جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نحوه انتخاب میزبان بازی های المپیک


نحوه انتخاب میزبان بازی های المپیک
● سازمان
کمیته بین المللی المپیک از جمله اولین سازمان های بین المللی است که در حوزه ورزش تاسیس شده است فدراسیون بین المللی ژیمناستیک از سال ۱۸۸۱ کار خور را آغاز کرده اما اکثر فدراسیون های بین المللی ورزشی المپیک بعد از IOC تاسیس شده اند فدراسیون بین المللی فوتبال در سال ۱۹۰۳ و فدراسیون بین المللی دومیدانی در سال ۱۹۱۳ تاسیس شد بدون شک با پیشترفت ارتباطات و توسعه ورزش بعضی از سازمان ها تاسیس شده اند . بازی های المپیک برای هماهنگی و رعایت استاندارد ها و کنترل به سازمان دهی بین المللی نیاز دارد . تاسیس کمیته های ملی المپیک با تایید کمیته المپیک بریتانیا که در توسعه و پیشترفت ورزش دخالت کرده و در انتخاب و اعزام ورزشکاران به بازی های المپیک فعالانه شرکت می کند .
● نحوه انتخاب میزبان باز ی های المپیک
تقریبا ۱۰ سال قبل از برگزاری هر دوره از بازی های المپیک IOC اطلاعیه ای برای همه ی کمیته های ملی المپیک ارسال می کند .
هشت سال و نیم قبل از بازی ها شهر هایی که داوطلب برگزاری بازی ها هستند می توانند داوطلبی خود را رسما انتخاب کنند.
تقریبا هفت سال قبل از بازی ها IOC شهر میزبان را انتخاب خواهد کرد .
شهر داوطلب باید سازمان دهی بازی ها را با یک برنامه ریزی دقیق شامل تجهیزات و اماکن ورزشی و ظرفیت خوابگاه ها حمل و نقل عمومی و خصوصی ارتباطات شروع کند .
● مخارج اصلی شهر میزبان
بررسی های اولیه – هزینه های اجرایی کمیته _ مسافرت ها – مخارج دفتر و ... ) راهکار های تبلیغات و ارتباطات ( شامل تهیه کتاب داوطلبی : معرفی شهر و امکانات ) و مبلغ تضمینی که نزد کمیته بین المللی المپیک سپرده می شود
▪ روال کار پس از انتخاب شهر توسط IOC
- برگزاری جلسه مقدماتی که در آن تمامی اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف کار در اختیار داوطلب قرار می گیرد
- معرفی شهذ داوطلب توسط یک نفر از اعضای هیئت شهذ به داوطلب در جمع هیئت IOC
- ارائه کتاب داوطلبی و امضا ضمانت نامه
- پرداخت وثیقه معادل ۱۰۰۰۰۰ دلار به عنوان ضمانت به IOC
- بادید از شهر داوطلب توسط هیئت ۲۰ نفره
- تهیه گزارش توسط اعضا IOC
- تشکیل جلسه پرسش و پاسخ با مشارکت داوطلبان نهایی
▪ برنامه
شامل مواد و آن دسته از رشته های ورزشی که توسط IOC برای المپیاد و المپیک زمستانی تصویب می شود.
بازی های المپیاد شامل حداقل پانزده رشته ورزش المپیکی است بازی های زمستانی شامل ورزش هایی است که روی برف و یخ انجام می شود
در سال ۱۸۹۶ تنها ۹ رشته ورزشی در مسابقات شرکت می کردند اما اینک ۲۸ رشته ورزشی تابستانی در المپیک سیدنی و ۷ رشته ورزشی زمستانی در المپیک زمستانی ناگانو برگزار شده است
برنامه بیست و هفتمین دوره بازی های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی عبارت بوده است از :
تیرو کمان – دو و میدانی – ورزش های آبی – بدمینتون - بیس بال – بسکتبال - مشت زنی - قایق رانی کانو – دوچرخه سواری – شمشیر بازی – فوتبال – ژیمناستیک – هندبال – هاکی جودو – پنج گانه مدرن – قایق رانی باد بانی – تیر اندازی – سافت بال – تنیس روی میز – تکواندو – تنیس – سه گانه – والیبال – وزنه بردانی – کشتی .
رشته های ورزشی برنانه هیجدهمین دوره بازی های المپیک زمستانی ۱۹۹۸ ناگو عبارت بوده است از : دوگانه – باب اسلی – کرولینگ – هاکی روی یخ – لژ سواری – اسکیت – اسکی (شامل اسنوبرد )
▪ تصمیم گیرنده کیست ؟
این اجلاس IOC است که تصمیم می گیرد کدام ورزش در برنامه بازی ها باشد هیئت اجرایی IOC نیز در مورد تعداد رشته های ورزشی تصمیم می گیرد .
- برای اینکه رشته ای بتواند در برنامه بازی های المپیک قرار بگیرد باید شرایط زیر را دارا باشد :
برای بازی های المپیاد ورزش هایی که حداقل هفتاد و پنج کشور و چهار قاره برای مردان و حداقل در چهل کشور و سه قاره برای زنان فعالیت گسترده ای داشته باشد .
- برای بازی های المپیک زمستانی آن دسته از رشته های ورزشی انتخاب می شوند که حداقل در بیست و پنج کشور و سه قاره فعالیت گسترده داشته باشد .
یک ورزش برای آنکه رشته ای از ورزش های المپیکی شود باید مشتمل بر دو یا چند رویداد ورزشی باشد و همچنین از پایگاه بین المللی معتبری برخوردار باشیم رویداد ورزشی که جز رشته های ورزشی بازی های المپیک یا جز یکی از رشته ها قرار می گیرد دارای مدال ، رتبه و دیپلم می باشد .
معمولا رشته ها و برنامه ی بازیهای المپیک هفت سال قبل از برگزاری یک دوره تعیین می شود برنامه نهایی مواد چهار سال قبل از برگزاری بازی ها مشخص می شود برنامه المپیک باید در جهت آن دسته از مسابقات ورزشی باشد که در بین افراد طرفداران بیش تری داشته باشد
نوشته شهرام شفیع زاده
برگرفته از کتاب راهنمای مدیریت ورزشی – انتشارات کمیته ملی المپیک-
منبع : آمری نیا


همچنین مشاهده کنید