پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


دیکته نانوشته غلط ندارد


دیکته نانوشته غلط ندارد
بازار خودرو در کشور عجب حکایتی دارد ، هوا گرم یا سرد می شود ، بنزین سهمیه بندی ، یا گرانتر می شود ، تولید فلان خودرو یا قطعات آن ، قطع یا کمیاب می شود ، قیمت خودرو همچنان روند نوسان رو به بالا دارد.
تعطیلات نوروزی یا تابستانی فرا می رسد ، قیمت جهانی نفت ، طلا و دهها مورد دیگر افزایش پیدا می کند ، باز قیمت خودرو در کشور روند صعودی پیدا می کند .
به راستی هنوز هم در کشورمان خودرو کالایی سرمایه ای تلقی می شود ؟ یادتان هست پیکان مدل ۳۰ سال پیش را می خریدند و بعد از پنج سال سیصد هزارتومان گرانتر می فروختند؟!!
خوشبختانه امروزه از تعداد پیکان پر مصرف و آلوده کننده هوا در معابر شهری و جاده ای کاسته و فرهنگ غلط اسراف انرژی در سوخت ، دو سرنشین در صندلی جلو و نبستن کمربند ایمنی بسیار کمرنگ شده است .
یادتان هست یکی دو سال پیش بازار خرید و فروش حواله خودرو چقدر داغ بود و مبالغ عظیمی به جیب سوداگران سرازیر می شد؟ شاید امروز در کشورمان خودرو برای مصرف کننده مانند سالهای گذشته سرمایه مطمئنی محسوب نشود ، اما هنوز تا مصرفی شدن ان راه زیادی باقی مانده است. « نگاهی به نیمه پر لیوان »
منوچهر منطقی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو درحالیکه به تولید ۱۳ محصول جدید ایران خودرو در سال ۸۷ اشاره می کند و از دستیابی به بازارهای آذربایجان ، سوریه ، ونزوئلا ، مصر ، بلاروس ، روسیه ، لهستان و چند کشور دیگر اروپایی ،خبرهای شنیدنی می دهد ، و یا محسن جوان مدیر صادرات شرکت سایپا از راه اندازی خط تولید این شرکت در پنج نقطه جهان تا سال۱۳۹۰ و صادرات انواع خودروهای سواری و محصولات تجاری گروه سایپا یعنی کامیون،اتوبوس، مینی‌بوس و وانت به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می گوید ، غرور وصف ناپذیری همه وجودمان را فرا می گیرد و این خوشحالی زمانی بیشتر می شود که بدانیم صنعت نوپای خودروسازی کشورمان گامهای توسعه را در عرصه ای یکی پس از دیگری بر می دارد که غولهای خودرو سازی جهان از جمله فراری ، لامبورگینی ، بنز ، بی ام و ، تویوتا ، سوزوکی ، هوندا ، سیتروئن ، پژو ، رنو ، هیوندا ، شورلت ، فورد و فولکس بازارهای جهانی را چنان در اختیار خود گرفته اند که گویی صنایع نوپای خودرو سازی مانند کشورمان جرات ابراز وجود نداشته باشند.
اما به وضوح مشاهده می کنیم که این صنعت نوظهور در کشورمان ،آرام آرام جایگاه مناسبی در بازارهای خودروی جهان برای خود می یابد .
● « نیمه خالی لیوان »
در حالیکه برای صنعت تازه شکفته خودروسازی کشورمان ، در عرصه جهانی افقهای امیدوار کننده ای مشاهده می شود ، اما نابسامانی در بازار داخلی خودرو ، کارشناسان ، دست اندرکاران و به ویژه مردم را بسیار نگران می کند . نیم نگاهی به قیمت انواع خودروهای داخلی در یکی دو سال گذشته دلیل این نگرانی را موجه می سازد. بد نیست قیمت امروز انواع خودروی داخلی را با قیمت آن در دو سال گذشته یعنی ۱۳۸۵ مقایسه کنیم ..
نوع خودرو ( قیمتها بر حسب ریال) سال ۱۳۸۵---------------- سال ۱۳۸۷
▪ سواری پراید (صبا) فول سفید ۶۸،۰۰۰،۰۰۰---------------- ۷۴،۸۶۰،۰۰۰
▪ پراید۱۴۱۱ ۷۳،۵۰۰،۰۰۰ ----------------۷۹،۱۶۰،۰۰۰
▪ پژو پارس ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ----------------۱۸۲،۵۰۰،۰۰۰
▪ پژو پارس ای ال ایکس ۱۶۹،۵۰۰،۰۰۰---------------- ۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰
▪ سمند معمولی ۱۱۶،۰۰۰۰۰۰---------------- ۱۳۷،۰۰۰،۰۰۰
▪ سمند ال ایکس ۱۲۸،۰۰۰،۰۰۰ --------۱۵۵،۰۰۰،۰۰۰
▪ پژو ۴۰۵ ۱۱۶،۵۰۰،۰۰۰ ----------------۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰
▪ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۰۸،۰۰۰،۰۰۰ ----------------۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰
▪ پژو۲۰۶ تیپ۶ اتوماتیک ۱۳۶،۰۰۰،۰۰۰ ----------------۱۸۵،۰۰۰،۰۰۰
▪ وانت پیکان سفید ۵۰،۵۰۰،۰۰۰ ----------------۵۶،۰۰۰،۰۰۰
▪ وانت پیکاپ دو کابین بهترین رنگ ۲۴،۰۰۰،۰۰۰ ----------------۳۰،۴۰۰،۰۰۰
▪ ماکسیما بهترین رنگ اتوماتیک ۳۷۵،۰۰۰،۰۰۰----------------۴۲۵،۰۰۰،۰۰۰
▪ پروتون ۴ درب بهترین رنگ دنده ای ۱۲۹،۵۰۰،۰۰۰----------------۱۴۹،۵۰۰،۰۰۰
▪ وانت تک کابین مزدا بهترین رنگ ۱۰۲،۰۰۰،۰۰۰----------------۱۱۲،۰۰۰،۰۰۰
▪ وانت دو کابین مزدا بهترین رنگ ۱۱۸،۰۰۰۰۰۰---------------- ۱۲۸،۰۰۰،۰۰۰
▪ سواری زانتیا سوپر دولوکس بهترین رنگ۲۳۰،۰۰۰،۰۰۰----------------۲۶۵،۰۰۰،۰۰۰
▪ ریو متالیک ۱۱۴،۵۰۰،۰۰۰ ---------------- ۱۲۶،۴۰۰،۰۰۰
جالب است که بدانید قیمتهای درج شده در سال ۸۷ را تولید کنندگان خودرو ارائه کرده اند، اما هم اکنون در بازار آزاد بیشتر خودرو ها ۳۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان گرانتر از بهای اعلام شده به مصرف کنندگان عرضه می شود .
● « حفظ اعتماد عمومی نیازمند عمل کردن به تعهدات »
در حالیکه مدیران عامل دو شرکت خودرو سازی بزرگ کشور از تولید یک میلیون و یکصد هزار دستگاه خودرو در سال ۸۷ خبر می دهند، بسیاری از تعهدات داده شده به مردم هنوز پس از گذشت سه ماه از آغاز سال عملی نشده است.
از طرفی وزارت صنایع و معادن اعلام می کند که دریک سال گذشته بیشترین میزان شکایت های مردم از تاخیر در واگذاری خودروها ، ازشرکتهای خودروساز بوده است.
● « قضاوتی منصفانه یا واقعگرایانه »
بر اساس آنچه بازار خودرو در داخل کشور نشان می دهد و کارشناسان می گویند ، افزایش تقاضای خودرو همچنان ادامه دارد.
به گفته علی خاکساری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سه چهارم خانواده های ایرانی خودرو ندارند و در کشور ما حداقل به۲۰ تا ۳۰ میلیون دستگاه خودرو برای رفاه خانواده ها نیاز است . از طرفی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ویژه تاکسی ها و خودروهای فرسوده ، طبق تبصره ۱۳ دولت اجباری شده و شرکتهای خودروسازی کشور را مجبور به سرعت بخشیدن در اجرای تعهدات خود در این زمینه کرده است ، به طوریکه تقی زاده مدیر جمع‌آوری خودروهای فرسوده و امور مرتبط با تبصره ۱۳ ایران خودرو از جایگزینی تاکسی های نو بجای خودروهای فرسوده تا تیر ماه امسال خبر می دهد.
همچنین وجود مشکلاتی از قبیل کمبود قطعات یدکی برخی از خودروها از جمله ال ۹۰ به سبب اعمال تحریم شرکتهای غربی بر ضد کشورمان ، سبب عمل نکردن تولیدکنندگان خودرو به تعهدات خود شده است.
در این باره تیموری مدیر عامل سازمان تاکسیرانی درمورد ورود تندر ۹۰ به ناوگان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه این خودرو شرایط مناسب کیفی ورود به این ناوگان را دارد ، از بد قولی شرکت تولید کننده در تحویل به موقع این خودرو خبر می دهد.
● « راه حل چیست؟ »
آنچه مشخص است سرعت پیشرفت توسعه کمی و کیفی صنعت خودرو سازی در کشور با توجه به ظرفیتهای موجود بسیار کند پیش می رود و اگر شتاب نگیرد ، بیم آن می رود که افزون بر ناتوانی این صنعت در تامین نیاز داخلی ، جایگاه بدست آمده در بازارهای خارجی را نیز از دست بدهد .
در این زمینه علی اکبرمحرابیان وزیر صنایع و معادن نیز با اذعان به بازار نابسامان خودرو و افزایش قیمت ها تنها راه کاهش قیمت خودرو و مهارکردن آن در بازارهای غیر رسمی را ، عرضه بیشتر آن در بازار داخلی بیان می کند.
همچنین مدیر عامل ایران خودرو شرط پیشرفت و باقی ماندن در بازارهای جهانی را چالاک تر کردن صنایع خودرو سازی با کوچک تر کردن آنها و مستقل کردن واحدهای وابسته به آن می داند . منطقی بر این باور است که کوچکتر کردن صنایع خودرو سازی سبب کاهش هزینه ها و ارائه طرحهای متعدد و جدید ، همچنین افزایش تقاضا به سبب ارزانتر شدن محصولات خودرویی در کشور می شود . به گفته وی هر ۶۰۰ هزار تومان هزینه اضافی، سود تولید یک خودرو را منتفی می کند .
● « دیکته نانوشته غلط ندارد »
به هر حال مشقی را آغاز کرده ایم که دورنمای روشنی را برای صنعت خودروی کشور نوید می دهد و به نظر می رسد که با وجود مشکلات پیچیده در این مسیر ، راه برگشتی برای آن نیست و بهترین راه ادامه آن است.
اما برای جهانی شدن ، تفکر و مدیریت آن را باید داشت و اصلاح رفتار منطقه ای ، از مقدمات انکار ناپذیر آن است .
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید