پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مصرف چند دارویی در بزرگسالان مسن تهرانی


مصرف چند دارویی در بزرگسالان مسن تهرانی
● زمینه و هدف:
افراد مسن در بسیاری از موارد به منظور پیشگیری و درمان بیماری ها همزمان از چند دارو استفاده می نمایند که می تواند با افزایش خطر بروز عوارض همراه شود. در این پژوهش فراوانی مصرف چند دارویی در افراد بزرگسال بیش از ۵۵ سال سن و عوامل موثر بر آن در ساکنین شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی که اطلاعات آن به صورت مقطعی جمع آوری شده بود، ۴۰۰ نمونه تصادفی دو مرحله ای انتخاب و پرسشنامه از طریق مصاحبه در درب منازل تکمیل گردید. برای آنالیز داده ها از آزمون های chi- square و Fisher Exact Test و هم جنین از Odds Ratio استفاده شده است.
● یافته ها:
مصرف همزمان بیش از سه دارو در ۳۹.۶ درصد نمونه ها مشاهده گردید که با بالا رفتن تعداد داروهای مصرفی الگوی مصرف نسخه ای آنها نیز افزایش می یافت (P=۰.۰۰۲). در افرادی که مصرف چند دارویی داشته اند مراجعه به پزشکان متعدد تقریبا دو برابر (۲.۹۸ و ۱.۲۸) ۹۵%:Cl، ۱.۹۶=OR (P<۰.۰۰۲) و بروز عارضه جانبی تقریبا ۲.۵ برابر بیشتر (۴.۰۵ و ۱.۴۷) ۹۵%:Cl، ۲.۴۴=OR مشاهده شده است (P<۰.۰۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه به شیوع بالای مصرف چند دارویی و الگوی تهیه آنها در افراد مسن و احتمال افزایش خطر بروز عارضه جانبی، ارایه برنامه های آموزشی برای پزشکان و داروسازان در ارتباط با تجویز منطقی دارو و افزایش آگاهی خانواده ها می تواند به ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو کمک نموده و از آثار سو این مشکل بکاهد.
بتول احمدی
معصومه علی محمدیان
محمود محمودی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید