جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سندرم فاست قفل شده در ضربه‌های مهره‌های گردنی


سندرم فاست قفل شده در ضربه‌های مهره‌های گردنی
● سابقه و هدف:
مهره های گردنی متحرکترین قسمت ستون فقرات می باشند، با توجه به کم بودن ساختمانهای حمایتی، این ناحیه بیشتر در معرض آسیب های تروماتیک بوده و یکی از آسیبهای شایع سرویکال شکستگی و در رفتگی فاست می باشد. این آسیب ممکن است یکطرفه و یا دو طرفه باشد. درمان اولیه جااندازی بسته مهره با گذاشتن کشش جمجمه می باشد، در مواردی که بعلت گیر کردن فاست‏های آسیب دیده، با حداکثر کشش هم امکان پذیر نبوده، که این حالت را سندرم فاست قفل شده گویند. اقدام مناسب و درست درمانی جااندازی باز به روش جراحی می‏باشد.
● مواد و روش ها:
این مطالعه گذشته نگر طی مدت سه سال از میان تمامی بیمارانی که بعلت ترومای ستون فقرات به مرکز اورژانس مراجعه داشته اند انجام شد از ۲۷۴ بیمار بستری شده با تشخیص ضربه مهره های گردنی ۱۹ بیمار با تشخیص سندرم فاست قفل شده بستری شده بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
از این ۱۹ بیمار ۱۲ نفر مرد و بقیه زن بوده اند. شایعترین علت آسیب بیماران، سقوط از بلندی بوده و بیشتر آنها در دهه دوم و سوم عمر بوده اند. شایعترین یافته در این بیماران درد گردن می باشد. ۱۲ بیمار بدون علایم عصبی، ۴ بیمار با علائم عصبی ناقص و ۳ بیمار دارای علایم عصبی کامل بودند.
● نتیجه گیری:
در درمان بیماران با سندرم فاست قفل شده متدهای مختلف از جمله وایرینگ اینتراسپینوس و وایرینگ اینترفاست و اخیرا از پلیت که در توده های طرفی، پیچ می شود، استفاده شد. که نتایج مطلوبی داشت.
محمدرضا احصایی
غلام رضا بهادرخان
سهراب‌ صادقی گوغری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید