پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی کودک آخرین راه نجات


کارآفرینی کودک آخرین راه نجات
باعث تاسف است که بسیاری از بچه های امروزی در حال بهره گیری از مزایا و امتیازاتی هستند که در اختیار آنها قرار داده شده تا از آن لذت ببرند.
آنها قادر به درک این نکته نیستند که زندگی راحت و تا حدی تجملی آنها تنها در سایه تلاش طاقت‌فرسا و از‌خودگذشتگی‌های والدینشان بوده است. اگر چنین وضعیتی همچنان دنبال شود قطعا پیامدهای بسیار نامطلوبی برای جامعه در پی خواهد داشت. بنابراین بسیار ضرورت دارد که کودکان امروز ارزش پول را درک کنند و برای آن ارزش قائل شوند و بدانند که چگونه به دست می‌آید و چگونه باید خرج شود. همچنین آنها باید یاد بگیرند که بیشتر متکی به خود، منضبط، متمرکز، متعهد و مسوول باشند.
نسل امروز آینده ما همچون نسل گذشته دیگر نمی‌تواند از رودخانه زمانه خویش که جریان آرامی داشت به آسانی عبور کند و او باید از یک رودخانه بسیار خروشان گذر کند و این خود نیازمند کسب توانمندی‌های فراوان است.
یک شیوه بسیار خوب برای اینکه بچه ها چنین ویژگی‌های مثبتی را به دست آورند این است که در مورد کسب و کار به آنها آموزش داده شود و به آنها اجازه داد شود که احساس کنند که کسب وکاری را اداره می‌کنند. برنامه کارآفرینی کودکان به جست وجوی انجام چنین هدفی است.
از طریق تجربیات و فعالیت های متنوعی، کودکان یاد خواهند گرفت که خودشان چیزها را امتحان کنند و برای رسیدن به اهداف مبارزه کنند و از عهده مشکلات واقعی برآیند. همچنین آنها خواهند آموخت که از نظر اجتماعی مسوول باشند و آن محیط را دوست داشته باشند.
زمانی که کودکانتان در حال بزرگ شدن هستند، آنها را برای رویارویی با چالش‌های جهان آماده کنید. هم اکنون برای برنامه کارآفرینی کودکان نام نویسی کنید.
مراحل کارآفرینی کودک که بزودی توسط خانه کارآفرینان به اجرا در خواهد آمد عبارتند از:
● اهداف برنامه:
این نقطه شروع برای یادگیری کسب و کار در دانش‌آموزان ۱۲-۱۰ ساله است، کودکان کارآفرین خواهند آموخت:
-اهمیت و ارزش پول
-آنچه کسب و کار انجام می‌دهد
-تفکر بطور خلاقانه
- اهمیت دوست داشتن محیط و جامعه
- چگونگی طراحی، سازمان‌دهی و حل مشکلات و چگونگی کار گروهی بطوری که تیم به اهدافش برسد.
نکات مهم برنامه
- مهارت های چند نفری- که همراه با دیگران به دست می‌آید.
- اعتماد به نفس و انضباط –چیزهایی که موفقیت را به ارمغان می‌آورد.
- ابتکار و خلاقیت
- ابداع یک کسب و کار
- پول- ارزش و نقش منابع، پول و کسب و کار
- بازاریابی و فروش
- تعیین و برنامه ریزی هدف
- شروع کارکارگاه
- کارگروهی –سازمان‌دهی تیم برای رسیدن به اهداف مشترک
- مسوولیت اجتماعی –من و جامعه‌ام
- نمایش گروهی پروژه‌های تیم
● رئیس خودتان باشید؟ چرا نه !
«براد سوئیت» ۱۹ ساله اهل مریلند قصد داشت برای روز مادر هدیه‌یی بخرد. او پولی برای خرید هدیه نداشت و زمان زیادی نیز به روز مادر نمانده بود. ناگهان او به فکر ساختن یک وسیله چوبی افتاد. او به انبار خانه شان رفت که والدینش وسایل چوبی را در‌ آنجا نگهداری می‌کردند. نام کسب و کار آنها «سوئیت‌ارتیسان» بود و در آنجا مقدار زیادی وسایل و خرده‌ چوب قرار داشت. براد می گوید: «من با نگاه کردن به کار والدینم یاد گرفته بودم که چگونه چیزهایی را بسازم و با کارهای هنری آشنا بودم. من مقداری تکه‌چوب جمع کردم و شروع به ساختن لانه پرنده کرد. برای ساختن سقف از بطری‌های نوشابه استفاده کرم. از جدار بطری برای سقف و از در آن برای دور لانه استفاده کرد. اولین لانه او با نام «باتن شاپ» هدیه روز مادربود و تبلیغ مهمی نیز برای ابتکار وکاردستی او محسوب می‌شد. آن لانه برای دو هفته در ایوان خانه گذاشته شده بود و مردم زیادی می‌خواستند یکی مانند آن را داشته باشند.»
کسب وکار براد به سرعت رونق گرفت و او شروع به ساختن لانه، در اوقات فرغت‌اش نمود. او هر وقت دوست داشت کار می‌کرد و مجبور نبود هر روز برای یک دستمزد ناچیز در مغازه‌های خواربار فروشی یا سینما کار کند. او می گوید: «شما نمی خواهید مجبور باشید هر روز بر ای کار به سینما بروید. رئیس خود بودن یعنی هر وقت دوست داشتید کار کنید، چون شما خودتان برنامه‌تان را تنظیم می‌کنید.»
● پرواز مانند یک عقاب
براد، تنها از استعدادش برای شروع کسب‌و کارش استفاده نمود و توانست در جه «پیشاهنگ عقاب» را که پرافتخارترین نشان پیشاهنگ پسر امریکاست به دست آورد. او همچنین یک نمایشگاه صنایع دستی را به راه انداخت و غرفه‌ها را به فروشندگان صنایع دستی فروخت و یک غرفه را نیز به خود اختصاص داد. او هشت لانه ساخت و در نیمه زمان نمایشگاه همه آنها را فروخت و با پول آن سالن گردهمایی شهرش را بازسازی کرد که شامل تعمیر سیستم صدا، نور و دیوارها می‌شد. بعد از موفقیت اولین نمایشگاه صنایع دستی‌اش، براد به ساختن لانه پرنده در اوقات فراغتش ادامه داد و آنها را در نمایشگاه های بعدی فروخت. لانه پرنده حدود چهار روز کامل وقت او را می‌گیرد و کل لانه با استفاده از موادبازیافتی و قابل بازیافت هستند. هر لانه طراحی ویژه‌یی دارد مثلا یکی به رنگ قهوه‌یی است و با پاکت های کوچک قهوه تزئین شده است. کف لانه قابل تعویض بود و این تمیز کردن لانه را آسان می کرد. بیشتر طراحی‌ها را براساس تصور و ابتکار خودش انجام می داد اما بعضی اوقات نیز لانه را بر اساس سفارش مشتری می‌ساخت.
حالا او در دانشگاه تاوسون درس می‌خواند و کسب وکار صنایع دستی اش را در اوقات فراغتش و در تعطیلات تابستان انجام می دهد. او عقیده دارد یک کار بسیار خوب ولی با داشتن یک کارفرما نمی توانست این انعطاف‌پذیری، خلاقیت و همچنین پاداش‌های مالی را به همراه داشته باشد.
او اذعان می کند که این کار یعنی رئیس خود بودن، چالش هایی را نیز دارد. او می‌گوید،‌ شما باید انگیزه خودتان را داشته باشید تا بتوانید کارتان را انجام دهید. او می‌گوید، وقتی شما می‌بینید که مردم پیش شما می آیند و می گویند «اینها واقعا معرکه هستند، واقعا احساس موفقیت می کنید. مردم وقتی کارهای مرا می‌بینند چشم‌هایشان برق می‌زند. من از چوب و بطری برای ساختن لانه برای پرندگان استفاده می کنم در نتیجه به نوعی به حفظ محیط زیست کمک می کنم.»
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید