جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر تعویض خون بر تغییرات پاسخ ساقه مغز (ABR) در نوزادان مبتلا به زردی شدید


اثر تعویض خون بر تغییرات پاسخ ساقه مغز (ABR) در نوزادان مبتلا به زردی شدید
● هدف:
زردی یک مشکل شایع دوره نوزادی است که می تواند منجر به کرن ایکتروس و اختلال شنوائی گردد. زردی نوزادی یک علت شایع کری حسی، عصبی و یک عامل مهم کری کودکان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر زردی شدید نوزادی بر قاعده مغز و راه های شنوائی قبل و پس از تعویض خون بوسیله بررسی پاسخ ساقه مغز (ABR) انجام گردید.
● روش مطالعه:
در یک مطالعه مورد - شاهد ۱۲ نوزاد مبتلا به زردی شدید (مورد) با ۱۲ نوزاد رسیده سالم (شاهد) قبل از تعویض خون، ۶ روز بعد و پیگیری در سن ۳ ماهگی بوسیله بررسی پاسخ ساقه مغز مورد آزمایش قرار گرفتند. معیار تعویض خون بیلی روبین توتال برابر و یا بیشتر ۲۰ میلیگرم درصد و بیلی روبین مستقیم برابر یا کمتر از ۲ میلیگرم درصد بوده است. متغیرهای مورد مطالعه توسط بررسی پاسخ ساقه مغز شامل: عدم وجود امواج، تاخیر امواج (Latency) و فاصله بین امواج (Inter- peak) بوده است.
● یافته ها:
در دو شیرخوار زرد قبل از تعویض خون هیچ موجی ظاهر نگردید که پس از تعویض خون امواج ظاهر گردیده اند. متوسط زمان تاخیر موج V قبل و پس از تعویض و در پیگیری ماه سوم به ترتیب ۵۳/۷ (±۳۴/۰)، ۴۳/۷ (±۳۳/۰) و ۹۹/۶ (±۲۹/۰) میلی در ثانیه بود (p<۰.۰۰۱) که بهبود یافته بود. فاصله بین امواج III-V به ترتیب ۵۸/۲ (±۱۹/۰)، ۶۵/۲ (±۱۹/۰) و ۳۲/۲ (±۱۶/۰) (p<۰.۰۰۹) و متوسط فاصله بین امواج I-V: ۵.۳۸ (۲۹/۰±)، ۵.۱۶ (۲۹/۰±) و ۴.۸۴(±۲۸/۰) (p<۰.۰۰۴) میلی در ثانیه بود که پس از تعویض خون کوتاهتر گردید.
● نتیجه گیری:
مطالعه ما نشان داد که زردی شدید باعث اختلال حاد فونکسیون ساقه مغز می گردد که با انجام تعویض خون قابل برگشت بود. بنابراین انجام بررسی پاسخ ساقه مغز برای غربالگری و تشخیص زودرس عوارض سمی عصبی بیلیروبین برای کلیه نوزادان مبتلا به زردی شدید جهت تشخیص زودرس اختلال شنوایی و اقدام مداخله ای پیشنهاد می شود.
یداله زاهدپاشا
موسی احمدپور کچو
رامین نظری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید