سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

هیپرلیپیدمی پس از پیوند کلیه و ارتباط آن با بقای پیوند و بیمار


هیپرلیپیدمی پس از پیوند کلیه و ارتباط آن با بقای پیوند و بیمار
● هدف:
بررسی هیپرلیپیدمی پس از پیوند کلیه و عوامل موثر بر بقای آن.
● روش بررسی:
در این مطالعه مقطعی، ۶۸۷ دریافت کننده پیوند کلیه در سالهای ۸۲-۱۳۶۶در دو مرکز پیش دانشگاهی لبافی نژاد و بقیه اله «عج» تهران از نظر وضعیت سطح کلسترول و تری گلیسرید سرم قبل و بعد (یک ماه تا یک سال) از پیوند کلیه و ارتباط آنها با بقای بیمار و پیوند مورد بررسی قرار گرفتند. رژیم درمانی مهار ایمنی در همه بیماران سیکلوسپورین با دوزهای مختلف (mg/day ۱۲۰۰-۱۰۰) بوده است.
● یافته ها:
بقای یک ساله و ۵ ساله پیوند در این افراد به ترتیب ۹۴.۲۳ و ۸۱.۳۴% بوده است. میزان شیوع تجمعی هایپرکلسترولمی پس از پیوند ۵۹.۹% بوده است. میانگین (±۲ SE) سطح کلسترول سرم قبل و بعد از پیوند به ترتیب mg/dl ۳.۸۱ ۱۶۱.۱۵±و ۴.۵۳ ۲۱۳.۸۳±و میانگین سطح تری گلیسرید قبل و بعد از پیوند به ترتیب mg/dl ۱۳.۰۸ ۱۵۹.۹۹±و ۱۹.۶ ۱۹۶.۲۸±بوده است (P<۰.۰۰۱). بین دوز سیکلوسپورین، بقای پیوند و بیمار در بیماران با شدت هایپرلیپیدمی در بیماران ارتباطی بدست نیامد.
● نتیجه گیری:
میزان اختلالات متابولیسم چربی های این مطالعه با سایر مطالعات مشابه است با این حال بر خلاف آنها ارتباطی بین این مورد با بقای پیوند و بیماران بدست نیامد. به علاوه احتمالاً مسیر دیگری غیر از عوارض جانبی سیکلوسپورین برای بروز هایپرلیپیدمی پس از پیوند باید وجود داشته باشد.
مجید رمضانی
بهزاد عین الهی
مسعود احمدزاداصل
وحید نفر محسن,پورفرزیانی
علی صمدپور
مهران مرادی
محسن القاسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید