جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر درمان با Avonex بر برخی یافته های بالینی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس


بررسی تاثیر درمان با Avonex بر برخی یافته های بالینی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
● زمینه و هدف:
اثرات اینترفرون بتا (INF beta) در درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS) مورد بررسی قرار گرفته است. البته استفاده بالینی از آن در درمان بیماران یک امر پیچیده می باشد زیرا اثرات آن نسبی بوده و عوارض جانبی آن هنوز کاملا شناخته نشده است این مطالعه با هدف شناخت یافته های بالینی در بیماران مبتلا به MS و همچنین نتایج درمان با Avonex که یک نوع اینترفرون بتا می باشد در درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب بیمارستان توحید سنندج انجام شد.
● روش بررسی:
این مطالعه به صورت قبل و بعد (Before-After) انجام شد. حجم نمونه ۴۲ نفر بود که با روش سرشماری وارد مطالعه شدند به گونه ای که تمامی بیمارانی که از آغاز سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۸۲ با تشخیص بیماری MS در درمانگاه تخصصی بیمارستان توحید سنندج تحت درمان قرار گرفتند وارد مطالعه شدند. بیماران به مدت سه سال پیگیری شدند. داده های مطالعه پس از جمع بندی وارد محیط نرم افزار آماری SPSS win گردیده با استفاده از این نرم افزار و آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین و انحراف معیار و تست های آماری t test pairedو X² نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد.
● یافته ها:
بر اساس نتایج این مطالعه ۴۲ بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پس از تشخیص و شروع درمان با داروی اینترفرون بتا مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه ۱۳.۷۳±۳۴.۸۵ سال بود. بیشتر بیماران مورد مطالعه ۱۸ نفر (۴۲.۸ درصد) در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار داشتند. تعداد مردان ۷ مورد و تعداد زنان ۳۵ مورد بود و نسبت زن به مرد ۵ به ۱ بود .مقایسه تعداد حملات بیماری قبل و بعد از درمان با آونکس در بیماران مولتیپل اسکلروزیس مورد مطالعه نشان داد که میانگین تعداد حملات قبل از شروع Avonex ،۱.۲۹ ± ۱.۸ حمله بود در حالیکه این میانگین بعد از شروع درمان ۱.۰۴±۰.۷۱ حمله بود که از نظر آماری با p<۰.۰۱ معنی دار بود.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که داروی Avonex عود و حملات ناشی از بیماری مولتیپل اسکلروزیس را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.
بهروز احسن
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید