جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


صادرات؛ تضمین بقای یک شرکت


صادرات؛ تضمین بقای یک شرکت
شرکت صنایع سندن ایرانیان، از جمله شرکت‌های برتر و دارای برندجهانی است که مبنای فعالیت خود را استفاده از فناوری و تکنولوژی روز دنیا قرار داد و بر این اساس توانست به خوبی با شروع تولیدات خود، ضمن حضور پرقدرت در بازارهای داخلی، به خوبی خود را در بازارهای جهانی مطرح کرده و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های کولرساز دنیا ، بخشی از توانایی‌های صنعتگران ایرانی را به جهانیان عرضه نماید.
در گفت‌و‌گو با فرخ شریعتمداری،‌ مدیرعامل شرکت صنایع سندن ایرانیان، وی چگونگی شکل‌گیری این شرکت را توضیح می‌دهد.
▪ جناب آقای شریعتمداری، چگونگی حضور شرکت سندن در عرصه صنعت قطعه‌سازی را توضیح دهید؟
ـ شرکت صنایع سندن ایرانیان در دیماه سال ۷۸ بامشارکت خارجی و با سرمایه اولیه ۱۲میلیون دلار (به نسبت ۷۸% سرمایه خارجی و ۲۲% سرمایه داخلی) تحت لیسانس شرکت ساندن ژاپن بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های کولر ساز دنیا، در شهر صنعتی البرز فعالیت خود را آغاز کرد.
این شرکت جهت اجرای پروژه تولید کولر و بخاری خودرو در ایران با خرید تکنولوژی از ژاپن و آلمان و نصب ماشین آلات مدرن در محوطه‌ای به مساحت ۴۰ هزار مترمربع به منظور اجرای ۷ خط مختلف جهت تولید لوله، شیلنگ، بخاری، کندانسور، کمپرسور، آرمیچر و هسته مغناطیسی کلاچ کمپرسور اقدام کرد.
در حال حاضر کولرهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو RD، پژو پارس، خودرو ملی سمند، پراید و کاروان و همچنین بخاری پژو ۲۰۶ (دستی و اتوماتیک)، پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند در این کارخانه تولید میند.
برای اولین بار در ایران و حتی خاورمیانه، این شرکت در سال ۱۳۸۱ اقدام به ورود مدرنترین ماشین‌آلات خط مونتاژ و تولید کمپرسور جهت ساخت حداقل ۳۰۰ هزار دستگاه کمپرسور در سال کرده است.
اکنون این کارخانه ۸۵ درصد کولر و بخاری مصرفی ایران خودرو و حدود ۴۵ درصد کولرهای شرکت سایپا را تولید و تامین می‌کند.
در حال حاضر حدود ۸۰۰ نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند که در قالب مدیران، مهندسان و کارکنان خط تولید و مونتاژ مشغول به کار هستند. تعداد کارشناسان خارجی شرکت به پنج نفر کاهش یافته است و کارهای فنی توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود.
همچنین تعداد ۸۰ کارگاه و شرکت قطعه‌ساز ایرانی با بیش از پنج هزار، مشغول ساخت قطعات و اقلام مصرفی مورد نیاز این شرکت هستند که همگی براساس نقشه‌های فنی و نظارت کیفی شرکت سندن انجام وظیفه می‌کنند.
▪ چند سال است که به امر صادرات اشتغال دارید؟ چه نوع کالایی صادر می‌کنید و میزان صادرات شما چقدر است؟
ـ شرکت سندن فعالیت‌های صادراتی خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد به طوری که در همان سال صادرات قطعات سیستم‌های کولر خودروی این شرکت به ۹/۵ میلیون دلار رسید. و با تلاشهای صورت گرفته در سال ۱۳۸۵ این میزان به بیش از ۱۳ میلیون دلار رسیده است.
این عوامل سبب شده که شرکت سندن موفق به کسب تندیس زرین صادر کننده برتر ساپکو در رده سازندگان بزرگ در کنار دو تندیس زرین دیگر ( سازنده برتر و کیفیت برتر ) شود.
▪ اهداف و معیارهای صادارتی شما چیست؟ و برای توسعه بازارهای هدف خود چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
ـ صادرات باعث تضمین بقای یک شرکت می‌شود. دسترسی به بازارهای گسترده بین‌المللی ضمن ارتقاء سطح کیفی محصولات در سطح استاندارد بین‌المللی، باعث رقابتی کردن کیفیت و قیمت محصول تولیدی خود در بازار هدف می‌شود.
شرکت گسترده در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر، باعث ایجاد فرصت‌های خوبی برای صادرات شده است.
شرکت ما علاوه بر فعالیت‌های بازاریابی صورت گرفته توسط تیم داخلی ( سفر، به منظور بررسی بازارهای کشورهای مختلف و سفارش‌گیری)، بازاریابی از طریق نمایندگیها و دفاتر سندن در سطح دنیا در بازارهای بالقوه اقصی نقاط جهان کمک بسیار خوبی به این امر کرده است.
ارسال قطعات صادراتی ما به بازارهای هدف، عمدتا از طریق نمایندگی ما در دبی و بر مبنای روش بسته‌بندی مورد نظر مشتری است.
همچنین صادرات به کشور آذربایجان و کشورهای حوزه اکو، برنامه برای ساخت پلنت تولیدی در روسیه و ایجاد خط تولید در کشور سوریه همگام با ایران خودرو جزء حوزه های بازاریابی سندن است.
همچنین باید به این نکته اشاره کرنم که رقیب اصلی و عمده ما در صحنه بین‌المللی، شرکت Denso ژاپن است که متعلق به شرکت تویوتا است.
▪ شما در بازارهای هدف چه مزیت‌هایی دارید که می‌توانید با دیگران رقابت کنید؟
ـ داشتن برند معتبر و شاخص جهانی با سوابق درخشان بین‌المللی که در سطح جهان خوشنام و مطرح است و استفاده از تکنولوژی مدرن و به روز، در کنار کیفیت بالا و قیمت قابل رقابت از جمله مزیتهای شرکت سندن است که باعث شده بتوانیم در بازارهای خارجی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.
▪ برای صدورکالای خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
ـ عمده مشکلات ما ، همان مشکلاتی است که اکثر سازندگان و صادرکنندگان با آن مواجه‌اند. از جمله مشکلات حمل و نقل، درخواست‌های متنوع بسته‌بندی از مشتریهای مختلف، مشکلات گمرک، سخت‌گیری بانکهای خارجی، دیر برگشت پول اقلام صادراتی، عدم پرداخت جوایز صادراتی، ثابت ماندن نرخ ارز در حالیکه هزینه‌ها هر ساله افزایش می‌یابند و ... .
این در حالی است که در کشورهای صنعتی پیشرفته، با حمایت‌های مالی از صادرکنندگان، توجه و حمایتهای ویژه از تحقیق و توسعه و افزایش صادرات دانش محور، معافیت‌های مالیاتی و نداشتن قوانین دست و پا گیر از جمله اقداماتی است که برای کمک به صنعتگران خود می‌کنند.
اما با این وجود توقع ما از دولت تنها پرداخت به موقع مشوقهای صادراتی و افزایش آن، ثبات در تصمیم‌گیری و پرهیز از تدوین سیاست‌های دست و پاگیر، بهبود سیستم حمل و نقل کشور (دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی)، واقعی کردن قیمت ارز و یا پرداخت ما به التفاوت آن است.
به هر حال ما بر این باوریم که با همدلی و همیاری با یکدیگر، پیمودن مسیر دشوار صادرات آسانتر خواهد بود..
با این وجود و با توجه به خط مشی شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور در راستای جهانی شدن، شرکت سندن با همین نگرش درصدد جذب بازارهای صادراتی بوده و با حضور دائمی در کنار خودروسازان بزرگ کشور در تمام نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین ایفای نقش موثر در کمیته‌های مختلف کاری در شرکت‌های ساپکو در امور کیفیت و صادرات گام‌های موثری برداشته‌ایم.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید