پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پرسه در استان گلستان


پرسه در استان گلستان
بندر ترکمن شهری است در غربی ترین نقطه ترکمن صحرای ایران که هم اکنون در تقسیمات کشوری جزء استان گلستان قرارگرفته است. شهرستان ترکمن شامل سه شهر گمیش تپه، سیمین شهر و بندر ترکمن است و از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آن حدود ۹۰درصد آن را ترکمن ها تشکیل می دهند. این شهر در ده کیلومتری کوه و جنگل (از سمت جنوب)؛ در ۱۰ کیلومتری بیابان های ترکمنستان و در ساحل دریا قرار دارد و جزیره زیبای آشوراده و اسکله تاریخی آن که نقش مهمی را در جنگ جهانی دوم داشته است از جلوه های گردشگری این شهرستان به شمار می آیند..یکی از جلوه های تماشایی استان گلستان، همچون سایر نواحی شمالی ایران، وجود روستاهای زیبا به ویژه در دل جنگل های آن است. گذر از این روستاها و بازدید از آداب و رسوم آنان و توقف در کنار مردم باصفا و مهربان آنها، خاطره ای فراموش نشدنی برای هر علاقه مند به سفر و تفرج فراهم می آورد.
از جمله این روستاها می توان به ناحیه روستایی آشوراده اشاره کرد. آشوراده از جمله نقاط دیدنی و تماشایی استان گلستان و از توابع شهرستان بندرترکمن است که در ۲۵ کیلومتری مرکز استان یعنی شهر گرگان واقع شده است. آشوراده به شکل جزیره است و آب و هوای معتدل و مرطوب دارد. زبان مردم این جزیره فارسی و ترکی است. همه مردم مسلمان و پیرو مذهب شیعه یا سنی هستند. این جزیره زیستگاه مناسبی برای انواع جانوران است و همواره یکی از جزیره های دیدنی و توریست پذیر استان گلستان محسوب می شود. تماشای صیدماهیان خاوری، اسکله، تاسیسات بندرترکمن سواحل جزیره آشوراده از جاذبه های این جزیره به شمار می آید. دوشنبه بازار بندرترکمن از دیدنی های دیگر این شهر ترکمن نشین است که در آن صنایع دستی ترکمن به ارزان ترین قیمت عرضه می شود. این شهر در ۳۷۵ کیلومتری شمال خاوری تهران و در ۲۶ کیلومتری گرگان (مرکز استان گلستان) واقع شده است. - دریای خزر مهم ترین منابع آبی جذب جهانگرد در استان گلستان دریای خزر و سواحل زیبای آن با چشم اندازها و مناظر بسیار بدیع، دلنشین و دیدنی است و همواره مسافران بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود جلب می کند. دریای مازندران از ظرفیت ها و قابلیت های بس بالایی در زمینه بهره برداری های جهانگردی برخوردار است که در نوع خود شاید کم نظیر باشد. سواحل و کرانه های دریای خزر در پیوند با جلگه سرسبز و کوه های بلند سر به فلک کشیده البرز، از دیدنی ترین و جالب ترین نقاط استان است.دریاچه خزر ۴۳۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و بزرگ ترین دریاچه جهان به شمار می رود. سواحل جنوبی آن از خلیج حسینقلی تا آستارا به خط ساحلی ایران مربوط است. سواحل گوشه جنوب شرقی، قسمتی از ضلع جنوبی و شرقی دریای خزر به استان گلستان(به خصوص شهرستان های بندر ترکمن و کردکوی) محدود است. کناره های دریا عموماً پست و ماسه زار و در بعضی نقاط به صورت تپه های ماسه ای ساحلی درآمده است.دریای خزر نقش تعیین کننده ای در آب و هوای سواحل شمال ایران دارد. می توان گفت زیبایی های کم نظیر گرگان به موجودیت و حفظ شرایط زیستی این دریا بستگی دارد.در محدوده استان گلستان دو اسکله بندر گز و بندر ترکمن با کارکرد تفریحی و تفرجی از تفرجگاه های مهم استان و از اماکن مطلوب جهت گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران محسوب می شود. - تالاب گمیشان مجموعه تالاب گمیشان به دلیل تنوع زیستی، وجود گیاهان آبزی و کنار آبزی به عنوان یک ذخیره گاه ژنتیکی با ارزش از گونه های پرندگان، آبزیان و گیاهان آبی اهمیت یافته است. این تالاب در ۶۰ کیلومتری شمال غرب گرگان پس از گذر از گرگان، بندر ترکمن، گمیشان و خواجه نفس واقع شده است.
مشاهده بیش از ۲۰ گونه ماهی و ۱۰۰ نوع پرنده که تعدادی از آنها نیز نادر هستند از جمله جلوه های تماشایی تالاب گمیشان است. علاوه بر آن این تالاب به عنوان یک منطقه تفریحی، آموزشی در سطح کشور مطرح است و همه ساله در فصول مختلف سال علاقه مندان بی شماری را به سوی خود جذب می کند. - روستای قرنجیک روستای قرنجیک در استان گلستان و در شهرستان ترکمن در ۲۳ کیلومتری شرق بندر ترکمن واقع است.
فاصله آن از شهر مجاور شرقی اش ( آق قلا) ۱۲ کیلومتر است و از سیمین شهر که آن هم در غرب روستا واقع است حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. جمعیت این روستا به همراه قرنجیک گوگجلی که چسبیده به قرنجیک خواجه خان قرار دارد حدود ۳۳۳۰ نفر است و رشد جمعیت آن نسبت به پارسال ۴۱/۳ درصد بوده است. (در کل به دو روستای قرنجیک روستای قمر گفته می شود.) البته بر حسب آمار روستای اسلام تپه که در مجاورت این روستا واقع است و از بعضی جهات زیر پوشش روستای قرنجیک قرار می گیرد نیز جزو روستا به حساب آمده و با این حساب جمعیت آن به حدود ۴۵۰۰ نفر رسیده است. این روستا دارای سه محله نظر آخوند، قربان آخوند و مختوم قلی است.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید