پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی قد و وزن کودکان زیر ۶ سال روستاهای شهرستان گرگان در سال ۱۳۷۷


بررسی قد و وزن کودکان زیر ۶ سال روستاهای شهرستان گرگان در سال ۱۳۷۷
● سابقه و هدف:
پایش رشد کودکان بهترین وسیله جهت بررسی وضعیت تغذیه در یک جامعه شناخته شده است. این بررسی به منظور تعیین الگوی روند افزایش قد و وزن و وضعیت تغذیه در کودکان زیر ۶ سال روستاهای شهرستان گرگان در سال ۱۳۷۷ به اجرا در آمده است.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی، نمونه گیری به طریق خوشه ای یک مرحله ای انجام شد و حدود ۱۰ درصد کودکان زیر ۶ سال روستایی (۲۸۰۲ نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری وزن و قد به ترتیب با دقت ۱/۰ کیلوگرم و ۱/۰ سانتی متر انجام شد. سن دقیق کودکان نیز از پرونده بهداشتی آنان در خانه های بهداشت استخراج گردید. جهت مقایسه گروه ها از آزمون t و استاندارد مرکز آمارهای بهداشتی آمریکا (NCHS) به عنوان مرجع استفاده شده است.
● یافته ها:
نتایج این بررسی نشان داد که دختران از وضعیت رشد جسمی بهتری نسبت به پسران برخوردار بودند. میزان شیوع سو تغذیه نیز بعد از دوره شیرخوارگی رو به افزایش بوده است. در گروه پسران، ۹۳/۴۳ درصد موارد از نظر قد و ۱۱/۵ درصد موارد از نظر وزن ۲SD پایین تر از وزن استانداردNCHS قرار داشتند ولی در گروه دختران این میزان به ترتیب ۴۹/۳۱ و ۹۴/۶ درصد بود.
● استنتاج:
سوء تغذیه مزمن (تاخیر رشد قدی) بیش از سوء تغذیه حاد (تاخیر رشد وزنی) کودکان زیر ۶ سال روستاهای گرگان را رنج می دهد و سوء تغذیه در پسران بیش از دختران و بعد از دوره شیرخوارگی رو به افزایش می باشد.
غلام رضا وقاری
موسی احمدپور کچو
محمدعلی وکیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید