جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

یک مویز و بیست و شش قلندر !


یک مویز و بیست و شش قلندر !
... بازار ICT یک بازار پر از بی‌کاری و انگیزاننده فعالان آن به تفریح و تفرج و وقت‌گذرانی در انواع و اقسام نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی و غیر‌دولتی است.(ایضاً خصوصی و شبه خصوصی و غیرخصوصی)!
الف) تعاریف
▪ مویز: صنعت و بازار ICT کشور
▪ قلندر‌ها (فعلاً): به ترتیب الفبا
۱) اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
۲) اتحادیه ماشین‌های اداری، رایانه و انفورماتیک
۳) اتحادیه صادر‌کنندگان نرم‌افزار
۴) مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۵) انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران
۶) انجمن آموزشگاه‌های رایانه‌ای
۷) انجمن شرکت‌های اینترنتی
۸) رسانه‌های مختلف‌الموضع حوزه ICT (نشریات، سایت‌ها، صفحات و ستون‌های ICT )
۹) سندیکای تولید‌کنندگان فن‌آوری اطلاعات
۱۰) شرکت تحقیق و توسعه صادرات نرم‌افزار (ثنارای)
۱۱) شرکت (مرکز) تحقیقات صنایع انفورماتیک
۱۲) شورای عالی فناوری اطلاعات مجلس
۱۳) شورای عالی فناوری اطلاعات
۱۴) شورای عالی انفورماتیک کشور
۱۵) شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۶) شورای عالی اطلاع‌رسانی
۱۷) مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
۱۸) مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱۹) مجمع ناشران الکترونیک
۲۰) نظام صنفی رایانه‌ای کشور
۲۱) وزارت بازرگانی
۲۲) وزارت صنایع
۲۳) وزارت ICT
۲۴) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۲۵) هنوز تشکیل نشده و در دست اقدام
۲۶) ...
ـ توضیح ۱: بر اساس علاقه و اهمیت، این لیست در هر یک از دستگاه‌های فوق‌الذکر به ترتیب خاصی قابل Sort است. مثلاً چنانچه قرار بود این لسیت توسط نگارنده Sort شود،‌جای ردیف ۱ و ۲۶ عوض می‌شد!
ـ توضیح ۲: با پاره‌ای ملاحظات، برخی موارد را تعمداً از قلم انداختم.
ـ توضیح ۳: با پاره‌ای ملاحظات، جای برخی دستگاه‌ها در این لیست نیست،‌ که هست.
ب) گمانه‌ها:
ـ اول: بازار ICT، یک بازار بزرگ با حجم معاملات بالا و ناگزیر از وجود دستگاه‌های متعدد برای ساماندهی و مدیریت امور آن است.
ـ دوم: بازار ICT یک بازار بزرگ و پر‌منفعت اقتصادی است و لذا حضور صنوف مختلف و دستگاه‌های متولی در چنین بازاری برای تامین تقاضای مشتریان، اجتناب‌ناپذیر است.
ـ سوم: بازار ICT یک بازار بزرگ و مرتبط با رانت‌های کلان اقتصادی است و حضور دستگاه‌های مختلف ناشی از ضرورت مراقبت و تقسیم غنائم احتمالی است.
ـ چهارم: بازار ICT یک بازار مدرن،‌ فریبنده و تهدید‌کننده منافع مصرف‌کنندگان است و وجود دستگاه‌های حمایت‌کننده حقوق مصرف‌کنندگان در چنین بازاری ضرورت دارد.
ـ پنجم: بازار ICT هیچکدام از شرایط زیر را ندارد و وجود دستگاه‌های فوق‌الذکر ناشی از فقدان سواد و تجربه اقتصادی فعالان این حوزه و احتمالاً ادامه برخورد‌های حوزه سیاسی است.
ـ ششم: بازار ICT یک بازار پر از بی‌کاری و انگیزاننده فعالان آن به تفریح و تفرج و وقت‌گذرانی در انواع و اقسام نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی و غیر‌دولتی است.(ایضاً خصوصی و شبه خصوصی و غیرخصوصی)
● برخی نتایج:
«کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن اعمال صرفه‌جویی در استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های رایانه‌ای از هر گونه‌ای هزینه‌ای در این ارتباط بدون هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خودداری نمایند.»
ـ مسعود زریبافان- معاون رئیس‌جمهور
«مدت‍‌هاست هیچ قرار‌داد نرم‌افزار و سخت‌افزار بزرگی که بخش خصوصی مجری آن باشد، اعلام نشده است و شرکت‌هایی به علت عدم دریافت مطالبات خود از دولت با تنگنا‌های ریالی روبرو شده‌اند که حتی بعضاً از پرداخت حقوق ماهیانه کارمندان خود عاجز مانده‌اند.»
