جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دوست پسر جدید مادرم My Moms New Boyfriend


دوست پسر جدید مادرم  My Moms New Boyfriend
▪ نویسنده و کارگردان: جورج گالو.
▪ موسیقی: کریس بوردمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: مایکل نگرین.
▪ تدوین: اوگی هس.
▪ طراح صحنه: باب زیمبیکی.
▪ بازیگران: آنتونیو باندراس[تامی]، مگ رایان[مارتی دوراند]، کالین هنکس[هنری دوراند]، سلما بلیر[امیلی]
▪ ٩٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا، آلمان.
▪ نام دیگر: Homeland Security ، More Than You Know.
▪ ژانر: اکشن، کمدی، عاشقانه، مهیج.
هنری دوراند، مامور FBI در حالی که نگران حال مادرش مارتی است، او را برای انجام ماموریتی ترک می کند. مارتی بیوه ای چاق، افسرده، سیگاری و تنهاست.
اما چند سال بعد، زمانی که هنری به همراه نامزدش امیلی به خانه بازمی گردد به جای مارتی سابق با زنی لاغر اندام، سکسی و دارای دوست پسرهای متعدد و اغلب کم سن و سال روبرو می شود که لحظه ای را برای خوش گذرانی از دست نمی دهد.
هنری بعد از رویارویی با یکی از معشوقه های نوجوان مارتی، از او می خواهد تا لااقل دوست پسری در سن و سال خود بیابد. تا اینکه مارتی در طول گردشی تفریحی، تصادفاً با تامی جذاب، میان سال و مودب برخورد کرده و هر دو نفر شیفته یکدیگر می شوند.
به نظر می رسد که این آشنایی می تواند همان چیزی باشد که هنری می خواسته، اما به زودی کشف می کند که تامی سارق مشهور اشیای هنری است و هم اکنون نیز با کمک دو همکارش در صدد طرح و اجرای نقشه سرقت مجمسه ای گران قیمت هستند.
این پرونده به FBI ارجاع شده، چون قرار است پول به دست آمده از سرقت به مصرف عملیات تروریستی برسد. هنری از آشنایی مادرش با تامی پرده برمی دارد و بلافاصله مجبور می شود تا از آشنایی آن دو برای دستگیری باند سارقان استفاده کند. چیزی که نه خوش آیند اوست و نه مادرش...
● چرا باید دید؟
جورج اچ. گالو جونیور متولد ١٩٥٦ در رشته گرافیک تحصیل کرده، اما با دیدن فیلم خیابان های پایین شهر اسکورسیزی تصمیم گرفت تا وارد سینما شود. بنابراین تحصیل را رها کرد تا اولین فیلمنامه اش را بنویسد. ولی اولین نوشته اش فیلمی برای گروه سه کله پوک-هرگز ساخته نشد.
در ١٩٨٢ با ساخته شدن فیلمنامه اش-که ٥ سال روی آن کار کرده بود- به نام Wise Guys وارد هالیوود شد. یک کمدی اکشن دزد/پلیس که گالو در امتداد همین تم دومین فیلمنامه اش فرار نیمه شب را در ١٩٨٦ نوشت. فرار نیمه شب با حضور رابرت دنیرو و چارلز گرودین به موفقیت تجاری/هنری خوبی دست یافت و موقعیت گالو را در هالیوود تثبیت کرد.
بعدها بر اساس شخصیت های فرار نیمه شب سه فیلم تلویزیونی دیگر نیز ساخته شد، اما گالو با نوشتن فیلمنامه خیابان بیست و نهم و کارگردانی آن ترجیح داد در سینما فعالیت کند. گالو تا امروز ٥ فیلم دیگر نیز ساخته و دوست پسر جدید مادرم ششمین فیلم او در مقام کارگردانی است. اما ارباب جراید او را به خاطر سهمش در نوشتن فیلمنامه پسران بد و آدم هفت خط کامل[The Whole Ten Yards] بیشتر به یاد دارند و می ستایند. فیلم پیشین او Local Color نیز توانست نقدهای مثبتی دریافت و جایزه داوران جشنواره لودردیل برای بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.
دوست پسر جدید مادرم که با بودجه ای ٢٥ میلیون دلاری ساخته شده، یک کمدی دزد/پلیس و همزمان یک داستان عاشقانه برای جوانان و میان سال هاست. با گوشه چشمی به شخصیت همسایه شوخ و غریب زوج جوان فیلم پا برهنه در پارک که این بار قرار است آنتونیو باندراس مزه لذت واقعی و اگزوتیک را به مگ رایان بچشاند.
فیلم که از لحظه کلید خوردن پروژه چند نام مانند امنیت ملی و بیش از آن چه تو می دانی عوض کرده، سرانجام با نام فعلی به نمایش در آمده و قصه دور از انتظاری به تماشاگر وعده نمی دهد. همه چیز قابل پیش بینی است، اما آن چه بر جذابیت فیلم می افزاید انتخاب درست بازیگران است که انگار برای این نقش ها آفریده شده اند. البته بازیگران فرعی مانند آشپز ایتالیایی که هر شب با دسته گلی پشت در خانه مارتی آمده و زیر گریه می زند یا رئیس سیاه پوست هنری نیز سهمی قابل توجه در توفیق فیلم دارند.
فیلمنامه نیز با حرف هایی مد روز زینت پیدا کرده، اما از همه جالب تر حرف های مارتی درباره مطالعه قرآن، قبالا و ... است که او را به سوی انتخاب زندگی اپیکوریستی فعلی اش راهنمایی کرده است[ شخصاً نمی دانم چگونه می شود با مطالعه این کتاب ها به چنین نتیجه ای رسید]. کالین هنکس فرزند تام هنکس نیز پا جای پای پدر گذاشته و در قالب پسری ساده لوح می درخشد.
گالو تمامی سعی خود را کرده تا فیلم را بامزه و مفرح از کار بیاورد، اما فیلمنامه کلیشه ای راه را بر او و قابلیت های بازیگری باندراس بسته است. مخصوصاً مامور سیا از آب در آمدن او در انتهای کار که بسیار باسمه ای به چشم می آید. تنها نکته جالب برای شرقی ها پذیرفته نشدن مادر معتقد به آزادی های جنسی از سوی پسرش-چکیه فرهنگ معتقد به آزادی های جنسی غرب- است که سرچشمه همه حوادث فیلم نیز محسوب می شود. اگر طالب یک کمدی عاشقانه سبک و مفرح هستید، دوست پسر جدید مادرم می تواند رضایت خاطرتان را برآورده کند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید