جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر افدرین عضلانی در پیشگیری از افت فشارخون حین بی ‌حسی نخاعی در سزارین انتخابی


بررسی تاثیر افدرین عضلانی در پیشگیری از افت فشارخون حین بی ‌حسی نخاعی در سزارین انتخابی
● مقدمه:
سزارین یکی از شایعترین جراحی‌ها در جهان بوده و در حال حاضر نیز یکی از اعمال جراحی شایع می‌باشد و بدون بیهوشی عمومی یا ناحیه‌ای امکان‌پذیر نیست. مرگ و میر همراه با بیهوشی عمومی حداقل چهار برابر میزان مرگ و میر بیهوشی ناحیه ‌ای است. یکی ازعوارض شایع بی ‌حسی نخاعی، افت فشار خون است که می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تزریق افدرین بصورت عضلانی قبل از القاء بی‌حسی نخاعی جهت جلوگیری از افت فشار خون در عمل جراحی اختیاری سزارین صورت گرفت.
● مواد و روشها:
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی در سال ۸۲-۱۳۸۱ در مرکز پزشکی بعثت در سنندج انجام گرفت. تعداد نمونه‌های پژوهش ۱۰۰ مورد بود که در دو گروه مداخله و مقایسه بصورت تصادفی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز ازطریق پرسشنامه ‌ای که حاوی اطلاعات دموگرافیک، کلاس فیزیکی بیمار، میزان فشار خون پایه‌ و فشار خون بعد از تزریق و بی‌ حسی نخاعی بود تکمیل می‌شد. داده‌های پژوهشی نیز از طریق نرم‌افزار SPSS.win مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته‌ها:
در این پژوهش دو گروه مداخله و مقایسه از نظر سن، وزن و قد اختلاف معنی ‌داری با هم نداشتند. اکثر واحدهای پژوهش در گروه سنی۳۰-۲۶ سال با میانگین سنی ۵.۱۱± ۲۹.۸۶برای گروه مداخله و ۳۱.۱۵±۴.۱۱ برای گروه مقایسه بود. فشار خون سیستولیک پایه (قبل از بی‌حسی نخاعی) در دو گروه از نظر آماری با هم اختلاف معنی ‌داری نداشت. میزان افت فشار خون سیستولیک در دقایق ۵/۲، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ بعد از تزریق و بی‌حسی نخاعی در دو گروه با هم مقایسه شدند که از نظر آماری دارای اختلاف معنی‌داری بودند (۰.۰۵>P) و در گروه مقایسه افت فشار بیشتر بود.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به نتایج این پژوهش تزریق عضلانی افدرین می‌تواند از افت فشار خون سیستولیک حین بی ‌حسی نخاعی و سزارین جلوگیری نموده و در نهایت می‌توان از تغییرات شدید در تعداد ضربان قلب جنین، آپگار نوزاد و میزان تهوع و استفراغ مادر حین و بعد از عمل پیشگیری کرد.
بهزاد احسن
محمدصالح واحدی
مارلین اردلان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید