جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اکسیر زندگی ورزشکاران


اکسیر زندگی ورزشکاران
● اهمیت آب
▪ بدن انسان از ۶۰ تا ۶۵ درصد آب تشکیل شده است .
▪ ماده سازنده هاهیچه ها ، غضروف های بین دنده ای می باشد .
▪ ماده حل کننده و انتقال دهنده برای مواد غذایی است .
▪ تنظیم کننده میزان حرارت بدن می باشد .
▪ تشکیل دهنده مایعات بدن می باشد (خون ، آنزیم و هورمونها)
▪ برای اجرای مطلوب عملکرد اعضای بدن ، مهم به شمار می آید .
بنابراین مشخص است که مصرف کافی آب تا چه اندازه برای حفظ سلامتی و شادابی اهمیت دارد.
از دست دادن آب به میزان یک درصد ، در رابطه با وزن بدن ، موجب کاهش توانایی های جسمانی می گردد و کم شدن آب به میزان ۲۰% می تواند مرگبار باشد .
در مغز سلولهای ویژه ای به نام "گیرنده های اسمزی " وجود دارند که زمان تشنگی را به فرد اطلاع می دهند . این سلولها وقتی فعال می شوند که غلظت نمک در خون براثر تعریق تا حد زیادی بالا برود . (نمکی که همراه با عرق از دست می رود به مراتب کمتر از آب از دست رفته است )
از این رو ورزشکاران فعال می بایستی روزانه حداقل ۳ لیتر مایعات بنوشند تا از غلظت خون و نارسایی در انجام وظایف کلیه ها ، جلوگیری نمایند .
جذب مایعات باید روزانه دستکم ۳ لیتر باشد . اما بهتر است که این میزان بیشتر باشد تا ارگانیسم یدن در تبادل مواد غذایی به گونه ای مطلوب مورد حمایت قرار بگیرند .
اگر میزان مصرف آب زیاد باشد ، عضلات سفت می شوند زیرا ۶۵ درصد وزن ماهیچه ها آب می باشد .
همواره چه در محل کار ، چه در ماشین و خانه مقداری آب در دسترس داشته باشید تا گاهگاهی چند جرعه از آن را مورد استفاده قرار دهید . به هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت نیز چون مقدار زیادی ازآب بدن دفع می شود . نیاز به مصرف آب بیشتر می شود که البته مقداری ویتامین و مواد کانی هم از دست می روند . لذا با مصرف کلسیم که در شیر و فرآورده های لبنی ، کلم سبز ، میوه های هسته دار و گردو موجود است می توان عملکرد اعصاب ، عضلات ، قلب و جبران کم خونی را نمود و همچنین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است . و با مصرف منیزیم که در شیر، ذرت ، سبزیجات دارای برگ سبز و غیره وجود دارد می توان جبران کمبود و یتامین ها را نمود و در بهبود عملکرد تبادل مواد و سنگ بنای استخوان ها و فعالیت بهینه عضلات به آنها کمک کرد .
با مصرف آهن که در سبزیجات ، گوشت و جگر و ذرت و... وجود دارد می توان بخشی از گلبول های قرمز را مجددا" ساخت با مصرف ید (که در ماهی دریایی ، نمک طعام ید دار و... ) وجود دارد می توان سنگ بنای غده تیروئید و عملکرد آن را بهبود بخشید .
و با مصرف پنیر ، نان ، انواع میوه ها ، سیب زمینی ، غلات و حبوبات و... می توان موجب بازگشت آب در الیاف عضلات شد و همچنین در عملکرد سیستم اعصاب و عضلات ، کاربرد بسیار خوبی دارند .
با ساخت عضلات ، سفت کردن آنها و برطرف کردن چربی های زاید همراه با تمرینات کششی ، منظم و مستمر و تغذیه مناسب و مصرف آب به میزان لازم می توان به تناسب اندام ، سلامتی ، بهبود دستگاه گردش خون و تنفس ، قدرت بدنی بالا ، چابکی سریع ، آمادگی جسمانی مثبت و انعطاف پذیری و هماهنگی سیستم عصبی مطلوبی و دقت عمل و بهبود سیستم مغزی دستیابی پیدا کرد وتاثیرات مثبت آن را با کمی دقت و تمرین و نوشیدن مایعات قطعا" مشاهده خواهید کرد .
فراموش نکنید نوشیدن مایعات ، ورزش و تغذیه مناسب برای همه افراد جامعه ، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و همواره شاداب و تندرست هستید و در مقابل بیماریها قوی و مقاوم خواهید شد .
● اثرات زیان آور کاهش آب
▪ اگر ۱% آب بدن از دست برود ، آستانه تشنگی به وجود می آید که در گرما موجب کاهش ظرفیت کار بدن می گردد .
▪ اگر ۲% آب بدن از دست برود ، تشنگی شدید است و موجب ناراحتی های مهم ، احساس افسردگی ، خستگی و کاهش اشتها می شود .
▪ اگر ۳% آب بدن از دست برود ، خشکی دهان به همراه افزایش غلظت خون ، کاهش ادرار و کاهش تواناییها را بدنبال دارد .
▪ اگر ۴% آب بدن از دست برود ، ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کارایی و فعالیت بدن کاهش می یابد .
▪ اگر ۵% آب بدن از دست برود ، اشکال در تمرکز ، سردرد ، بی حوصلگی و بی خوابی عارض می گردد.
▪ اگر ۶% آب بدن از دست برود ، آسیب شدید در تنظیم دمای بدن ، افزایش تعداد تنفس و احساس سوزش در مجاری تنفسی ایجاد می گردد .
▪ اگر ۷% از آب بدن از دست برود ، در صورتیکه با گرما همراه باشد باعث فرو پاشیدگی ترکیبات بدن می گردد و آسیبهای زیادی بدنبال دارد .
▪ اگر ۱۰% از آب بدن از دست برود ، بسیار خطرناک است و اگر ۳۰ % آب بدن از دست برود ، شخص از بین می رود .
فرح رحمانی ( کارشناس تربیت بدنی )
علی میرشاهی
مدیر سایت/ فارغ التحصیل رشته کارشناسی فرش از دانشگاه هنر تهران
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید