جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر اریتروپوئیتین نوترکیبی خوراکی بر خون سازی در نوزادان نارس


اثر اریتروپوئیتین نوترکیبی خوراکی بر خون سازی در نوزادان نارس
● هدف:
اریتروپوئیتین هورمون اساسی برای خون سازی است. اریتروپوئیتین نوترکیبی برای پیشگیری و درمان کم خونی نوزادان نارس موثر می باشد. هدف این مطالعه تعیین اثر اریتروپوئیتین نوترکیبی خوراکی بر خون سازی در نوزادان نارس می باشد.
● روش مطالعه:
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده نوزدان کم وزن و نارس با وزن کمتر یا برابر با ۱۸۰۰ گرم و سن داخل رحمی برابر یا کمتر از ۳۴ هفته وارد مطالعه شدند. نوزادان به دو گروه، گروه اول اریتروپوئیتین نو ترکیبی خوراکی و گروه دوم شاهد بطور اتفاقی ساده انتخاب گردیده اند. اریتروپوئیتین با دوز ۱۲۰۰ واحد به ازای هر کیلوگرم وزن در هفته (۳ روز) ساخت کارخانه CIMAB کوبا و به هر دو گروه قطره سولفات آهن داده شد. هموگلوبین، هماتوکریت، شمارش رتیکولوسیت، سطح اریتروپوئیتین و فریتین سرم قبل از شروع درمان و روز دهم و روز آخر قبل از ترخیص اندازه گیری شد. پس از جمع آوری اطلاعات توسط تست T و اندازه گیری مکرر، نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل صورت گرفت.
● یافته ها:
میانگین (انحراف معیار) سن داخل رحمی گروه شاهد و اریتروپوئیتین به ترتیب ۷/۳۰ (۵/۲) و ۳/۳۰ (۹/۰) هفته و وزن ۱۳۹۲ (۱۹۶) و ۱۳۲۸ (۲۶۷) گرم بوده که اختلاف معنی دار نبود. پس از مداخله شمارش رتیکولوسیت در گروه شاهد ۳۶/۱ (۹۶/۰) و گروه اریتروپوییتین ۹۹/۲ (۴۵/۱) درصد بود که اختلاف معنی دار بود (۰۰۹/(P=?. متوسط سطح سرمی اریتروپوییتین در گروه شاهد ۷/۸ (۴) و گروه اریتروپوییتین ۱۸ (۱۱) میلی واحد در میلی لیتر بود که اختلاف قابل توجه بوده است (۰۰۶/(P=?. سطح متوسط هموگلوبین و هماتوکریت در دو گروه اختلاف قابل ملاحظه ای نداشت (۳/P=?).
● نتیجه گیری:
اریتروپوییتین نوترکیبی خوراکی موجب افزایش قابل توجه سطح اریتروپوییتین سرم و شمارش رتیکولوسیت گردید (تحریک خون سازی) ولی باعث افزایش هموگلوبین و هماتوکریت نگردید.
یداله زاهدپاشا
موسی احمدپور
محمود حاجی احمدی
سیدمحمدباقر حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید