گفته می شود مجموع درآمد این دو بخش بیشتر از درآمدی است که کشور مذکور از فروش بلیط بدست می آورد. در این رابطه می توان به تجربه شرکت ادیداس اسپانسر بازیهای جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۶ میلادی اشاره کرد که توانست با رشد ۳۶ درصدی درآمد در عرض یک ماه مواجه شود.
در جریان مسابقات جام جهانی سال ۲۰۰۶ میلادی در آلمان شرکت آدیداس برنده اصلی میدان بود. این شرکا اسپانسر بازیهای جام جهانی بود و توانست از این عرصه سود کلانی بدست آورد. این شرکت موفق شد در جریان بازی با رشد ۳۶ درصدی فروش تولیداتش مواجه شود و بعد از اتمام بازی اعلام کرد در آمد سالانه شرکت در مقایسه با سال گذشته میلادی ۳۰ درصد رشد کرده است .
درآمد یورو ۲۰۰۸ با هزینه هایی همراه است که کشورهای دیگر از طریق توریستهای خود و خروج پولهای خود به کشورهای میزبان از دست می دهند. به گزارش سایت" اسپرت بیزنس" مجموع هزینه ای که چهار کشور دانمارک، فنلاند، نروژ و سوید در جریان برگزاری مسابقات جام ملتهای اروپا متحمل می شوند برابر با ۳/۲۴۲ میلیون یورو است .
این مبلغ را کشورهای مذکور از طریق توریستها متحمل می شوند . توریستهایی که با پولهای کلان وارد کشورهای میزبان می شوند و مدت زمیان اقامتشان در این کشور را به تفریح و پرداخت هزینه های خوراک و اقامت و غیره می پردازند.
منبع : دیپلماسی ایران


همچنین مشاهده کنید