پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


گوشت و برنج آرام گرفتند!


گوشت و برنج آرام گرفتند!
با شروع فصل تابستان و فراوانی میوه و تره بار در سراسر کشور به ویژه در میدانهای میوه و تره بار تهران بزرگ، قیمت انواع، میوه و سبزی گرچه روند گرانی نسبت به حقوق کارمند و کارگر را طی می کند، اما این روند در چند هفته اخیر طبیعی و تا حدی نیز نرمال است.
در طی چند سال اخیر افزایش قیمت میوه و سبزی یک روند طبیعی در بین آحاد مردم جا افتاده است، چرا که در هر فصل با تغییر نوع میوه فصلی شاهد تغییر قیمت ها نیز هستیم.از سویی افت کیفیت برخی از میوه ها در میادین میوه و تره بار و افزایش نرخ میوه های فصلی در مغازه های سطح شهر مردم را به نخوردن و عدم استفاده از این محصول خدادادی فراخوانده است.
با وجود واردات میوه و عدم ممانعت از ورود بی رویه و تنها گذراندن از قرنطینه های مرزی، باز قیمت میوه در سطح شهر دچار مشکل است به طوری که هنوز همه اقشار قادر به تهیه میوه و حتی میوه های فصلی نیستند و استفاده از این محصول در آستانه فراموشی است از طرفی با وجود اعلام مکرر مسئولان مبنی بر غیر قانونی بودن بهای برخی کالاها در جامعه و افزایش بازرسان در راستای کنترل و نظارت در این خصوص قیمت برخی انواع مواد غذایی در روزهای اخیر باز هم رو به افزایش گذاشته است. اگر چه افزایش قیمت ها فقط مربوط به سیاست های اقتصادی داخلی نیست و بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت ها در سطح جهانی، خشکسالی و کمبود مواد غذایی در جهان است، اما جدی نگرفتن کنترل و نظارت بر قیمت کالا برای مصرف کننده عاملی اصلی این افزایش ها به شمار می رود.
افزایش دل بخواهی و بی رویه و بدون کنترل و برخورد شدید حکومتی در باره برخی قیمت ها در کل کشور سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به تکاپو انداخته تا جریمه هایی را برای این گروه از سودجویان محتکران و گران فروش در نظر بگیرد.
● گوشت قرمز و گوشت مرغ
با ذخیره سازی استراتژیکی گوشت مرغ و واردات گوشت قرمز نرخ این محصول نسبت به اوایل سال جاری در یک آرامش و ثبات قرار گرفته است. به طوری که نرخ هرکیلو گوشت گوسفندی بدون دنبه پنج هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی با دنبه چهار هزار و ۵۰۰ تومان است همچنین قیمت هر کیلو راسته گوساله در بازار به شش هزار و ۸۰۰ رسیده است. اما نرخ هر کیلو مرغ تعاونی کشتار تازه هزار و ۷۰۰ تومان است و قیمت هر کیلو مرغ غیر تعاونی دو هزار و ۱۰۰ ومان به فروش می رسد. با تمام نظارت های اعمال شده به نظر می رسد شاهد روند کاهش مواد پروتیینی با افزایش قیمت جهانی باشیم.
● برنج
قیمت برنج داخلی نیز در روزهای اخیر کاهش چشم گیری داشته است به طوری که قیمت برنج پرمحصول طارم هاشمی از پنج هزار و ۸۰۰ تومان به چهار هزار و ۸۰۰ تومان رسید.
همچنین نرخ برنج نیمه دانه طارم دو هزار و ۴۰۰ تومان، طارم رمضانی سه هزار تومان رسیده که تماما با کاهش قیمت نسبت به روزهای پیش رو به رو شده ایم و نرخ برنج های وارداتی نیز کاهش یافته است به طوری که برنج پاکستانی پردیس که در روزهای گذشته به هر کیلو سه هزار و ۶۰۰ رسیده بود در حال حاضر دو هزار و ۸۰۰، برنج پاکستانی زرد دو هزار و ۴۰۰ تومان برنج پاکستانی سفید دو هزار و ۶۰۰ تومان، برنج هندی دو هزار و ۸۰۰ تومان، برنج تایلندی نیز به هر کیلو هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که این جای خرسندی است که کاهش نرخ برنج را در این بحران مواد غذایی در کشور شاهد هستیم.
● حبوبات
غله و حبوبات یکی دیگر از محصولات مورد نیاز مردم است سیر صعودی قیمت حبوبات از سال گذشته آغاز شده بود و در روزهای اخیر به اوج رسیده است ولی باز در سکون و بدون تغییر ماند. لوبیا قرمز هر کیلو دو هزار و ۴۰۰ تومان، لوبیا قرمز جگری هزار و ۶۰۰ تومان، لوبیا چیتی دو هزار و ۲۰۰ تومان، لوبیا سفید هزار و ۶۰۰ تومان، لپه تبریزی دو هزار تومان، ماش هر کیلو هزار و ۵۰۰ تومان، عدس کانادا هر کیلو دو هزار تومان، عدس اردبیل نیز به همین رقم رسیده است و در حال حاضر از توزیع عدم اردبیل در بازار خبری نیست و تنها صادرات این محصول به گوش می رسد و در عوض واردات عدس کانادایی به کشور وجود دارد.
● چای
در هفته های گذشته شاهد احتکار چای در برخی از نقاط کشور و در پی آن منجر به گرانی این محصول در بازارهای داخل کشور بودیم.
این در حالی است که با کمبود آب چایکاران با کشت به موقع در مزارع و همچنین واردات اصولی این محصول به کشور طبیعی است نباید قیمت این محصول جهش ناگهانی قیمت داشته باشد. به رغم این توضیحات در هفته های گذشته سو» استفاده کنندگان اقتصادی با احتکار این محصول در انبارها، توزیع و قیمت آن را در کشور دچار مشکل ساخته ولی با نظارت به موقع و تدبیر هوشمندانه مردم جلوی این افزایش کاذب گرفته شد.در حال حاضر قیمت چای سیلان قلی هر کیلو هشت هزار و ۵۰۰ تومان، سیلان شکسته هر کیلو ۱۱ هزار تومان، کلکته زرین ۱۴ هزار تومان، مخلوط سیلان و کلکته هشت هزار و ۵۰۰ تومان، سیلان نیم ریز ۱۰ هزار تومان، زرین ارجینال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، کله مورچه ای هشت هزار و ۵۰۰ تومان قابل توضیح است که چای ایرانی زیاد در بازار توزیع نشده است شاید بعد از برداشت های دوم و سوم برگ سبزی چای شمال کشور شاهد چای ایرانی در بازار شویم.
● روغن
اما وضعیت بازار روغن در یک سال اخبر پرنوسان بوده به طوری که هم اکنون با بالارفتن پی در پی بهای آن در برخی مناطق به خصوص در تهران جز» کالاهای پر و صدا در آمده است. در حال حاضر روغن کیلویی در بسیاری از واحدهای صنفی جز» کالاهای لوکس در آمده است و اگر هم مغازه ای این محصول را داشته باشد با قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد. نرخ روغن مایع نیست به اواخر گذشته ۴۰۰ تومان افزایش دیده می شود روغن مایع یک لیتری دو هزار تومان است که این افزایش را می توان از جهش طبیعی و مقارن با افزایش نرخ روغنن خام وارداتی به کشور دانست.
‌● نرخ انواع میوه
اما نرخ انواع میوه در بازار میوه و تره بار عبارتند از:آلبالوی آهار هر کیلو یک هزار و ۳۰۰ تومان، آلو قطره طلای لواسان ۷۰۰ تومان، موز ۸۵۰ تومان، گیلاس صورتی هر کیلو یک هزار تومان، زردآلو هر کیلو از ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان، سیب گلاب ۸۰۰ تومان، آلو قرمز هر کیلو یک هزار و ۲۰۰ تومان، آلو قطره ای ۵۰۰ تومان، انگور یاقوتی یک هزار و ۲۰۰ تومان، گیلاس قرمز از یک هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان، شلیل ۶۵۰ تومان، خیار هر کیلو ۵۰۰ تومان، هلو از ۳۲۰ تا ۵۰۰ تومان، طالبی هر کیلو از ۲۵۰ تا ۳۵۰ تومان و هندوانه هر کیلو ۲۵۰ تومان است.و اما کاهو کیلویی ۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۴۰۰ تومان، پیاز ۳۲۰ تومان، سیر یک هزار و ۲۰۰ تومان، بادمجان ۴۰۰ تومان، کدو ۵۰۰ تومان، لیموترش دو هزار تومان، هویج ۵۰۰ تومان، کلم سفید و قرمز ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان، گوجه فرنگی ۴۰۰ تومان، سبزی هر کیلو ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان، این رقم های مذکور تماما نرخ فروش در یک منطقه مرکزی شهر تهران است.طبق اظهارات رئیس سازمان میوه و تره بار مرکزی تهران، تمام نرخ این محصولات نام برده با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی در میدان اصلی میوه و تره بار عرضه می شود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید