جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی ایمونولوژیکی OMP-F وزیکول سودوموناس آئروژینوزا ۱۹۰-۱۶:CSBPI به عنوان واکسن حفاظتی در مدل موش


ارزیابی ایمونولوژیکی OMP-F وزیکول سودوموناس آئروژینوزا ۱۹۰-۱۶:CSBPI به عنوان واکسن حفاظتی در مدل موش
● مقدمه:
کنترل و پیشگیری عوارض ناشی از عفونت سودوموناس آئروژینوزا یکی از معضلات عمده در عفونت های بیمارستانی در سراسر جهان است. زیرا دارو درمانی عفونت های بیمارستانی به ویژه با تجویز آنتی بیوتیک ها غالبا با شکست روبرو می گردد. بنابراین تنها راه جلوگیری از عوارض ناشی از سودوموناس آئروژینوزا مصرف واکسن بی زیان و موثری است که بدن را علیه کلیه سروتیپ های مختلف بومی حفاظت نماید.
● روش کار:
از نمونه های بالینی جمع آوری شده از بیمارستان های تهران، ۳۰۰ گونه سودوموناس آئروژینوزا ایزوله و شناسایی گردید، با استفاده از آنتی سرم های اختصاصی سماتیک (O) جملگی در ۱۶ سروتیپ از ۱۷ سروتیپ شناخته شده سودوموناس آئروژینوزا قرار گرفتند. پس از کد گذاری و تهیه کشت خالص، ۱۶ سروتیپ انتخابی لیوفلیزه شده و در کلکسیون باکتری های استاندارد انستیتو پاستور ایران CSBPI)) نگهداری گردیدند. سروتیپ ۱۹۰-۱۶ CSBPI: که یکی از شایع ترین سروتیپ های سودوموناس آیروروژینوزا را تشکیل داده و بیشترین واکنش سرولوژیک را با آنتی سرم اختصاصی خود نشان می دهد، به عنوان مدل جهت تهیه OMP-F وزیکول لایه خارجی دیواره سلولی سودوموناس آیروژینوزا انتخاب گردید. OMP-F وزیکول به روش دزاکسی کولات-اولترا سانتریفیوژ افتراقــی از غشای خارجی سروتیپ ۱۹۰ -۱۶CSBPI: استخراج شد. پس از بررسی ملکولی، فعالیت حفاظتی و بی زیانی آن در مدل حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.
● نتایج:
تحقیق حاضر نشان می دهد که OMP-F تخلیص شده از سروتیپ CSBPI:۱۶-۱۹۰ فعالیت حفاظتی قابل توجهی را علیه ۲´LD۲۰ از ۱۶ سروتیپ سودوموناس آیروژینوزا همولگ و هترولگ زنده بومی ایران از خود نشان می دهد به علاوه تب زا نبوده و فاقد هرگونه سمیت قابل سنجش در خرگوش، موش و خوکچه هندی می باشد.
● بحث:
ارزیابی نتایج حاصل از تحقیق انجام شده نشان می دهد که OMP-F وزیکول غشای خارجی دیواره سودوموناس آیروژینوزا CSBPI:۱۶-۱۹۰ را می توان به عنوان ایمونوژنی مفید و موثر با طیف وسیع حفاظتی علیه عفونت های ناشی از آلودگی سروتیپ های مختلف سودوموناس آئروژینوزا بومی ایران به کار گرفت.
حجت احمدی
بهمن تبرایی
مهدی نجاتی
سیدداور سیادت
فرحناز پورمیرزاقلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید