پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


آموزش چگونگی مدیریت پول به کودکان


آموزش چگونگی مدیریت پول به کودکان
کودکان خیلی زود یاد می گیرند که در ازای گرفتن هر چیز باید پول پرداخت. هنگامی که آنها را با خود برای خرید به فروشگاه می برید، کاملا متوجه پرداخت های پولی شما، چه از طریق نقدی و چه از طریق کارت های اعتباری می شوند. هنگام خرید، گاهی به او اجازه دهید در انتخاب گزینه های خرید به شما کمک کند. کودکتان باید بیاموزد که چگونه از پول در زندگی روزمره استفاده کند. شناخت ارزش پول همچنین می تواند مهارت های اجتماعی دیگری نظیر پس انداز، تصمیم گیری و انتخاب، رعایت حق تقدم نیازها، لذت انداختن برخی خواسته ها، مشارکت جمعی در امور اقتصادی با دیگران را به کودک آموزش دهد. پول بخشی از زندگی روزمره ماست که از آن برای تامین نیازها و خواسته های خود و خانواده استفاده می کنیم. خرید مواد غذایی، پرداخت اجاره خانه، خرید لباس و لوازم منزل، رفتن به سفر و هزینه های آموزشی فرزندان از جمله مواردی است که تامین آنها نیاز به پول دارد. مهم نیست نظر شخصی شما درباره پول چه باشد، مهم این است که همگی ما در مورد این که پول بخشی از زندگی ماست، توافق نظر داریم.
یکی از کاربردهای پول، بهبود مهارت های مختلف ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است، زیرا کودک چگونگی و طرز استفاده از پول را متناسب با مراحل و سنین مختلف، براساس تجربه میآموزد. پس انداز بخش مهمی ازآموزش چگونگی مدیریت پول به کودک است. بسیاری از کودکان پس انداز را از طریق جمع کردن پول در قلک یاد می گیرند. پس انداز به آنها می آموزد چگونه روی پول خود برنامه ریزی کنند، صبور باشند و ازهمه مهمتر یاد بگیرند چگونه رسیدن به برخی از خواسته هایشان را به تاخیر بیندازند. بنابراین، پاداش دادن به کودکان در قبال برخی کارهای خاص اگر به صورت پول باشد، روش بسیار مناسبی برای تمرین پس انداز در آنهاست. استفاده از پول، تصمیم گیری و انتخاب را به دنبال دارد. هنگامی که تصمیم می گیرید مقداری از پولتان را خرج کنید باید از میان گزینه هایی که برای خرج کردن دارید یک یا چند گزینه را انتخاب کنید. موقع خرید، بگذارید کودک هم از انتخاب های شما مطلع شود. به طور مختصر برایش توضیح دهیدکه چرا به جای گزینه «الف» گزینه «ب» را انتخاب کرده اید. مثلا بگویید «من می تونم این صابون روکه بوی خیلی خوبی می ده و مارکش معروفه بخرم، اما اگه اون صابون دیگه روبخرم بهتره، چون می تونم به جای یکی دو تا بخرم و مقداری از پولم رو هم پس انداز کنم.» اگر به کودکتان پول توجیبی می دهید، از او بخواهید تمام یا مقداری از پولش را به مدت یک ماه یا دو هفته پس انداز کند تا بتواند با پول جمع شده چیزهایی را که دوست دارد بخرد.
اگر دوست ندارید به او پول توجیبی بدهید، بگذارید که پول مورد نظر را از طریق کمک در انجام کارهای روزمره و سایر فعالیت ها در خانه به صورت پاداش به دست آورد. در این مورد نیز از او بخواهید پولش را پس انداز کند تا بتواند بعدها آن را خرج کند.
بسیاری از بانک ها، صندوق های حساب پس انداز کودک نیز دارند. شما هم می توانید با باز کردن حساب برای کودک به او کمک کنید تا پول های خود را ذخیره کند و تا بزرگسالی این کار را ادامه دهد. در مورد کودکان زیر هفت سال هنگام خرید، در مورد قیمت هر کالا یی که می خرید با او صحبت کنید و قیمت های اجناس مختلف را برایش توضیح دهید. مثلا: «ما برای خرید ۱۰ هزار تومان داریم. اگه اینو بخریم باید ۳۵۰۰ تومان بدهیم. حالا می توانیم این یکی رو هم بخریم، البته یک کمی گرونه، اما می شه از پس اندازمون هم استفاده کنیم.» در این جا از مهارت زبانی برای آموزش بهره گرفته اید.
کاغذهایی به شکل پول برایش درست کنید و روی هر کدام بنویسید: یک تومان. آنگاه آنها را به کودک بدهید تا برای مبادله چیزهایی که می خواهد از آنها در حین بازی استفاده کند. به طور مثال «اگه می خوای وسایل خونه سازی رو برای بازی بگیری باید به من پنج تومان بدی» سعی کنید بازی را از قیمت های کم شروع کنید. به این ترتیب به او مبادله و ارتباط متقابل و رودررو را آموخته اید. برای کودکان بالا ی هفت سال سکه های واقعی را به او بدهید و اندازه هایشان را برایش مقایسه کنید. با هم سکه ها را یکی یکی، پنج تا پنج تا و ده تا ده تا بشمارید و در مورد روش های مختلف جمع کردن برایش توضیح دهید به او بگویید چگونه می تواند از قلک در مدت زمان طولا نی برای پس انداز استفاده کند.
به این ترتیب او را با ترکیب ارزش های پولی مختلف آشنا کرده اید. یکی از ارکان مهم تقویت مهارت های ارتباطی با استفاده از پول به شمار می رود. پس انداز را می توان به عنوان بخشی از اهداف خیرخواهانه به شمار آورد، زیرا روش مناسب برای ایجاد و بهبود روابط با دیگران محسوب می شود. به همین دلیل به کودکتان فرصت دهید تا در فعالیت های نیکوکاری شرکت کند. او را با خود در امور مشابه شریک کنید تا یاد بگیرد پس انداز همیشه برای خود نیست، بلکه گاهی باید از آن برای رفع نیازهای دیگران و کمک به آنها استفاده کرد.
استفاده از پول با ایجاد روابط با دیگران و تقویت مهارتهای اجتماعی زیادی همراه است. از گفت وگو با فروشنده گرفته تا قوانین اجتماعی که در طول یک خرید اجرا می شوند همه به عنوان مهارت های اجتماعی، بخش عظیمی از فرآیند استفاده از پول را در زندگی تشکیل می دهند. مهم نیست شرایط مالی شما در چه حد است یا عقاید شخصی تان در رابطه با چگونگی استفاده از پول چیست، مهم آن است که بتوانید طرز استفاده صحیح و مناسب از پول و سیستم پولی را به کودکتان آموزش دهید.
نویسنده : شهرام مظفریان
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید