سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فناوری اطلاعات و تحولات


فناوری اطلاعات و تحولات
بسیاری از صنایع و فنون به زمینه ها و شرایط پیچیده و دانش وتجربة عمیقی وابستگی دارند در حالی که رشد وگسترش استفاده از فناوری اطلاعات به این مقوله ها وابستگی چندانی ندارند و خلاقیت و ابتکار در آن حرف اول را می زند. بنابراین بهترین زمینة مساعد برای توسعة این فناوری, نیرو های خلاق, جوان, فرهیخته با ضریب هوشی بالا و در عین حال ارزان قیمت است که در کشورما بصورت اکثریت نا شناخته وجود دارد.کارگران فکری نیاز اصلی IT می باشد یعنی کسانی که بتوانند ایده خلق کنند و قدرت انتقال محصولات نا محسوس یا غیر مادی را بصورت الکترونیکی داشته باشند.
اما یکی از نکات بارز و ارزنده ای که باید در ابتدای راه به آن ارزش بنهیم,داشتن دیدگاهی آرمانی نسبت به استفاده و توسعة فناوری اطلاعات می باشد و باید نکاتی مانند تولید ثروت,ایجاد اشتغال,محورهای اقتصادی,اجتماعی را در این دیدگاه مدنظر داشته و باید این دید آرمانی را در سطوح وزارتخانه ای در کشور ایجاد نماییم و حال اگر همین دید را واقع گرایانه داشته باشیم درمی یابیم که عدم دخالت بالاترین مقامات اجرایی کشور در توسعه فن آوری اطلاعات عملاً غیر ممکن می باشد.
یکی از مهمترین جنبه هایی که در فن آوری اطلاعات باید دقت دوچندان داشت اهمیت اشتغال زایی این صنعت می باشد. طبق آمارهای پیش بینی شده با این صنعت می توان تقریبایک چهارم پیش بینی دولت برای ایجاد اشتغال در برنامة سوم را با هزینه ای در حدود یک سوم هزینه های پیش بینی شدة دولت ایجاد نمود و از نقطه نظر دیگر این صنعت در واقع مانند رزرو یک مکان در بازارهای جهانی می باشد زیرا در دنیای آینده یکی از شرایط پیوستن به این بازارها داشتن بستر مناسب در تجارت الکترونیکی می باشد, پس باید در سطح مدیریتی با حرکتی اصولی و هوشمندانه در این جهت گام برداریم, همچنین ناگفته پیداست این صنعت در بسیاری موارد دیگر مانند ارتباطات(صرفنظر از هر گونه فاصلة فیزیکی و زبان واحد)با دستیابی به اطلاعات و یا ایجاد ابزارهای آموزشی به شیوه های مختلف,گسترش دامنه های تجارت, فعالیت در زمینه های کاری مانند کاهش هزینه ها, دسترسی مستقیم به مشاغل و عدم وابستگی به محیط کار یا حتی در زمینه های پزشکی تحقیقات و... می تواندکارائی داشته و دگرگونی ایجاد کند ودر کنار همة این مسائل در زمینة فعالیت های دولتی میتوان به مواردی مانند ایجاد مکان امن برای استقرار اطلاعات ، فرآیند های تجاری اتوماتیک , رسیدگی سریع به بلایای طبیعی و... اشاره کرد.
در کنار تمامی این گفتارهای زیبا و تفکرات ایده آلی با مشاهده به روند این صنعت در کشورهای پیشرو یک نکته اهمیت وافر می یابد.
طبق آمارهای منتشره امروز در کشور های پیشرفته همزمان با توسعةIT بحران تامین نیروی انسانی شدت بیشتری یافته زیرا باید بپذیریم که تنوع و گسترش IT نیاز به تربیت مدیران این بخش را محسوس ترکرده است, و در واقع همین علت است که هر روزه از تعداد نیروهای انسانی متخصص در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران کاسته شده و جذب شرکتهای بزرگ دنیا میشوند , از جانبی دیگر باید بپذیریم که با ورود هر چه بیشترIT در جامعه, با چالشی به نام تامین نیروی انسانی متخصص مواجه می شویم و از جانبی تعداد مدیرانIT در کشور چندان قابل ملاحظه نیست و همین امر در آینده باعث ورود کارشناسان خارجی! با مبالغ هنگفت در جامعه و در نتیجه خروج هر چه بیشتر سرمایه و قشر متخصص داخلی می شود, پس بنابراین باید از همین حالا در کنار برنامه ریزی صحیح و گسترده برای استفاده از پتانسیلهایIT فکری اساسی برای به روز رسانی مدیران متخصص توسط مدرسان به روز انجام شود.
در این گذر سعی نداریم به نکات تخصصی و ریزه کاری های اجرایی دامن بزنیم اما بد نیست برخی از چالشهای موجود را به اختصار متذکر شویم شاید بتوان ازادامة روند آنها و یا حتی ایجاد آنها جلوگیری نمود:
یکی از مهمترین مواردی که امروزه در جامة ما شیوع پیدا کرده آن است که هر یک از نهادها و دستگاههای اجرایی مانند مخابرات, صداوسیما, بازرگانی, صنایع و.. خود را به نوعی متولی این صنعت می دانند و بخش عمده ای از تبلیغات خود را به اثبات این نکته اختصاص می دهند. فعالیت در این راستا بسیار دلگرم کننده می باشد اما نکات منفی این قضیه آن است که بخش های دو لتی مذکور سعی بر آن دارند که دیدگاه های شخصی و خاص خود را دنبال کنند و این در حالی است که باید بپذیریم در زمینةIT نمی توان فعالیتهای پراکنده انجام داد؛ پس باید در آن جهت حرکت را اصلاح کنیم که یک هماهنگی و اجتماع واء ­د ایجاد نمائیم تا خدای ناکرده در یک روز نگوئیم صنعت IT فقط نشات گرفته از یک بودجة متولی پرور بوده است. و همچنین دراین راستا باید از بخشهای خصوصی برای فعالیت در این زمینه ها که نتیجة آن حضور بیشتر نیروهای جوان و متخصص و در نتیجه ایجاد اشتغال می باشد, حمایت کنیم و باید بستر مخابراتی درست را که از بستر های اصلی این صنعت می باشد را جدی تر بگیریم و کاستی های آن را هر چه سریعتر مرتفع کنیم تا انشاءالله حرکت در این مقوله دارای زمان گذر طولانی نشود...
منبع : شبکه فن آوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید