پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان لقاح و حاملگی پس از القا و نگهداری بیهوشی با پروپوفول در مقایسه با تیوپنتال سدیم در روشهای کمک باروری آزمایشگاهی بیمارستان شریعتی -۱۳۸۲


بررسی میزان لقاح و حاملگی پس از القا و نگهداری بیهوشی با پروپوفول در مقایسه با تیوپنتال سدیم در روشهای کمک باروری آزمایشگاهی بیمارستان شریعتی -۱۳۸۲
● مقدمه:
تاثیر داروهای بیهوشی بر میزان لقاح و حاملگی با روشهای کمک باروری آزمایشگاهی Assisted reproductive technology (ART) همچنان مورد بحث است. هدف از این مطالعه مقایسه دو داروی بیهوشی پروپوفول و تیوپنتال سدیم بر میزان لقاح و حاملگی در بیمارانی است که با بیهوشی عمومی به روش کاملا داخل وریدی تحت لقاح مصنوعی قرار گرفته اند.
● مواد و روشها:
در یک کارآزمائی بالینی تصادفی و یک سوکور، ۶۸ زن زیر ۴۰ سال کاندید ART، به دو گروه A و B تقسیم شدند. در گروه A از پرو پوفول و در گروه B از تیوپنتال سدیم برای القا و نگهداری بیهوشی بدون استفاده از گازهای بیهوش کننده، استفاده شد. در هر بیمار تعداد تخمک های بالغ جمع آوری شده، تعداد تخمکهائی که تحت تزریق اسپرم قرار می گرفتند، میزان لقاح، میزان حاملگی، مدت بیهوشی و ریکاوری بطور جداگانه ثبت می گردید.
● یافته ها:
میزان لقاح و حاملگی در گروه A بترتیب %۶۴.۸ و %۲۹ و در گروه B، %۶۱.۳ و %۲۳.۳ بود. در این مطالعه بین دو گروه از نظر میزان باروری، میزان حاملگی و مدت بیهوشی اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>۰.۰۵) ولی مدت ریکاوری در گروه A کوتاهتر از گروه B بود (p=۰.۰۴).
● نتیجه گیری و توصیه ها:
با توجه به کوتاه بودن اعمال جراحی در روشهای کمک باروری آزمایشگاهی که اغلب به صورت سرپائی انجام می شود، پروپوفول داروی مناسب تری برای بیهوشی این بیماران بنظر می رسد.
سوسن سلطانی محمدی
گیتا شعیبی
فرنوش احمدزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید