جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

غربالگری شنوایی نوزادان درمان شده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان


غربالگری شنوایی نوزادان درمان شده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان
● هدف:
با ارتقا طب پری ناتال تعداد بیشتری از نوزادان درمان شده در بخش مراقبت های ویژه زنده می مانند. بعضی عوامل پری ناتال ممکن است موجب اختلال شنوایی گردند. تشخیص زود هنگام کری به وسیله غربالگری و مداخله، یک اقدام مناسب برای تکامل گفتاری و رفتاری می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع اختلال شنوایی در نوزادان پرمخاطره درمان شده در بخش مراقبت ویژه نوزادان بود.
● روش مطالعه:
این مطالعه مقطعی، توصیفی - تحلیلی بود. طی سال ۱۳۸۳ وضعیت شنوایی تعداد ۳۳۰ نوزاد درمان شده که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا - بابل درمان شدند ابتدا بوسیله تست گسیل برانگیخته صوتی موقت (TEOAE) ارزیابی شده که اگر غیرطبیعی بود، به وسیله دستگاه ثبت پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) ارزیابی مجدد شنوایی صورت گرفت. با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری فیشر دقیق آنالیز انجام شد.
● یافته ها:
از ۳۳۰ نوزاد مورد مطالعه ۵۸% زودرس و بقیه سررس بودند. در اولین ارزیابی شنوایی به روش گسیل صوتی، ۲۴ نوزاد (۷.۳%) نتیجه غیرطبیعی داشتند که فقط در مورد آنهایی که فورسماید دریافت داشتند، اختلاف معنی دار بود (۱۹= OR و ۱۲.۴-۱.۱=CI). ۵ نوزاد پس از انجام تست پاسخ شنوایی ساقه مغز طبیعی و ۴ نوزاد مبتلا به بیماری زمینه ای (اوتیت میانی) داشته و در نهایت ۷ نوزاد (۲.۱%) مبتلا به اختلال شنوایی دایمی بودند که در ۶ نوزاد دوطرفه و یک نوزاد یک طرفه (گوش راست) بود.
● نتیجه گیری:
مطالعه ما نشان داد که در غربالگری شنوایی نوزادان درمان شده در بخش مراقبت های ویژه بوسیله تست گسیل صوتی، ۷.۳% غیرطبیعی و به وسیله تست پاسخ شنوایی ساقه مغز طبیعی در نهایت ۲.۱% مبتلا به اختلال شنوایی دائمی بودند. پیشنهاد می نمایم تا زمانی که غربالگری شنوایی کلیه موالید (نوزادان) کشور میسر نشده باشد، حداقل کلیه نوزادان پرمخاطره و درمان شده در بخش مراقبت های ویژه از نظر شنوایی غربالگری شوند تا با تشخیص زودهنگام کری درمان های حمایتی و مداخله ای و توانبخشی جهت جلوگیری از اختلال تکلم و ارتباط و یادگیری صورت پذیرد.
یداله زاهدپاشا
موسی احمدپور کچو
رمضان آقاجانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید