سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


لزوم تغییر نگاه در حوزه گردشگری


لزوم تغییر نگاه در حوزه گردشگری
گردشگری صنعتی است که برای رشد آن عزم عموم نیاز است و برای رسیدن به این مهم تنها عمل به بند «ح» ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم مبنی بر ارتقای جایگاه بخش غیر دولتی و افزایش رقابت‌پذیری در صنعت گردشگری از طریق اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات لازم، تهیه ضوابط حمایتی، اداری و بانکی برای موسسه‌های بخش غیر دولتی و جذب سرمایه گذاران و مشارکت موسسه‌های تخصصی داخلی کفایت می‌کند.
صنعت گردشگری که این روزها به عنوان پاک‌ترین و پایدارترین صنعت جهان مطرح است به دلایل متعددی چون جنگ تحمیلی و بازسازی‌های پس از آن در ایران، اتکاء به اقتصاد تک محصولی نفت، عدم توجه به پتانسیل‌های قوی و موثر گردشگری از عمر کوتاهی در کشورمان برخوردار است.
گردشگری از زمره صنایعی است که فقر یا غنای کشور در رشد آن تاثیر عمیقی ندارد و این گونه نیست که کشورهای اروپایی و آمریکایی در این صنعت حرف اول را بزنند به طوری که کشور آفریقایی کنیا به لحاظ داشتن حیات وحش متنوع و منحصر بفرد خود سالانه میزبان موج عظیمی از گردشگران سراسر دنیاست. حیات وحش در این کشور ظرفیتی است که اکتسابی نبوده و شرایط ویژه منطقه‌ای در این کشور این جذابیت را برای گردشگران بوجود آورده است. البته باید یادآوری کرد که مسئولان این کشور نیز این قابلیت‌ها را به خوبی شناسایی کرده و زیر ساخت‌های جذب گردشگری را به خوبی فراهم کرده اند.
کشور ما نیز کشوری است که بالفطره قابلیت جذب گردشگری را دارد و می‌تواند در گردشگری جهان، حرف اول را بزند. ایران با وجود برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های فرهنگی و اقلیمی به تصدیق سازمان یونسکو در ردیف دهم جهان قرار دارد و از نظر تنوع و غنای اکوسیستمی جزء ۵ کشور دنیاست. طبیعت ۴ فصلی ایران، دریا، کویر، چشمه‌های آب گرم، حیات وحش متنوع و انحصاری در کنار آثار تمدن چند هزار ساله ایرانی می‌تواند خواسته‌های گردشگران را در این کشور آسیایی برآورده سازد.
در سال ۸۲ ، پس از دوران سازندگی و رسیدن به شرایط ثبات با تعریف گردشگری در جایگاه معاونت رئیس جمهور، بارقه‌هایی از امید برای رشد صنعت گردشگری در ایران شکل گرفت و امروز با تغییر نگاه حاکمان، دولتمردان و مردم، گردشگری به جایگاهی رسیده است که در تمامی استانها اولویت اول یا دوم برای رسیدن به توسعه پایدار محسوب می‌شود.
گردشگری ایران امروز در سکویی قرار گرفته است که نایب رئیسی مجمع جهانی جهانگردی را بر عهده دارد و افق‌های روشنی را در پیش روی خود ترسیم کرده است.
سرمایه گذاری های ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۵ هزار میلیارد تومانی دولت براساس افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور و تخصیص ۵ درصد از اعتبار استانی به منظور توسعه زیر ساخت‌های گردشگری هر استان و بسیاری از موارد دیگر نشانگر عزم جدی دولت برای توسعه و رونق صنعت گردشگری در کشور است.
از سوی دیگر برگزاری نخستین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران در شهریور سال جاری که با حضور سفرا، سرمایه گذاران خارجی و مقامات رده اول کشور چون؛ دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان و جمعی از وزرای مرتبط، مدیران عامل بانک‌ها و سرمایه گذاران داخلی و مقامات ارشد بین المللی UMWTO چون فرانچسکو فرانجبیالی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری مهر تائیدی بر گام‌های بلند و استوار ایران در فتح قله‌های رفیع گردشگری، در دنیا محسوب می‌شود.
مسئولان گردشگری ایران امروزه با بهره گیری از سرمایه ‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام به ساخت صدها پروژه هتل، بین راهی، آب‌درمانی، کمپینگ، مناطق نمونه گردشگری و ... کرده‌اند و بارقه‌ای از امید را در دل دوست داران صنعت پویای گردشگری بوجود آورده اند که سال ۸۷ قطعا سال شکوفایی این صنعت برای کشور ما خواهد بود.
البته نباید فراموش کرد که همان طور که فرابخشی بودن مقوله گردشگری توجه همگان را به این کانون مهم جلب می‌کند، برای دستیابی به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت این صنعت، توجه و عزم جدی تمام دستگاه‌های مرتبط با امر گردشگری نیز انتظار می‌رود. تحقق برنامه‌های افق چشم انداز، نیاز به عزم و اراده دولت و تمامی مدیران سازمان میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری و تعامل با بخش خصوصی و همکاری و ساعدت دستگاه‌های اقتصادی در ارائه تسهیلات ویژه به پروژه‌های گردشگری دارد.
مهمترین رسالت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز می‌توان گفت: تا حدی به سر منزل مقصود رسیده است، ایجاد زمینه نگاه ویژه به گردشگری در کشور بوده است. به طوری که در سفرهای استانی هیات دولت، موضوع گردشگری جزء لاینفک مصوبات هر استان به شمار می‌رود و در هر بخشی از کشور متناسب با شرایط منطقه مواردی به منظور توسعه گردشگری به تصویب می‌رسد.
اما باوجود ایجاد نگاه جدی به موضوع گردشگری در بین دستگاه‌ها، هنوز توسعه گردشگری ایران با چالش‌هایی دست به گریبان است. به طوری که برخی از دستگاه‌های زیر بنایی هنوز نگاه بخشی به موضوعات دارند و در تنظیم اولویت‌های دستگاه خود گردشگری را در پس دیگر موضوعات دستگاه قرار می دهند، یا همچنان در انجام فرآیند‌های اخذ مجوز از دستگاه‌های مرتبط، بوروکراسی‌های دست و پاگیر، سد راه بسیاری از فعالیتهای سرمایه گذاری می‌شود که باید هر چه سریعتر برای رسیدن به اهداف بزرگ توسعه گردشگری در ایران این فرآیندها اصلاح شود.
گردشگری در ایران صنعتی است که برای رشد آن عزم عموم نیاز است و برای رسید به این مهم تنها عمل به بند «ح» ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم مبنی بر ارتقای جایگاه بخش غیر دولتی و افزایش رقابت‌ پذیری در صنعت گردشگری از طریق اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات لازم، تهیه ضوابط حمایتی، اداری و بانکی برای موسسه‌های بخش غیر دولتی و جذب سرمایه گذاران و مشارکت موسسه‌های تخصصی داخلی کفایت می‌کند.
مهدی جهانگیری
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی
منبع : صنایع نیوز


همچنین مشاهده کنید