جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دروازه یی رو به دنیای آینده


دروازه یی رو به دنیای آینده
دنیا مالزی را تا همین چند سال پیش با صادرات کشاورزی اش می شناخت. امروزه نیز عمدتاً روغن نخل، کاکائو، لاستیک طبیعی و آناناس اولین چیزهایی هستند که نام مالزی به ذهن اغلب فعالان کسب و تجارت جهان متبادر می کند. جهانگردان نیز این کشور مسلمان ۲۵ میلیون نفری را به دلیل آب و هوای استوایی اش دوست دارند اما دولتمردان این کشور جنوب شرقی آسیا از ابتدای دهه ۹۰ میلادی چشم انداز تازه یی برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد جهانی ترسیم کردند. دولت ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت مالزی با طراحی برنامه یی به نام چشم انداز ۲۰۲۰ در برنامه ششم توسعه اقتصادی، سندی ارائه کرد که می خواست قدرت اقتصادی این کشور را در ۳۰ سال به هشت برابر برساند. فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد محور این برنامه قرار گرفت، نقشه راه مشخص شد، پروژه های پیشگام طراحی شد و مالزی با هدایت ماهاتیر محمد گام در راه پرشتاب توسعه گذاشت. امروز ۱۷ سال از کلید خوردن عملیات چشم انداز ۲۰۲۰ می گذرد و آثار آن به خوبی نمایان شده است. امروز GDP مالزی به ۳۵۸ میلیارد رینگیت رسیده و MSC به عنوان یکی از پروژه های پیشگام و هاب فناوری اطلاعات منطقه، جایگاهی غیرقابل انکار در اقتصاد مالزی یافته است. اما MSC چیست و به چه کاری می آید و در چه مرحله یی از توسعه است؟
● کریدور فناوری پیشرفته
یکی از مهم ترین ابتکارات مالزی در زمینه آی سی تی، ایجاد MSC یا Multimedia Super Corridor بوده است. MSC در حقیقت یک هاب است که به منظور توسعه محصولات و خدمات چندرسانه یی راه اندازی شده و دارای یک چارچوب قانونی مشخص و زیرساخت های نسل آینده مخابراتی است. این کریدور فرصت های بسیاری را در اختیار شرکت های خارجی در حوزه آی سی تی به ویژه در رابطه با کدنویسی، برون سپاری و ارائه تسهیلات لازم جهت تولیدات محلی قرار داده است. MSC به نوعی یک منطقه ویژه فناوری است که در فضایی به مساحت ۷۵۰ کیلومتر مربع (۱۵ کیلومتر عرض و ۵۰ کیلومتر طول) قرار می گیرد. این کریدور از ایالت بنانگ در جنوب فرودگاه بین المللی کوالالامپور آغاز می شود؛ جایی که برج های دو قلوی پتروناس نمادی از توسعه را پیش چشم جهانیان قرار می دهند. این کریدور با نزدیکی به فرودگاه بین المللی، یک پارک فناوری و دو شهر هوشمند تازه تاسیس، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری شرکت های حوزه فناوری اطلاعات محسوب می شود.
این مناطق همچنین توسط یک شبکه فیبرنوری با پهنای باند ۵/۲ تا ۱۰ مگابایت به هم متصل شده است. در واقع انتظار می رود در نحوه تجارت مالزی با مناطق دیگر دنیا به خصوص با شرکت های در حال توسعه شتابناک MSC این مرکز نقش مهمی در توسعه اقتصاد مالزی داشته باشد.
علاوه بر آن MSC با ایجاد زمینه های مناسب، شرکت های خارجی را جهت پیشبرد مراکز تحقیق و توسعه محلی و سرمایه گذاران را در سرمایه گذاری ریسک پذیر به منظور تقویت ظرفیت های فناوری محلی جذب و تشویق می کند. این مشوق ها با عنوان «سند تعهدات»، تعهدات دولت جهت ارائه زیرساخت های فیزیکی و اطلاعاتی با استاندارد های جهانی، آزادی در تملک، استخدام و به کارگیری بدون محدودیت خارجیان به عنوان نیروی کار دانشی را دربر می گیرد. علاوه بر آن شرکت های خارجی می توانند از تسهیلات ویژه، مبنی بر ۱۰ سال معافیت مالیات بر درآمد و تا ۵ سال معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بر سرمایه گذاری بهره مند شوند. برنامه های توسعه MSC در مالزی در محدوده زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰ به سه فاز تقسیم می شود؛
۱) فاز اول (از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴)؛ راه اندازی موفقیت آمیز MSC در جنوب کوالالامپور
۲) فاز دوم (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰)؛ برقراری ارتباط MSC با شهرهای سایبر در مالزی و سرتاسر جهان
۳) فاز سوم (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰)؛ تبدیل مالزی به یک جامعه دانایی محور
هم اکنون برخی از شرکت های بزرگ آی سی تی در جهان دفاتر خود را در MSC دایر کرده اند که از میان آنها می توان به اریکسون، نوکیا، اینتل، سان و انجمن سازندگان کامپیوتر اشاره کرد. در حال حاضر MSC در میانه فاز دوم تحول خود قرار دارد. در این مرحله راه اندازی سایبرجایا به عنوان مرکز فناوری پیشرفته در مالزی و در نتیجه، ارائه دستاوردهای آی سی تی به کشورهای دیگر جهان مطرح بوده است. یکی از جنبه های جالب در این زمینه گسترش MSC به پنانگ است که یکی از ایالت های مستعد برای رشد فناوری به شمار می آید.
● پروژه های پیشگام
زمانی که ساخت MSC آغاز شد، هفت منطقه به منظور اجرایی کردن پروژه های چندرسانه یی مشخص شدند. این مناطق با برخورداری از شرایط ویژه، امکان فعالیت بیشتر شرکت های آی سی تی خارجی در مالزی و همکاری با دولت این کشور در ارائه همکارهای کار آمد آی سی تی را میسر می سازند.
● شهر سایبر
سایبر جایا یکی از دو شهر هوشمندی است که درون MSC طراحی شده است. در حالی که شهر هوشمند دیگر یعنی پوتراجایا به عنوان مقر جدید دولت مالزی در نظر گرفته شده، سایبر جایا رویکرد دیگری دارد. این شهر سایبر در واقع فضایی برای فعالیت شرکت های خصوصی است؛چیزی شبیه سیلیکون ولی در ایالات متحده امریکا. به عبارتی، هدف از طراحی سایبر جایا، ایجاد یک مرکز سازمان یافته چند رسانه یی برای طراحی ایجاد مراکز تحقیق و توسعه است. این شهر هوشمند همچنین ظرفیت گرد آوری دفاتر مرکزی شرکت های چند ملیتی را به منظور هدایت فعالیت های آنها در استفاده از فناوری چندرسانه یی دارا است. سایبر جایا در حقیقت به دلیل اشراف داشتن به شرکت های فناوری، جالب ترین رویکرد MSC محسوب می شود.
● توسعه آی سی تی در مالزی
در سال ۲۰۰۳، مالزی در میان ۲۶ کشور جهان از نظر آمادگی شبکه قرار گرفت و حتی جایگاهی بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته پیدا کرد. با راه اندازی MSC، مالزی به سرعت به سمت یک جامعه دانایی محور می رود و همه این موارد نشان می دهد این کشور در توسعه فناوری بسیار موفق عمل کرده است. مالزی در زمینه سازماندهی صنعت آی سی تی و همچنین توزیع یکنواخت کاربرد این فناوری ها در سرتاسر کشور، بسیار قدرتمند عمل کرد. اما در زمینه جذب و پیوند زیرساخت ها هنوز ضعف دارد.
● چشم انداز تا سال ۲۰۲۰
چشم انداز صنعت آی سی تی، تحت عنوان مسیر رو به جلو توسط ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی در شورای تجارت مالزی تدوین شد. رئوس مطالبی که در ادامه می خوانید برخی از شاخص هایی است که باید در مدت کوتاهی به عرصه عمل برسند و عمدتاً از سخنرانی های ماهاتیر محمد استخراج شده است.
▪ هر مالزیایی که امروز یا چند سال آینده به دنیا بیاید آخرین نسل از شهروندان مالزی به عنوان یک کشور در حال توسعه است. چشم انداز این کشور تا سال ۲۰۲۰ تبدیل مالزی به یک کشور توسعه یافته است.
▪ ممکن است این سوال مطرح شود که یک کشور توسعه یافته چه کشوری است. آیا مالزی قصد دارد همانند ۱۹ کشور دیگری که توسعه یافته نام گرفته اند، باشد؟ آیا می خواهیم مثل انگلیس، کانادا، هلند، سوئد یا ژاپن باشیم؟ مطمئن باشید هر کدام از این ۱۹ کشور توسعه یافته، علاوه بر نقاط قوت، ضعف هایی هم دارند. ما می توانیم بدون الگو برداری از هر کدام از این کشورها، توسعه یافته باشیم. روش توسعه یافتگی ما می تواند مختص خود ما باشد.
▪ مالزی نباید تنها در عرصه اقتصاد توسعه پیدا کند. مالزی باید به کشوری تبدیل شود که در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، معنوی، جامعه شناسی و فرهنگی توسعه یابد.
نسترن صائبی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید