سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک راهگشای اقتصاد نوین


تجارت الکترونیک راهگشای اقتصاد نوین
● اینترنت چیست؟
اینترنت نامی برای سیستمی گسترده و جهانی شامل مردم ، اطلاعات و کامپیوترها است. اینترنت آنقدر بزرگ و پیچیده است که در محدوده درک یک شخص نمی گنجد.
ریشه های اینترنت به پروژه ای به نام آرپانت که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دیپارتمان دفاع می خواست شبکه ای بسازد که خودش راتحت شرایط سخت و ناسازگار نگهداری کند . ایده اصلی ساختن شبکه ای بود که قادر باشد اطلاعات نظامی و دولتی را در طی حادثه ای هسته ای منتقل کند . پروژه در سال ۱۹۶۸ آغاز شد و به زودی به سمت هدف توسعه فنونی برای ساختن شبکه ای در مقیاس بزرگ رشد کرد .آپارنت برای سالها ادامه داشت و بعد ازاین که بطور رسمی اعلام شد که تکمیل شده است با موفقیت ، متوقف شد .از آن موقع تکنولوژی متصل ساختن مطمئن و اقتصادی کامپیوترها توسعه یافته است و امروز روج آرپانت ستون فقرات اینترنت را تشکیل می دهد .
در ابتدا هدف محققان آرپانت ساخت یک شبکه بزرگ برای متصل ساختن کامپیوتر در مسافتهای طولانی بود اما در اواسط دهه ۱۹۷۰ روشن شد که هیچ شبکه منفردی قادر به تامین نیازهای همه افراد نیست . محققان دیدند که توسعه تکنولوژیکی که بتواند انواع مختلفی از شبکه ها را در سیستمی بزرگ متصل سازد . بسیار مفیدتر است . این دید باعث مطرح شدن مفهوم میان شبکه ای یا اینترنت شد .بنابراین اینترنت امروزی در واقع شبکه کامپیوتری بزرگ و منفردی نمی باشد . اینترنت عملا مجموعه ای از دهها هزار شبکه گسترده در سطح جهان است .
این پدیده نوین می تواند نقش بسیارمهمی را در اقتصاد کشورهای جهان ایفاکند . باتوجه به این که هر تکنولوژی چقدر طول می کشد تا دربین مردم جا باز کند و به تعداد معینی استفاده کننده برسد اینترنت در این رشد بی نظیر بوده است . بیش از ۷۴ سال طول کشید تا ۵۰ میلیون نفر به تلفن دسترسی پیدا کنند، بیش از ۳۸ سال طول کشید تا ۵۰ میلیون نفر به رادیو ، ۱۶ سال برای کامپیوتر شخصی ، ۱۳ سال برای تلویزیون و فقط ۴ سال طول کشید تا اینکه جمعیت کاربران اینترنت به ۵۰ میلیون نفر برسد.
● تعریف تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت است .تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است . شرکتها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیتهای فعلی رانخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریعتر صورت می گیرد .ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک باهر مشتری باشد . به عبارت دیگر تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها و سیستمها است که خدماتی نظیر جستجوی اطلاعات ،مدیریت مبادله ها، بررسی وضعیت اعتبار ، اعطای اعتبار پرداخت به صورت، گزارش گیریonline ، مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می گیرند . این سیتمها زیر بنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم میکند .
● روشهای مختلف تجارت الکترونیک تجارتBTOB
▪ (BUSINESS TO BUSINESS)فروشنده با فروشنده
BTOBاولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب می کند .درBTOB تجار نه تنها محبورند مشتریان خود بشناسند ، بلکه باید واسطه ها را نیز شناسایی کنند . در این مدل همه شرکا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل : تامین کنندگان ، خریداران . فرستندگان دریایی کالا ، لجستیک (پشتیبانی) ، خدمات (سرویسهای) بازرسی ، اخبار بازاریابی و کاربری های نر افزار راکه موجب سهولت در امور تولید ، خرید و فروش میشوند در یک محل گرد هم می آیند .
BTOB در جایی استفاده میشود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیک انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل کنیم . چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرهای بسیار همراه است زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را از روی اینترنت خریداری کنند وفقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد . یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیم نظیرMICROSFTوIBMنرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد به بازار عرضه کردند .
Forrerster Research که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آوربه مشغول است درسال ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادله هایBTOBتا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد . دولت استرالیا با همکاری شرکت itolمعتبرقصد دارد در یک برنامه ۵ ساله مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیر ساختهای تجارت الکترونیک هزینه کند . این مبلغ صرف برنامه Business to Business)BTOB ) خواهد شد .
بصورت طبیعی درBTOBفروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید ، مانند وقتیکه یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر به طور مستقیم می فروشند با این وجود وب میتواندروش فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند .
در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است مشکلاتی نیز وجود دارد . از جمله اینکه رودررو نبودن مشتری و فروشنده باعث میشود تا معامله به صورت مجازی صورت گیرد این مشترریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید باتلفن به مرکز اصلی وصل شوند اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی آن سوی خط باشد وجود ندارد .
● تجارت BTOC
▪ (Business to Customer)فروشنده به مصرف کننده
بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوعBTOCرا خرده فروشی تشکیل می دهد . این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کردو اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالا ازشیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از طریق اینترنت خریداری کرد BTOC. از حدودپنج سال پیش با راه اندازی سایتهایی چونamazon وCDNOWآغاز شد .
منبع : آروین تاژ آفرین


همچنین مشاهده کنید