جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


روز کلمبوس Columbus Day


روز کلمبوس  Columbus Day
▪ نویسنده و کارگردان: چارلز بورمیستر.
▪ موسیقی: مایکل ای. لوین.
▪ مدیر فیلمبرداری: خولیو ماچات.
▪ تدوین: جک پوشینسکی.
▪ طراح صحنه: لیندا برتون.
▪ بازیگران: وال کیلمر[جان]، مارج هلگنبرگر[آلیس]، ویلمر والدراما[مکس]، باب جی تامپسون[استبان]، اشلی جانسون[آلانا]، لوبو سباستین[جیمی اسپینوزا]، مایکل موهنی[کارآگاه دانیلز]، مارک کلی[لئونارد]، شلی مالیل[بابول]، ریچارد ادسون[مانی]، شون بلیکمور[والترز].
▪ ٩٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
جان بعد از آخرین و بزرگ ترین سرقت خود، تصمیم به فروش مال مسروقه گرفته است. اما پلیس به شدت در تعقیب اوست و همدست ها و صاحبان اموال مسروقه نیز به دنبال او هستند. جان برای در امان ماندن، از رفتن نزد دوست دخترش خودداری کرده و به اکو پارک می رود.
با استفاده از تلفن های داخل پارک سعی می کند تا مالخرها را یافته و کیف دستی مسروقه را به فروش برساند. همزمان با پسربچه سیاه پوستی برخورد می کند که در پارک به تنهایی می گردد. تماس های جان او را به این نتیجه می رساند که پارک و تلفن های وی زیر نظر پلیس و تبهکاران است. بنابر این با تعویض مرتب جا در پارک سعی در پنهان شدن دارد.
همزمان با دخترش نیز تلفنی تماس می گیرد. او از همسرش آلیس جدا شده و دخترش که اکنون فرزندی نیز دارد، خود را نیازمند حمایت او می داند. جان با همسرش که شغلی به عنوان تلفنچی یافته تماس می گیرد و از او می خواهد تا بار دیگر در کنار هم جمع شوند. اما آلیس به او اطمینان ندارد. جان بالاخره موفق می شود تا واسطه اش را راضی به تماس با مالخری بدنام به اسم جیمی اسپینوزا بکند. همزمان آلیس را نیز راضی می کند تا با وی نزد دخترش بیاید. در لحظه معهود اسپینوزا سر رسیده و معامله انجام می شود. اما لحظه ای بعد اسپینوزا توسط پلیس دستگیر می شود. در حالی که جان و آلیس از آنجا دور می شوند....
● چرا باید دید؟
روز کلمبوس اولین فیلم بلند چارلز بورمیستر است که با نمایش فیلم کوتاه مصاحبه در جشنواره سندنس شناخته شد. مصاحبه فیلم محبوب تماشاگران آخرین جشنواره سندنس بود و بورمیستر تا پیش از آن تنها یک فیلم مستند دیگر به نام سلطان خیابان ششم برنده جایزه داوران جشنواره بوستون در ٢٠٠٣ ساخته بود. فیلمنامه روز کلمبوس از میان ٣٠ فیلمنامه برتر انتخاب شده از میان ٥٥٠٠ اثر عرضه شده به انجمن فیلمنامه نویسی چسترفیلد، برگزیده شد و کمک های وال کیلمر سهمی اساسی در ساخت آن ایفا کرده است.
بورمیستر به عنوان یکی از خوش آتیه ترین فیلمنامه نویسان امروز هالیوود شناخته می شود که تا امروز دو بورسیه با ارزش-از جمله بورسیه دانشگاه تگزاس که از سوی انجمن جیمز ای. میچنر اهدا می شود- را به دست آورده و با درجه ممتاز از همین دانشگاه فازغ التحصیل شده است.
روز کلمبوس یا کلمب جشن روز ١٢ اکتبر به خاطر رسیدن کریستف کلمب به آمریکا در سال ١٤٩٢- را می شود در میان فیلم های مستقل قرار داد. فیلمی که با ٧ میلیون دلار ساخته شده و قرار است اندکی رئالیسم را چاشنی فیلم های دزد و پلیس بکند.
وال کیلمر که برای بازی در نقش سارقی پا به سن گذاشته و صاحب نوه گریمی سنگین را پذیرفته، انتخابی شایسته برای نقش اصلی فیلم است.
اما مجال زیادی برای نشان دادن توانایی های خود نمی یابد. پارک خیلی زود جذابیت خود را برای تماشاگر از دست می دهد و ساختار ضد اکشن اتخاذ شده از سوی کارگردان که صحنه های سرقت و پر هیجان به شکل فلاش بک های کوتاه نمایش می دهد، فیلم را از نفس می اندازد. تماس های تلفنی مکرر جان با افراد مختلف قرار است دریچه ای به سوی آشنایی با او، گذشته اش و آینده اش باز کند. او یک مرد خانواده است.
از آدم کشی لذت نمی برد و حتی زمانی که همدست خیانتکارش را زخمی می کند، از کشتن او بعد از دیدن عکس فرزندش چشم می شود. او نیز صاحب خانواده ای بوده و اینک خود را محتاج به پیوستن آنها می داند. همسرش ابتدا نمی پذیرد، اما سرانجام با وی همراه می شود. می داند که جان دست از دزدی برنداشته، اما ته دلش آرزو می کند این آخرین کار او باشد و هست. پایان همدلی برانگیز فیلم و اینکه تماشاگر آرزو می کند جان بگریزد که می گریزد نشان دهنده ساختار متین و امیدوار کننده آن است. یقین دارم کار بعدی بورمیستر با استفاده از بودجه مناسب تر و گروه بهتر، می تواند منجر به خلق فیلمی بزرگ و به یاد ماندنی شود. اما این فکر نباید مانع از تماشای همین فیلم زیبا و کوچک شود!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید