جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آلوپورینول در صرع مقاوم به درمان: کارآزمایی بالینی دوسوکور


آلوپورینول در صرع مقاوم به درمان: کارآزمایی بالینی دوسوکور
● زمینه و هدف:
دو تا سه درصد از افراد مبتلا به صرع می باشند. آلوپورینول مهار کننده آنزیم گزانتین اکسیداز است و مانع تجزیه آدنوزین میانجی مهاری سیستم عصبی می شود. در این مطالعه تاثیر آلوپورینول به عنوان درمان کمکی در صرع مقاوم به درمان ارزیابی شده است.
● روش بررسی:
مطالعه به صورت دوسو کور و تصادفی با کنترل پلاسبو بر روی ۳۸ بیمار مبتلا به صرع مقاوم به درمان انجام شد. ۲۰ نفر در گروه پلاسبو و ۱۸ نفر در گروه آلوپورینول قرار گرفتند. بیماران در طول طرح بر اساس کد آلوپورینول ۳۰۰ میلی گرم روزانه یا پلاسبو به عنوان داروی کمکی به داروهای مصرفی قبلی بیماران اضافه شد. بیماران قبل از ورود به مطالعه و سپس هر سه ماه یک بار برای بررسی از نظر عوارض احتمالی، آنزیم های کبدی و اوره و کراتینین و CBC، ارزیابی شدند. دوره درمان شش ماه پس از شروع درمان پایه بود.
● یافته ها:
۲۶ نفر صرع پسیکو موتور و ۱۲ نفر انواع صرع ژنرالیزه داشتند. در مجموع ۳۲ بیمار مطالعه را به اتمام رساندند. با مصرف آلوپورینول، پس از ماه دوم در ۶۶% از بیماران به میزان بیش از ۳۰%، ۵۵% بیش از ۵۰% و ۴۴% بیش از ۶۰% کاهش تشنج ها مشاهده شد. عوارض دارو خفیف و برگشت پذیر بود و نیاز به قطع دارو نشد.
● نتیجه گیری:
آلوپورینول با دوز ۳۰۰ میلی گرم در روز برای بالغین ایمن و در کنترل صرع مقاوم به درمان موثر می باشد.
منصوره تقاء
بابک احمدی
شاهین آخوندزاده
سوده رازقی جهرمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید