سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی سمیت یک ترکیب دریایی ضدتومور (HESA-A) در موش سوری و موش صحرایی


ارزیابی سمیت یک ترکیب دریایی ضدتومور (HESA-A) در موش سوری و موش صحرایی
● زمینه و هدف:
HESA-A یک ترکیب دریایی است که بتازگی مجوز تولید در جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده و در مطالعات In-vivo و In-vitro خواص ضدتوموری از خود نشان داده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین سمیت حاد، تحت حاد و مزمن HESA-A در موش سوری و موش صحرایی انجام شد.
● روش بررسی:
آزمایش سمیت حاد (۰.۵-۱۸ g/kg) HESA-A به طور خوراکی در گروههای مختلف از موش سوری و موش صحرایی انجام شد. آزمایش سمیت تحت حاد ۱۰ g/kg/day) برای یک هفته( بر روی موش صحرایی و آزمایش سمیت مزمن در دوزهای مختلف ۱.۲۵-۵ g/kg/day) برای ۳۰ روز( روی گروههای مختلف موش سوری به عمل آمد. یافته های غیرطبیعی بالینی، تغییرات وزن و دمای بدن، همچنین بررسیهای بیوشیمیایی، خون شناسی و آسیب شناسی ثبت گردید.
● یافته ها:
اثرات سمی حاد، بعد از HESA-A ۱۰g/kg مشاهده گردید و LD۵۰ برای موش سوری و موش صحرایی به ترتیب ۱۶ g/kg و ۱۸g/kg محاسبه شد. وزن بدن موش هایی که HESA-A ۱۸g/kg دریافت کرده بودند، در روز چهاردهم و پس از مرگ به طور معنی دار کاهش یافته بود (P<۰.۰۵). سمیت تحت حاد و مزمن HESA-A فقط در ۳ موش سوری و موش هایی که ۵ g/kg/day از دارو را برای مدت ۳۰ روز دریافت کرده بودند، مشاهده شد. خواب آلودگی، استفراغ، اسهال و تشنج، یافته های شایع بودند. وزن بدن موش های صحرایی کاهش معنی داری (P<۰.۰۵) از ۲۰۰± ۲۱ گرم به ۱۵۶ ±۲۲ گرم در روز چهاردهم داشت. در تعداد اندکی از موش های سوری و در گروه موش هایی که روزانه HESA-A ۵g/kg/day را برای ۳۰ روز دریافت کرده بودند، ارتشاح خفیف لنفوسیت ها در بافت کبد مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
براساس این نتایج، HESA-A سمیت بسیار کمی برای موش های سوری و موش های صحرایی دارد.
مهدی بلالی مود
امر‌اله احمدی
کیا بلالی مود
تقی قفقازی
پروین رجبی
مسیح اله طاهر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید