جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بیمه‌نامه‌ها پیش به سوی دولت الکترونیک‌


بیمه‌نامه‌ها پیش به سوی دولت الکترونیک‌
فناوری اطلاعات و ارتباطات با کاهش زمان فرآیند صدور بیمه‌نامه‌ها و هزینه‌های آن و ده‌ها مزایای دیگری که برای بیمه‌گران فراهم می‌کند، فرهنگ استفاده از انواع بیمه را در کشور گسترش می‌دهد.
زمانی که فناوری اطلاعات برای نخستین‌بار در بیمه کاربرد پیدا کرد برای هر کدام از وظایف اصلی بیمه‌ای، نظام‌های متفاوتی وجود داشت.
پیدایش نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی و رشد در پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی رایانه‌ها به این معنا بوده که بسیاری از شرکت‌های بیمه از نظام‌های یکپارچه استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که در این نظام‌ها، داده‌ها بین حوزه‌های مختلف سازمان به اشتراک گذاشته شده و تکرار نمی‌شوند.
فناوری اطلاعات باید علاوه بر تامین زیرساخت‌های زیربنایی، کاربرد مناسبی برای پشتیبانی از تمام عملیات بازرگانی داشته باشد. پیشرفت‌های حاصله در فناوری اطلاعات و رشد در سازگاری مشتری با فنون جدید رایانه‌ای و ارتباطات، این امکان را برای شرکت‌های بیمه فراهم کرده که کانال‌های توزیع جایگزین برای مشتریان خود فراهم کنند.
براساس این گزارش، مدیریت صحیح کانال‌های توزیع نیازمند سیاست راهبردی صحیح است. کانال‌های توزیع شامل سازو‌کارهای سنتی نمابر، مراکز تماس، نیروی فروش سیار، تلفن همراه، کیوسک‌های عمومی، تلویزیون دیجیتال، دفاتر خدمات دولت الکترونیک، دستگاه خودکار گویا(ATM) و اینترنت است.
ارزش بعضی از این کانال‌ها با حرکت بیمه‌گران در برخی موارد به سوی دیگر نواحی خدمات مالی بیشتر شده است.
استفاده از فناوری ICT ، علاوه بر فراهم‌کردن امکان ارایه محصولات در بازه زمانی شبانه روز، هزینه‌های صدور بیمه‌نامه را کاهش و فواصل مکانی را از بین می‌برد.
بیمه عمر در ایران را به می‌توان به چهار گروه بیمه عمر و پس‌انداز، بیمه عمر زمانی (به شرط فوت، به شرط حیات)، بیمه عمر گروهی و بیمه عمر کارکنان دولت تقسیم‌بندی کرد.
براساس این گزارش، گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای را برای صنعت بیمه در ایران و جهان فراهم کرده است. سرعت این پیشرفت‌ها به حدی است که در طول تاریخ بشر سابقه نداشته و امکانات روزافزونی را در اختیار قرار می‌دهد. صنعت بیمه در جهان متاثر از همین پیشرفت‌های شگرف قرار گرفته است.
در واقع اساس کار بیمه، داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی است که فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت‌های طلایی را در اختیار صنعت بیمه قرار می‌دهد. این امکانات بسیار گسترده و غیرقابل چشم‌پوشی هستند و هزینه‌های بیمه‌گران را بسیار کاهش می‌دهند. تجربه کشورهای دیگر نیز در این زمینه بازارهای جدیدی را برای بیمه‌گران گشوده است.
از سوی دیگر زمان فرآیند صدور بیمه‌نامه ممکن است برای بعضی از مشتریان طولانی باشد. به عبارت دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث کاهش زمان فرآیند صدور بیمه‌نامه‌ها می‌شود به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود بخشی از بازار را که به دلیل طولانی بودن این پروسه به‌خصوص بیمه عمر و معاینات پزشکی مرتبط از خرید صرف‌نظر می‌کنند به شرکت‌های بیمه باز می‌گرداند.
به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش‌هایی از بازار را که تاکنون تحت‌پوشش قرار نگرفته‌اند، پوشش می‌دهد.
مراکز تماس یکی از کانال‌های توزیع به شمار می‌روند. یک مرکز تماس خدمتی جامع است که شرکت برای تامین منافع مشتریان خود ایجاد می‌کند. ارتباط با مراکز تماس به طور عمده از طریق تلفن انجام می‌شود که به‌تازگی پست الکترونیک نیز به آن افزوده شده است. یک مرکز تماس، ضمن کاهش تلفن‌های غیرضروری این امکان را فراهم می‌کند که با توجه به تنوع محصولات بیمه عمر و سایر انواع بیمه، مشتری در حداقل زمان ممکن با کارشناس فروش ذی‌ربط تماس بگیرد.
دومین کانال توزیع، نیروی فروش متحرک است. نیروی فروش سیار برای بعضی از بیمه‌گران و کسانی که باید بازدید در محل انجام دهند، در بلندمدت ضروری است. یک رایانه قابل حمل و اطلاعات ذخیره شده روی آن امکان ارایه مطالب در محل را فراهم می‌کند. مودم یا دسترسی بی‌سیم به پایگاه داده‌های مرکزی و فناوری‌های دیگر تلفن همراه از جمله فناوری‌های ضروری برای نیروی فروش متحرک است. نرم‌افزارهای مورد استفاده اینترنت، اینترانت، مدیریت روابط مشتری (CRM) ، نظام‌های نیاز مشتری (برنامه‌ریزی مالی و پیشنهاد) و نرم‌افزار صدور بیمه‌نامه، مدیریت پورتفوی و ارزیابی خطر را شامل می‌شود. با استفاده از شبکه اینترنت بی‌سیم، شبکه فروش سیار نه‌تنها امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی مرکزی را در هر نقطه دارد بلکه می‌تواند از آخرین اطلاعات، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و مقررات آگاه شود. به این ترتیب بار منفی ضعف اطلاع‌رسانی از دوش شرکت‌ها برداشته می‌شود ضمن اینکه امکان پشتیبانی شبکه فروش در هر نقطه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.
تلفن همراه سومین کانال توزیع محسوب می‌شود. تلفن همراه بر مبنای شاخص‌های جهانی برای تلفن همراه(GSM) کار می‌کند. این شاخص‌ها در بیش از ۸۰ کشور دنیا به کار گرفته می‌شود و میلیون‌ها مشترک را به خود جذب کرده است. کارکرد اصلیGSM ارایه خدمات تلفن است و می‌توان از آن برای ارسال و دریافت داده‌ها و همچنین پیامک برای تحویل پیام‌های کوتاه متنی استفاده کرد. سیستم‌های بی‌سیم این امکان را فراهم می‌کنند که تلفیق قدرتمند یکسان ظرفیت صدا و انتقال داده‌ها در یک وسیله فراهم آید. سیستم بی‌سیم امکان میزبانی کلی تمام کارکردهای موبایل را بر مبنای Html ، فراهم و امکان دسترسی به اینترنت، پست الکترونیک و حتی ایجاد صفحات وب را همانند ارتباط تلفنی فراهم می‌کند. چهارمین کانال توزیع نیز اینترنت است. امکان برقراری این ارتباط از خانه و ساختمان‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها و محل کار یا از طریق تلفن همراه فراهم شده است. با این وجود همه مایل به در دسترس قرار گرفتن نیستند.
کیوسک‌های عمومی، تلویزیون‌های دیجیتال، خودپردازها، دفاتر خدمات دولت الکترونیک، کارت‌های هوشمند و برچسب بارکد از دیگر کانال‌های توزیع محسوب می‌شوند. با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات راه مختلف برای گسترش بازار بیمه به‌خصوص بیمه‌های عمر پیش پای بیمه‌گران و صنعت بیمه در جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. هر کدام از کانال‌های توزیع بخشی از بازار را تحت‌پوشش خود قرار می‌دهد و استفاده از هر کانال توزیع دلایل خاص خود را دارد که بر مبنای بازار هدف آن تعیین می‌شود. بدیهی است استفاده از این ظرفیت‌های بالقوه یا بالفعل نیاز به تعیین راهبرد استفاده شرکت از کانال‌های توزیع دارد.
مجید حبیبی
منبع:جهان اقتصاد
منبع : انجمن مجازی مدیران بیمه و ریسک


همچنین مشاهده کنید