پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ترکیب شیمیایی سنگ های صفراوی در بیماران مبتلا به کله سیستیت سنگ دار


بررسی ترکیب شیمیایی سنگ های صفراوی در بیماران مبتلا به کله سیستیت سنگ دار
● مقدمه:
تعیین شیوع جنس سنگ کیسه صفرا در هر جامعه از آن نظر حائز اهمیت است که می‌توان با اطلاع دقیق از شیوع و شناسایی فاکتورهای خطر ایجاد کننده نسبت به پیشگیری از بیماری و عوارض آن و صرف هزینه های فراوان جلوگیری کرد.
● روش ها:
هفتادو پنج بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا (۶۰ زن و ۱۵ مرد) که به منظور عمل کله سیتکتومی الکتیو بستری شده بودند از نظر ترکیب سنگ (کلسترولی- پیگمانی) به روش FT-IR و مقدار کلسترول، تری گلیسیرید، کلسیم ،فسفر و قند خون ناشتا (قبل از عمل) بررسی شدند.
● نتایج:
میانگین سن بیماران ۱۴.۵± ۵۵ و محدوده سنی ۲۶ تا ۹۰ سال بود. ۷۶ درصد سنگ ها از نوع کلسترولی و ۲۴ درصد از نوع پیگمانی بودند. ۸۳.۳ درصد کل جمعیت در گروه زنان و۴۶.۶ درصد کل جمعیت در گروه مردان سنگ کلسترولی داشتند. ۱۶.۷ درصدکل جمعیت زنان و ۵۳.۴ درصد کل جمیعت مردان نیز سنگ پیگمانی داشتند. جنس سنگ با جنس و سن بیمار و رنگ سنگ ارتباط معنادار داشت (P<۰.۰۵) ولی با میانگین کسترول، تری گلیسرید، کلسیم، فسفر و قند خون ناشتا ارتباط معناداری نداشت (N.S).
● نتیجه‌گیری:
درجامعه مورد مطالعه مشابه با جوامع غربی، سنگ کلسترولی شیوع بیش تری نسبت به سنگ های پیگمانی دارد و توصیه می‌گردد مطالعات دقیقی برای بررسی فاکتورهای خطر و پیشگیری از آن‌ ها صورت گیرد.
محمدرضا جلالی ندوشن
محمود حجازی
سهی احمدی
نادر فلاح
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید