پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی عوارض درمانها در سرطان دستگاه تناسلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۳۷۵-۱۳۸۱


بررسی عوارض درمانها در سرطان دستگاه تناسلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۳۷۵-۱۳۸۱
● مقدمه:
یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان زنان، سرطان های دستگاه تناسلی است که درمان آن علاوه بر افزایش طول عمر، بهبود کیفیت زندگی را نیز به دنبال دارد. هدف اصلی این مطالعه تعیین توزیع فراوانی عوارض درمانهای مختلف انجام شده در سرطانهای دستگاه تناسلی در بخش زنان بوده است.
● روش کار:
این مطالعه توصیفی مقطعی در سالهای ۱۳۷۵-۸۱ در بیماران مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی مراجعه کننده به بخش سرطان زنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. ۳۰۲ بیمار مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی که به روش آسان نمونه گیری شدند مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات فردی، نتایج درمان، نوع و عوارض درمان در پرسشنامه جمع آوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمونهای آماری کای اسکوئر، واریانس، ضریب همبستگی و تی پردازش شد.
● نتایج:
طی این مطالعه نتایج زیر بدست آمد: خونریزی در %۶.۱ و عفونت محل عمل در %۳ و ترومبوآمبولی در %۱.۱، عفونت ادراری در %۳، انسداد روده در %۲.۷، آبسه لگنی در %۱.۱، آنوری در %۱.۱، لنفوسیست در %۷.۶، باز شدن زخم در %۰.۳۸، آتونی مثانه در %۱.۹، آسیب به عروق بزرگ حین عمل در %۰.۳۸، فیستول یورتروواژینال در %۰.۷۶، فیستول رکتوواژینال در %۰.۷۶، فیستول رکتووزیکال در %۰.۳۸، فیستول وزیکوواژینال %۰.۳۸، فیستول رکتووزیکال در %۰.۳۸، فیستول ایلئو واژینال در %۰.۳۸، بی اختیاری ادرار در %۰.۷۶ فوت در %۰.۳۸ موارد دیده شد.
● نتیجه گیری:
عوارض حین عمل در این مطالعه %۳.۰۴ بود که در سایر مطالعات تا حدود %۶ بوده است. عوارض عفونی در این مطالعه %۷.۱ و بیشتر از سایر مطالعات بوده است (%۴)، که احتمال دارد عدم استفاده از آنتی بیوتیک مناسب، علت آن بوده است. عوارض غیر عفونی در این مطالعه %۶.۸ بود که در حدود سایر مطالعات (%۴) است.
تاج السادات علامه
اعظم احمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید