پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

‌پیش آگهی و مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) بیمارستان توحید سنندج در سال ۱۳۷۹


‌پیش آگهی و مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) بیمارستان توحید سنندج در سال ۱۳۷۹
● مقدمه:
بخش مراقبتهای ویژه یا (ICU) بیمارانی را در خود جای می‌دهد که دارای مجموعه‌ای از مشکلات بوده و یا دچار نارسایی در یک یا چند ارگان حیاتی مانند سیستم قلبی و تنفسی می‌باشند. با توجه به اهمیت این بخش و پیامدهای آن این مطالعه با هدف تعیین پیش‌آگهی و مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان توحید سنندج در سال ۱۳۷۹ انجام شد.
● مواد و روشها:
این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان توحید سنندج در سال ۱۳۷۹ بود. بیمارانی که در این بخش بستری می‌شدند وارد مطالعه شده و یک برگ چک لیست در پرونده آنان قرار داده ‌شد. کلیه داده‌های مربوط به بیماران بطور دقیق در این چک لیستها ثبت می‌گردید. ۲۳۸ بیمار در مدت زمان انجام مطالعه در بخش بستری شدند که تعداد ۱۶ نفر از آنان به دلیل خروج زود هنگام از بخش، از مطالعه حذف شدند. داده‌های بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و نرم‌افزار آماری SPSS win تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته‌ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که ۱۶۲ نفر از بیماران (۷۳%) از بخش اورژانس، ۲۳ نفر (۴/۱۰%) از اتاق عمل و ۳۷ نفر (۷/۱۶%) از سایر بخشها به ICU بیمارستان توحید منتقل شده بودند. ۹۹ نفر بیماران یعنی ۶/۴۴ درصد زن و ۱۲۳ نفر یعنی ۴/۵۵ درصد مرد بودند. میانگین زمان بستری در بخش ۹۵/۳ روز با انحراف معیار ۵/۴ نفر بود. ۱۰۹ نفر از بیماران یعنی ۱/۴۹ درصد زنده از بخش خارج شدند و ۱۰۱ نفر یعنی ۵/۴۵ درصد فوت نمودند. ۱۲ نفر نیز (۴/۵ درصد) با رضایت شخصی ترخیص شدند.
● نتیجه‌گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر بیماران در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان توحید نسبت به سایر مطالعات در زمان انجام مطالعه نسبت به سایر بررسیها بالاتر بوده است که می‌تواند ناشی از نحوه انتخاب بیماران جهت مراقبت در بخش ICU و یا پایین بودن استانداردهای لازم در انجام مراقبت از این بیماران باشد.
بهروز احسن
سرور خالدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید