جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فواید غذایی و داروئی اسفناج


فواید غذایی و داروئی اسفناج
برگهای لطیف اسفناج را همانطور که خام است با روغن زیتون و کمی سرکه و نمک به صورت سالاد میل کنید و به طعم آن عادت کنید و بدانید که سالاد مطبوع و خوشمزه ای که یافته اید.
اسفناج از سبزیهایی است که از نظر داشتن آهن و یک ماده مخمر که برای هضم آن لازم است غنی است. باید به اسفناج اعتماد کامل داشته باشیم زیرا مصرف این سبزی در غذا آهن می آورد که به نام «فریتین» معروف است. چیزهای دیگری که اسفناج دارد عبارت است از : گوگرد که خون را قلیایی می کند، آهک که برای استحکام استخوان و عضلات بدن ما لازم است. آرسنیک که تقویت کننده است. مواد لعابی که برای مخاط و مفاصل بدن لازم است. مواد نشاسته ای که تولید حرارت بدن می کند و ید که با آهن به خوبی جذب بدن شده و با کمک مواد صابونی که اسفناج دارد ترشح آنزیم های دستگاه هاضمه را آسان کرده و جذب املاح آهکی را در روده ها آسان می سازد.
ماده سبز رنگ اسفناج کمبود املاح معدنی بدن ما را جبران می کند بنابراین اسفناج سبزی گرانبهایی است که طبیعت در دسترس ما گذاشته است تا به کمک آن انرژی عضلات قلب و کمبود مواد خون و تقویت غذایی خود را تأمین کنیم.
مسلم است که اگر بخواهیم از تمام مزایای اسفناج استفاده کنیم باید برگهای لطیف و سبز و تازه اسفناج را به همان صورت اصلی یعنی نپخته به شکل سالاد مصرف نماییم.
وقتی ما یک مشت اسفناج را در یک دیگ آب می جوشانیم و بعد آب آن را دور می ریزیم و به آن هم اکتفا نکرده و بقیه آب موجود اسفناج را هم با فشار خارج می کنیم چیزی به نام تفاله اسفناج در دست ما می ماند که آن را مصرف می کنیم.
پس باید حتی الامکان اسفناج را تازه و به شکل سالاد خام مصرف کنیم زیرا با پختن آن مقدار زیادی از عناصر حیاتی آن از دست می رود.
شاید وقتی ما در اینجا می گوییم اسفناج تازه را به صورت سالاد مصرف کنید طعم آن را در ابتدا به ذائقه شما غریب یا ناگوار باشد ولی وقتی به خواص غذایی آن اعتقاد داشتید رفته رفته ذائقه شما به آن عادت خواهد کرد و از مصرف غذایی سالاد خام اسفناج لذت خواهید برد.
برای سالاد اسفناج باید از کمی روغن زیتون و سرکه و نمک دریایی استفاده کنید و یا از سوسهایی که دوست دارید تهیه کنید و با آن مصرف نمایید.
● آخرین مطالعات علمی درباره اسفناج
در آخرین مطالعات علمی که درباره اسفناج به عمل آمده است معلوم شده است که اسفناج دارای مقدار زیادی املاح معدنی است. در تجزیه علمی از صد گرم اسفناج نیز دریافته اند که این گیاه مفید ۵۱۰ میلی گرم سدیم، ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم، ۴۶ میلی گرم کلسیم، ۴۰ تا ۵۰ میلی گرم آهن، ۳۷ میلی گرم فوسفور، ۳۷ میلی گرم منیزیم، ۲۹ میلی گرم گوگرد، ۶/۰ میلی گرم منگنز، ۴۵/۰ میلی گرم روی، ۰/۱۳ میلی گرم مس، ید و آرسنیک دارد. همچنین ویتامین های (ب) و (ث) و کاروتن و ویتامین (ب ۹) که به نام اسیدفولیک خوانده می شود و ویتامین (ب ۱۲) کلروروفیل، اسپی تاسین مرکب از ماده (آلرژی نین ولیزین) موسیلاژ (مواد لعابی)، گلوسید ۷ گرم، پروتیدها ۲ گرم و لیپیدها کمتر از ۵/۰ گرم در اسفناج وجود دارد.
بطور خلاصه این سبزی کمبود املاح معدنی بدن را جبران می کند، ضد کم خونی است و قلب را تقویت می کند و جاروی مجاری دستگاه هاضمه است.
خانم دونپورت که صد و یازده سال عمر کرد عمر طولانی خود را در اثر سه عامل :
۱) خوشحالی.
۲) تنفس عمیق.
۳) مصرف اسفناج، می دانست.
اسفناج را در موارد زیر مصرف کنید:
۱) به صورت خام به شکل سالاد که در ابتدا شرح آن را دادیم.
۲) اگر مبتلا به ضعف بدن و یا اعصاب هستید چند روز صبح یک لیوان آب اسفناج و آب شاهی را مخلوط کرده و بنوشید.
۳) تخم اسفناج را اگر به مقدار پنج تا ده گرم در یک فنجان آب جوش دم کنید و بنوشید چنانچه مبتلا به یبوست باشید آن را درمان خواهد کرد.
۴) برگهای اسفناج را اگر در روغن زیتون بپزید و آن را به صورت پماد روی زخمهای سوختگی، جرب و زخمهای جلدی بگذارید خیلی زود التیام خواهد یافت.
۵) آب اسفناج پخته را به جای چوب پاناما برای شستشوی لباسهای پشمی سیاه به کار می برند که هم آن را بطور کامل پاک می کند و هم برق و جلای خاصی به آن می دهد.
● چه کسانی نباید اسفناج بخورند؟
۱) کسانی که بیماری کبدی دارند.
۲) کسانی که رماتیسم دارند.
۳) کسانی که درد مفاصل دارند.
۴) کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند.
۵) کسانی که ورم روده و یا معده دارند.
چون اسفناج به علت داشتن اوکسالات دوپتاس و آهک برای این اشخاص مضر است.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید