شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


انواع تجارت


انواع تجارت
● تجارتBTOC
▪ (Business to Customer)فروشنده به مصرف کننده
بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوعBTOCرا خرده فروشی تشکیل می دهد . این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کردو اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالا ازشیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از طریق اینترنت خریداری کردBTOC. از حدودپنج سال پیش با راه اندازی سایتهایی چونamazonوCDNOWآغاز شد .
jeff Bezorموسس شرکتamazonسایت خود را فقط برای فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای یک تحول جهانی .
در تجارت الکترونیکیBTOCدر یک طرف معامله تولید کننده (فروشنده) محصول و در طرف دیگر خریدار (مصرف کننده نهایی) قرار دارد . موفقیت در این مدل بسته به تجربیاتی است که به مشتری ارایه میشود . باید به مشتری سرویسهایی ارایه شود که درمد ل سنتی به آنها خو گرفته است و شرایط مشابه را به وجود آورد.
شرکتهایی نظیرamazon و relروی شهرت خود محیط نیرومندonlineرا تدارک دیده اند که بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب کنند . شکل دیگر ، تجربیاتonlineمشتری به درست انتخاب شود . متن و گرافیکی که مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر کند باید خوب طراحی شده باشد .
پس از هک شدن بسیاری از وب سایتهای خرده فروشان اینترنتی مانندcreditcards وeggheadوegghead ... بسیاری از مشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها بسیار حساس شده اند ، که این امر باعث کاهش معاملات الکترونیک در مقاطع و فواصل زمانی زیادی شده . اما معاملات را به نقطه صفر نرسانده است و مردم هنوز از فروشگاههای onlineاستفاده می کنند .
هم اکنون این روش در کشور ما موجود است و مورد استفاده قرا نمی گیرد و در این روش خریدار به طور مستقیم با توزیع کننده از طریق اینترنت وارد معامله میشود . هم اکنون سازمانهایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارایه می کنند اما این خدمات هنوز به صورت عامه در میان ما جا نیافتاده است . حتی میان کاربران حرفه ای اینترنت در ایران استفاده از این خدمات کمتر مرسوم است .
● تجارتCTOC
▪ (Consumer to Consumer)مصرف کننده با مصرف کننده
در این مدل تجارت الکترونیکی مزایده ها و مناقصه های کالا از طریق اینترنت انجام می گیرد مدلCTOCشبیه به نیازمندی های طبقه بندی شده یک روزنامه و یاشبیه به یک دکه در بازار دست دوم یا سمساری است ایده اصلی این مدل اینست که مصرف کنندگان بایکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند ebayغول حراجیonlineبزرگترین نمونه اولیه مدلCTOCاستEbeyخود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطه ای بین خریداران فروشندگان به ارایه محصولات در حراجی Onlineعمل می کند . به عنوان مثالEbeyاجازه می دهد فروشنده قیمت اولیه خود را درحراجی قرارا دهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام شده اظهار نظر کنند .
سایتهای اینترنتی دیگر نظیرAutobyutel. وCarsmartنمونه هایی از مدلTCOCمی باشند .
به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت استفاده از مدلCTOCتوسط کاربران اینترنتی برای فروش کالاهای مورد نظر خود مورد توجه قرار گرفته است .
● تجارتCTOB
▪ (Consumer to Business)مصرف کننده با فروشنده
در حالیکه بازار مصرفOnlineروز به روز در حال گسترش است بسیاری از خریداران در یافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار گسترده بوده و ممکن است آنان را غوطه ور کند . چراکه وقتی مصرف کنندگان سایتهایی را در ارتباط بافروش محصول مورد نظر خود می یابند یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کاری دشوار است .
بنابراین برای راحتترکردن امر خرید نیاز به روشهای جدید خرید و فروش اینترنتیonlineاست که ار آن آژانسهایOnlineمانند واسطه هایی بین مصرف کننده ها و فروشنده ها تلاش می ککنند خریداران را به بهترین وجهی در خریدشان کمک کنند اساس کار آنهای مبتنی بر مدلCTOBاست برای این که مدل این آژانس های فروش به سوددهی منتهی شود باید از یک استراتژی فروش استفاده کنند مانندPricelinePriceline که خود را با این استراتژی تطبیق داده است .
● تجارتPTOP
▪ (Peer to peer)نقطه به نقطه
مدل تجارت الکترونیکیPTOPبرای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی به نامPaypalاست تجارتPTOP در چهارچوبی کارمی کند که افراد بتوانند به طور مستقیم باهم پول ردو بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو دررو به عهده دارد فن آوری تلفنهای همراه تعداد افراد بیشتری را در داد و ستد غیر حضوری سهیم می کند . قبل ازPaypalبسیاری از تاجرانonlineدر قدو قواره های متفاوت پرداخت مشتری ها را از طریق حساب کارتهای اعتباری تجارت دریافت می کردند .
با استفاده از سخت افزارMondexکه زیر مجموعهMastercarMastercard است کاربران قادرند نقل و انتقالات الکترونیکی پولی خود رانجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری به کارت اعتباری دیگر منتقل کنند نحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فن آوریGSMکه استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها به ویژه در اروپاست فن آوری دیگری تحت عنوان پروتکل به کارگیری نرم افزار کاربرد از طریق تجهیزات بی سیم(Wireless Application)که به اختصارWAPنامیده میشود جایگزین میشود در این شیوه جدید هر تلفن همراه از طریق مرکز تلفن با یک کامپیوتر سرویسگر مرتبط میود و می تواند نرم افزارها مورد نیاز کاربر خود را رو ی کامپیوتر مذکور فعال کند به این ترتیب استفاده کننده می تواند اطلاعات خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده(VAN)) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است ارسال ویا دریافت کند .
● تجارتBTOA
▪ (Business to Aministration )فروشنده با اداره
این نوع تجارت الکترونیکی شامل تمامی مبادله های تجاری مالی بین شرکتها و سازمانهای دولتی است تامین نیازهای دولت توسط شرکت ها و پرداخت عوارض مالیاتها از جمله مواردی است که میتوان در این گروه گنجاند .تجارتBTOAدر حال حاضر دوران کودکی خود را طی می کند ولی در آینده ای نزدیک زمانی که دولت ها به ارتقا ارتباطات خود تمایل و توجه نشان دهند به سرعت رشد خواهد کرد .
تجارت CTOA
▪ (Consumer to Administration)مصرف کننده با اداره
مدل تجارت الکترونیکیCTOAهنوز پدیدار نشده است ولی به دنبال رشد انواعB۲وBTOABTOA دولت ها احتمالا مبادلات الکترونیکی را به حیطه هایی همچون جمع آوری کمکهای مردمی پرداخت مالیات بردرآمد نو هرگونه امور تجاری دیگری که بین دولت و مردم انجام میشود گسترش خواهند داد .
با تجربه و آزمایش تمام مدلهای تجاریonlineکه تاکنون بیان شد مشخص است که با وجودی که تجارت الکترونیک پدیده ای تقریبا جدیدو نوپاست اما بسیار فعال است . دانشمندان صنعتی معتقدند که یافتن منابع درآمد.Onlineمطمئن با سعی و خطا آزمایش میشود مدلهایBTOCوBTOBبیشترین توجه را امروزه به خود جلب کرده اند ولی مدل های دیگرهنوز در حال تعدیل استراتژی هایشان هستند و روشهایشان را گسترش می دهند به هرحال عاقلانه است که ما راجع به ۵ سال ابتدای کار تجارت الکترونیک مانند پنج سال ابتدای زندگی یک کودک بیندیشیم .
● تجارت الکترونیک در ایران
ایران مانند سایرکشورها دارای شرکتهای بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته هستند . هدف این شرکتها از ایجاد پایگاه ها در اینترنت تموسعه صادرات است مانند شبکه اطلاعات صنعتی به آدرسWWW.Iranindustry.Orgبه زبان فارسی وWWW.Iranindustry.comبه زبان انگلیسی یا مرکز تجارت بین المللی ایران با آدرسIran.comwww.icc .
متاسفانه فروش در شبکه اینترنت مخارج زیادی در بر دارد و برای بسیاری مقرون به صرفه نمی باشد . شرکتهای بزرگ دنیا با سرمایه های کلان و پرسنل کافی پایگاههای تخصصی را برای مواردی چون صادرات و فروش تجاری ایجاد کرده اند . شرکتهای متعددی نیز در ایران دست به ایجاد چینن امکاناتی زده اند . اما از آنجایی که هنوز هیچ متولی و مرکزیتی برای این پدیده وجود ندارد این سازمانها به صورت جزیره ای و خود محور اقداماتی را انجام می دهند که هنوز فرانسه کامل تجارت را در برنگرفته و بصورت مقطعی انجام میشود . هیچ آمار دقیقی از کاربران اینترنت و استفاده کنندگان از کامپپوتر شخصی در دست نیست و هنوز به صورت یک طرح ملی به آن نگاه نشده است بنابراین در مرحله کودکی و نوپایی است و نیاز به مراقبت و حمایت زیادی از طرف دولت دارد دولت باید با ارایه یک طرح ملی فرهنگ خرید جامعه امروزی ایران را تغییر دهد باید توجه داشت که سرمایه گذاری مالی و زمانی روی زمینه ای که همه منتقدان معتقدند در آینده اینترنت حرف اول را خواهد زد به طور قطع باعث پویایی اقتصاد کشورخواهد شد خوشبختانه کشور ما از پشتوانه خوبی از نظر نیروی جوان برخوردار است و در نتیجه وظیفه ارگان های دولتی و غیر دولتی وارد کردن این فن آوری به کشور و تشکیل دادن گروه های کاری برای کار سازمان یافته روی این فن آوری جدید است
● نتیجه گیری
انقلاب تجارت الکترونیک در حال اثرگذاری روی روشهاست تجارت الکترونیک به تمام فروشندگان این فرصت را می دهد که در بازار جهانی و با عرضه کالاهای خود به بیش از ۳۲ میلیون خریدار با کمترین هزینه رقابت کنند هر تغییرو تحول در جامعه نیازمند تحول و دگرگونی در ساختارو قوانین و آداب و سنن است تابستری مناسب برای پذیرش این تغییر فراهم شود تجارت الکترونیک نیز تحولی است در عرصه تجارت و اطلاعات که به موجب آن شیوه خرید و فروش وانتقال اطلاعات و کالاها توسط موسسات دگرگون شده است برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونیک لازم است پیش نیازهای رشد این فن آوری مهیا شود . از جمله این پیش نیازها می توان به زیر ساختار مخابراتی . مسایل قانونی ایمنی پیام رسانی و نیز مبادله الکترونیکی داده ها اشاره کرد
منبع : آروین تاژ آفرین


همچنین مشاهده کنید