ـ امیر‌حسین سعیدی نائینی- ریس نظام صنفی رایانه‌ای کشور
«در حال حاضر خرید‌های زیاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سوی دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد که گاه هیچ کارایی و نتیجه لازم را در بر ندارد. در الگوی صحیح دنیا میزان یشرفت کشور در صنعتی مانند IT به میزان بهره‌وری و کارایی آن وابسته است و نه صرفاً به عدد و رقم وتجهیزات و سخت‌افزار...»
ـ عبد‌المجید ریاضی- دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات
«... ما در گزارش خود گفته بودیم که اگر قرار است وظایف جدیدی در زمینه مسائل انفورماتیکی و IT به جای دیگری محول شود،‌ می‌توان با تغییر ساختار و قانون شورای عالی انفورماتیک همان وظیفه را به عهده گرفت ... اما تصمیم‌گیران به نوعی دیگر تصمیم گرفتند.»
سپهری‌راد- دبیر شورای عالی انفورماتیک کشور
«... ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی متناسب با توسعه شبکه اطلاع‌رسانی به ویژه در جهت مقابله کار‌آمد با جرائم سازمان یافته الکترونیکی، بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی در عرضه خدمات پستی و از همه مهم‌تر یکپارچه‌سازی مدیریت کلان فناوری اطلاعات در کشور. اینها آرمان‌های آتی وزارت ICT در تحقق بکارگیری IT است که مورد آخر شاید بالاخره متولی حقیقی IT در کشور را معرفی کند...»
ـ محمد سلیمانی- وزیر ICT
«این طرح باعث می‌شود که وارد‌کننده‌ها و توزیع‌کنندگان تجهیزات IT کالا‌های مرغوب عرضه کرده و محصولات فناوری اطلاعات هم از نظر ایمنی و هم خدمات مشکلی نداشته باشند. برچسب اطمینان برای تجهیزات IT اولین گام در زمینه اعطای هولوگرام است و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به این طرح دید انتفاعی نداشته است.»
ـ علیرضا خمسه- مدیر‌عامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک
«این تشکل‌ها پناهگاهی به عنوان اتاق ایران گرفته و می‌خواهند ارتباطات فناوری اطلاعات برون‌مرزی خود را گسترش دهند تا بتوانند از این طریق پتانسیل‌های داخل کشور را به خارج از کشور معرفی کند... این سازمان جای معین ندارد زیرا تا کنون هیچ فعالیت پر‌رنگی در این حوزه نداشته است.»
ـ محمد‌رضا طلایی نیک- رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان نرم‌افزار
یک نظام جامع باید کلیه اتحادیه‌ها و تشکل‌های موجود در حوزه خود را به رسمیت شناخته و در کنار خود قرار دهد نه اینکه آنها را کنا گذاشته و اقدام به تشکیل کمیته‌های فرمایشی آن هم بدون برگزاری انتخابات نماید... ما خواستار همکاری با این سازمان و تقویت مواضع آنها هستیم در حالی که آنها ما را دفع می‌کنند.»
ـ ریاضیات- رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران
«تکفا به نوعی از بعضی از جریانات سیاسی، حزبی و گروهی حمایت و پروژه‌ها را میان اعوان و انصاری تقسیم کرده که به نوعی با مجریان آن در ارتباط بوده‌اند.»
ـ محمد‌امین شهرستانی- رئیس مجمع ناشران الکترونیک
«... اگر محور‌های سیاست‌گذاری شده برنامه تکفا را به طور دقیق مطابق با نیاز‌های کشور بدانیم، ضعف‌ها و نقص‌های مشهودی در اجرای آن مشاهده می‌شود که با وجود صرف هزینه‌هایی طی سال‌های اخیر،‌ آنچه مورد نظر برنامه‌ریزان و نیاز کشور بوده تحقق نیافته است... اما در نهایت به دلیل عدم همکاری مناسب و به موقع، طرح تکفا از لحاظ نرم‌افزاری نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه شد. گو اینکه وجود نهاد‌های موازی در سایر وزارتخانه‌ها در کنار شورای عالی اطلاع‌رسانی وجود هماهنگی‌های لازم برای پیشبرد کار را سخت‌تر کرده است.در نتیجه اگر این طرح با نارسایی‌هایی مواجه است، دلایل آن در مجموعه عوامل یاد‌ شده قابل جست‌وجو است...»
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید